Iaşul decolează, Suceava şi Bacăul sunt lovite în aripă
Dimensiune font:
* Bacăul nu mai are finanţare pentru aeroport, Suceava riscă să piardă fondurile europene, în timp ce Iaşul se dezvoltă cu resurse proprii * în 2015, la două dintre cele trei aeroporturi vor fi gata pistele
Iaşul se află în pole-position în Moldova în cursa pentru a deveni cel mai important aeroport regional. Faţă de acum un an, situaţia s-a schimbat net în favoarea Iaşului în competiţia cu aeroporturile din Bacău şi Suceava. Următorii doi ani vor fi decisivi, şansa fiind de partea autorităţii judeţene care va reuşi să deruleze lucrările de modernizare fără întârzieri.
166 milioane euro este suma totală a primei etape de modernizare a aeroporturilor din Iaşi, Bacău şi Suceava
Bacăul nu mai are finanţare
Aeroportul din Bacău a fost concesionat în iulie 2009 către compania Blue Air. Operatorul şi-a asumat o investiţie de 45 milioane euro în 30 luni, însă, până în prezent, a fost executată circa 15% din lucrare. Potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean Bacău, Dragoş Benea, contractul urmează să fie realizat, având în vedere că termenul de execuţie (septembrie 2013) nu mai poate fi respectat. Blue Air a investit aproximativ un sfert din suma angajată. Contractul de concesionare a fost încheiat pe 35 ani, planul iniţial fiind ca investiţia să fie amortizată din exploatarea obiectivului. După ce va fi reziliat contractul, CJ Bacău va fi nevoit să identifice alte surse de finanţare. Însă, problemele nu se opresc aici. Concesionarea s-a făcut în 2009 şi la presiunea Autorităţii Aeronautice, care a avertizat chiar că va închide aeroportul, în lipsa unor reparaţii capitale care să ridice gradul de siguranţă şi securitate la obiectiv. În acest context, investiţiile din ultimii ani au fost minime.
În termen de doi ani, Iaşul poate prelua traficul de la Bacău, dacă autorităţile băcăuane nu vor găsi soluţii rapide pentru repornirea motoarelor de modernizare
Suceava şi Iaşul merg bară la bară
Iaşul şi Suceava au lansat licitaţiile pentru modernizarea aeroporturilor în toamna anului trecut. În decembrie 2012 au fost deschise ofertele la ambele selecţii, 14 companii şi asocieri înregistrându-se în cursă (cinci la Iaşi, nouă la Suceava). Iaşul a anunţat câştigătorul în aprilie 2013 şi, între timp, a fost semnat şi contractul de execuţie, în timp ce Suceava a stabilit câştigătorul abia ieri. „Volumul de muncă la evaluarea ofertelor a fost foarte mare”, a explicat directorul aeroportului sucevean, Ioan Măriuţă. La Iaşi, lucrările se vor finaliza în iulie 2015, fiind vorba de construcţia unei piste noi de 2.400 m. În Suceava, se prelungeşte actuala pistă de la 1.800 m la 2.560 m, lucrările fiind programate pentru o perioadă de 18 luni. Aeroportul sucevean nu poate da încă undă verde lucrărilor întrucât, potrivit legii, după stabilirea câştigătorului urmează o perioadă de 15 zile în care participanţii la licitaţie pot depune contestaţii. În lipsa unor reclamaţii, Suceava va semna contractul de execuţie în iulie 2013, iar termenul de finalizare va fi ianuarie 2015. Însă, pentru a duce la bun sfârşit lucrarea, CJ Suceava va fi nevoit să ceară o prelungire a contractului încheiat cu europenii pentru finanţare întrucât termenul de execuţie iniţial era primăvara anului 2014. (Alex Andrei)
Din Moldova se poate zbura spre peste 15 destinaţii internaţionale şi naţionale; în 2012, traficul cumulat a ajuns la aproape jumătate de milion călători
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau