Efectul de (i)real

default

Dimensiune font:

| 25-03-2017 05:01

Despre lucrurile aparent mărunte din preajma sa scrie Gabriela Chiran în cea mai recentă carte de poezie, „Efectul de real” (Editura Timpul, 2017): propriul trup, „singur şi trist”, o literă încă nepusă în cuvânt, un semn oarecare, dar, poate, iată „crucial”, şalul de pe umeri, un punct care, însă, poate închide /deschide un drum, un glonţ care „hăituieşte” fluturii, o zi care e unică pentru că rezervă durata scrisului („am multe de făcut pe azi/ de-aceea îndes în sacul pericardic/ viitoarele obiecte stările false abreviez/ închid inacţiuni/ şi sensuri mai puţin comode între paranteze/ scriu mărunt mărunt mărunt/ altfel/ mare lucru nu pricep: viața mi-o dictează/ Dumnezeu ca pe apă/ însă cum mi-o fi scriind-o/ grămăticul - răsfirat şi mare/ să umple unica pagină/ sau tot aşa mărunt/ să încapă...” - „zi unică”), nişte bolovani - scame, fulgi din avioane, o cuşcă fără câine, dar şi un „bişon” care „se gudură tandru”, nările care „îmi parfumează spaima”: pare o poezie de notaţie a stărilor, senzaţiilor, sentimentelor, atingerii lucrurilor şi puţinelor fapte din preajmă, numai că fiinţa interioară pândește mereu clipa când acel lucru/fapt mărunt se poate metamorfoza, trecând proba firescului în doza de ireal, cum se cheamă una din secţiunile cărţii; „nu mai ştiu ce visez noaptea/ nu mai pot să dibuiesc nimic nici frânturi fie ele/ absurde/ cu atât mai puţin să refac un întreg/ e ca şi cum/ cineva/ mi-a pus un drog în băutura de seară/ ca şi cum/ n-aş mai stăpâni o parte importantă a vieţii mele/ ca şi cum acolo în zona aceea/ se iau decizii importante cu privire la mine/ se întâmplă/ lucruri secrete/ de care/ nu trebuie să ştiu eu în primul rând/ dar mai ales/ mă tem să nu ratez semnul crucial/ drumul spre ziua/ ce vine/ din întunericul timpului” (semn crucial). Ca în toată poezia Gabrielei Chiran, în Efectul de real e un dans pe o linie subţire, un „râs cristalin”, cum spune, care ceartă mintea şi sufletul cu trupul, o pândă unde se urmăreşte pentru că totul, preajma şi fiinţa interioară comunică şi se confruntă înlăuntru: fiinţa interioară pândeşte drumul ce ar putea ivi ziua, după întunericul nopţii, când, iată, s-ar putea în-fiinţa clipa dată.

Poezia Gabrielei Chiran se revendică de la un cod cultural care se adună în ceea ce aş numi o civilizaţie a privirii, unde Monet („ard/ casele încă vii cu melci absenţi? - imaginaţie/ era şi timpul/ de real/ să te dezveţe spaima/ pe lângă osul violet/ în ocru bat şi sângele şi mânuită lama/ stai!/ ca să te uiţi/ la caii tăcerii peste obrazul de lemn/ bătuţi (dar numai cu-un ochi 3D)/ ori să pictezi făptura care tocmai se stinse/ precum monet” - studiu) şi Chagall („pe aripi şi coate/ bântuim/ văzuţi/ dintr-un unghi imposibilreal/ în tabloul acesta pe unde îşi mână/ jivinele stranii mimând/ uitătura unui altfel de om/ poetul chagall” - uitătură) se (re)întâlnesc pe o retină provizorie, a ochiului care priveşte şi, deopotrivă, vede partea de (i)real, ce va fi fost să fie şi ceea ce este dincolo, altundeva, departe, în inima realului; departele poeziei Gabrielei Chiran nu e orizontul mării, în înaltul cerului săgetat de zborul cocorilor, toamna, spre alte zări, ale pierderii. Zborul cu aripi frânte al Gabrielei Chiran e în inima realului, în interior, sub sicriul „vag încălzit de un şal”, într-o grotă de sânge şi carne, într-o coborâre în infern: „drumul?/ de aici şi până aici totdeauna.../ şi totuşi ce zvârcolire/ de miriapod/ divizat cu spada indiferenţei de către cineva/ care-l vede/ şi/ această grotă de sânge/ şi carne/ în fundul căreia sufletul se retrage fuge/ de mireasa în negru/ altcuiva hărăzită/ acest zăngănit de săbii de râs şi de plâns/ şi eu/ abia încăpându-mi în piele/ abia încăpând în punctul/ cu pricina” (punctul). Poezia Gabrielei Chiran e departe de paradigma (neo) romantismului; în „Efectul de real”, melancolia „te face urât”, iluziile, visele sunt asemeni unui câine care amuşină un cadavru, iar masca trebuie pusă invers pentru că, iată, fiinţa trebuie să facă exerciţii de acomodare pe foile albe ale singurătăţii; „ea nu vine o singură dată şi definitiv/ atenţie doar/ la acele/ portrete/ pe care ţi le faci (de copil) / pe foile albei singurătăţi: parcă nu-ţi mai seamănă parcă / nu seamănă/ cu nimeni din cei pe care-i cunoşti/ şi dragostea... ea demult a început să se răcească/ întâi cuvintele ei apoi gura spunându-le/ iar când în braţe te strânge frigul cuvintelor/ îngaimi/ cu ochii la un sfânt permisiv/ ca într-un viol aparent acceptat/ facă-se voia ta/ dar oare nu tu/ ai supravieţuit apropierii până la strivire/ a celor patru laturi în zăngănit de dinţi/ şi braţe de sârmă?/ şi de fiecare dată se anunţa descoperirea vreunui antidot la.../ - la ce? n-am auzit... antidot 1a ce?/ nu mai conta fusese doar un exerciţiu/ de acomodare” (acomodare).

Câteva metafore folosite subtil (sabia, spada, cuţitul, amintind de Cuţitul de argint al Denisei Comănescu, peruca, masca, melcul, un car alegoric de unde vine „un zvon de dragoste şi de lume"), o cromatică discretă, în care predomină galbenul (pe)trecerii vieţii în moarte într-un recviem din partea a doua a cărţii (ne-recunoaşterea, inima, ochi albaştri etc.) şi un topos, Aroneanu, loc al neliniştii, al somniei, al surpărilor şi tuturor speranţelor, trimit poezia Gabrielei Chiran într-un strigăt al ieşirii dintr-o lume de carton, dintr-o cuvertură cu peşti vii; „aici/ o cuvertură cu peşti vii/ micul ocean vernilalbastru de vise - ale mele zguduit/ şi legănat de insomnii/ îngăduite azi pe canapele/ bejul cu margarete negre/ mi-au smuls privirea jindul osteneala/ păreau mai sigure/ ca mine mai la ele-acasă/ dar cercuri prin pori de lână s-au deschis/ vernilul s-a despărţit/ de vise de-albastru şi de carne/ peştii au ieşit şi plasa a prins/ să se destrame - a nopţilor albe/ toate sunt una/ ca atunci pe tarabe/ şi-n ieslele cotidianului / cu ce s-au mai însorit sau cu cine/ unde s-au dus dacă s-au dus undeva/ rămâne secret/ că/ nici eu nu mai sunt eu/ roade din mine/ şobolanul locului/ comun/ ca şi când ar dura pe un harnic schelet/ un gol” (separare); sau astfel: „am târât-o/ în timp ce ţipa şi urla pe coridoare adânci/ recunosc/ tot mai înăuntru am împins-o trăgând repede uşa/ răsucind cheia în broască/ și ce-am mai râs întorcându-mă/ cum am cântat cum am dansat chiar/ pe ritmuri nebune/ de se cruceau/ aceia care/ o ştiau în pat cu mine/ tata încă dormea în capelă/ fratele meu era pe moarte/ însuşi mirele meu îşi lustruia proteza/ o mai pilea pe ici pe colo/ iar/ eu tocmai descopeream că mi se scurtaseră singure/ pletele/ în somn/ nici habar nu aveam/ că trecusem/ printr-o tentativă impersonală/ de decapitare/ cu sabia râsului/ propria sabie propriul meu râs/ recunosc” (sabia râsului).

Acestea sunt cele mai frumoase şi adânc semnificative poeme din cartea cu totul remarcabilă a Gabrielei Chiran. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei