Planuri măreţe pentru patru cinematografe „comuniste“
Dimensiune font:
În urmă cu aproape o săptămână, reprezentanţii Municipiului Iaşi au „intrat cu forţa” în Cinema Victoria, după cum spun cei care îl conduceau în acel moment. Cu toate acestea, edilul Iaşului a declarat că a intrat în condiţii perfect legale, la „comanda” executorului judecătoresc. Până la finalul acestei luni, cinematografele Victoria, Republica, Tineretului şi Dacia vor intra sub administraţia Ateneului, în colaborare cu RADEF.
Dintre toate artele, filmul este cel care rămâne pe retina şi pe sufletul celui care l-a vizionat întâia ori a zecea oară. Pe lângă povestea transmisă şi emoţia dezvăluită, în privitor rămâne şi imaginea dimprejur, confortul pe care l-a resimţit la vizionarea imaginilor, aerul respirat. Acestea toate pot „trezi” o amintire plăcută dacă, de exemplu, filmul rulează la un cinematograf multiplex, însă nu acelaşi lucru pot spune cinefilii care şi-au încercat norocul în una din sălile cinematografului de stat.
De nicio săptămână, cele patru cinematografe din Iaşi au trecut din administrarea RADEF în administrarea municipalităţii, care şi-a făcut planuri măreţe cu acestea. Iar pentru că „Andrei Apreotesei are experienţa şi bagajul de cunoştinţe necesare pentru a face asta, este preşedintele de comisie, pentru a fi inventariate bunurile din cinematografe”, după declaraţiile pe care Mihai Chirica, primarul Municipiului Iaşi, le-a dat reporterilor ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei”. Astfel, managerul Ateneului din Iaşi este cel care va administra, sub instituţia pe care o conduce, şi cele patru cinematografe din Iaşi, intrare în patrimoniul municipiului. Acestea sunt Cinema Victoria, Cinema Republica, Cinematograful Tineretului şi Cinema Dacia.
„Având în vedere lucrurile pe care le-am făcut noi în ultimul timp la Ateneu, probabil de aceea s-a gândit domnul primar, ca măsură provizorie, să facem noi acest lucru, care ne onorează, dar ne şi responsabilizează. Vom încerca să luăm aceste edificii culturale şi să le facem profitabile, atât din punctul de vedere al actului artistic, cât şi financiar”, a declarat Andrei Apreotesei, pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei”.
Andrei Apreotesei, directorul Ateneului din Iaşi
Menirea celor patru clădiri
Următorii paşi sunt, conform edilului Iaşului, să se identifice activele şi pasivele, ce bunuri şi ce datorii deţin cele patru construcţii câştigate, ca mai apoi să poată fi făcută expertiza clădirilor şi renovarea acestora.
Primul şi cel mai important pe lista reabilitărilor ar trebui să fie Cinematograful Tineretului, însă acesta se află într-o stare avansată de deteriorare, după incendiul din anul 2014. Despre acesta, Andrei Apreotesei spune că „nu poate fi salvat sub nicio formă, iar varianta cea mai simplă ar fi să fie demolat şi până primăria va decide ce se va construi acolo, să putem face o grădină de vară în care să poată fi desfăşurate evenimente”. Cu toate acestea, „noul administrator al clădirilor” precizează că, dintre toate, cel mai rapid renovat va fi Cinema Dacia. „Este şi cel mai nou, mai mic şi cel mai puţin avariat. Îmi doresc tare mult şi voi propune şi domnului primar ca în luna decembrie a următorului an să îl facem cadou de Moş Nicolae celor mici, pentru ca acolo să concentrăm activitatea şi cursurile pentru cei mici, pentru că acea zonă nu are un edificiu cultural în apropiere, şcolile n-au unde să susţină serbările”, adaugă Andrei Apreotesei.
Despre cinematograful Republica, reprezentantul Ateneului din Iaşi a spus că şi-a propus să îl aducă la forma iniţială. „Am găsit schiţele vechii construcţii şi vom încerca să îl redăm ca în anii '20; vom face şi o propunere de schimbare a numelui, pentru ca, din «Cinema Republica» să se numească «Centrul Cultural Regele Ferdinand», fiindcă în perioada Regelui Ferdinand s-a pus prima piatră în construirea acestei clădiri”, menţionează Andrei Apreotesei.
Cinema Republica atunci
Cinema Republica acum
Cel mai sensibil punct al discuţiei despre cinematografele de stat este Cinema Victoria, în sala căruia au „îngheţat” de frig zeci sau poate sute de cinefili. Conform spuselor lui Andrei Apreotesei, Cinema Victoria va beneficia de cea mai mare atenţie. „Structura de rezistenţă, din câte am înţeles, este absolut sub orice critică, vom avea mult de renovat, dar cu siguranţă va rămâne cea mai mare sală de congrese, şedinţe, diverse concerte, spre asta ne gândim. Să fie un fel de Sala Palatului a oraşului Iaşi”, opinează Apreotesei.
Cu toate acestea, niciuna dintre cele trei săli rămase „în picioare” după renovări nu va avea menirea unică de „sală de proiecţie”, ci vor fi centre culturale. Între timp, primarul Municipiului Iaşi, Mihai Chirica, evidenţia faptul că sala de la Victoria va servi în special pentru spectacole, întrucât există deja susţinerea lui Bujor Prelipcean, directorul Filarmonicii, pentru ca acolo să se desfăşoare spectacole acolo.
„Toate sălile vor beneficia de sisteme ultra moderne de cinema, dar mi se pare o idee greşită să ţii o clădire doar pentru film. Asta e părerea mea... filmul nu poate fi dat în fiecare zi şi dacă dai, nu trei pe zi, din simplul motiv că nu există public pentru aşa ceva” – Andrei Apreotesei, directorul Ateneului din Iaşi
A preluat primăria cinematografele în mod abuziv?
Contactat de reporterii ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei”, Constantin Hurjui, fostul director al cinematografului Victoria, a susţinut că acestea patru au fost preluate cu forţa de către municipalitate, iar încercarea acestora este să „distrugă cinematografia”. „A intrat cu forţa în cinematografe, a sigilat Victoria şi a lăsat să funcţioneze Republica. Distrugerea celui mai mare cinematograf din Moldova nu poate fi în beneficiul cinematografiei! În plus, Victoria a avut anul trecut cele mai bune rezultate cinematografice dintre toate cinematografele nedigitalizate din ţară. Într-un astfel de cinematograf cu potenţial enorm se investeşte, nu se închide şi sigilează!”, a opinat Constantin Hurjui, care a punctat şi faptul că primarul ar fi încălcat o înţelegere făcută în trecut. „S-a stabilit de comun acord şi conform hotărârii judecătoreşti, predarea lor pe bază de protocol, pentru ca la doar câteva zile primarul «Chirică» să calce în picioare înţelegerea. Nici afirmaţia că se va transforma în Filarmonică (o mai mare nerozie nici nu se putea concepe), deşi legea spune clar că se investeşte pentru activitatea cinematografică şi nu pentru aiurelile unuia devenit meloman peste noapte”, notează fostul director.
Interiorul cinematografului Victoria
De cealaltă parte, edilul Iaşului susţine că cinematograful nu avea aviz de la ISU şi că ceea ce face municipalitatea este să preia nişte ruine pe care să le facă „pe gustul” ieşenilor. „Domnul Hurjui nu a arătat că sala poate fi folosită. În calitate de primar al Iaşului, nu bag nici animale acolo, darămite oameni. Aţi văzut sala? Acolo miroase urât şi arată la fel. Vom continua o colaborare artistică cu RADEF, întrucât ei sunt cei care pot aduce filmele bune. Noi nu am intrat abuziv, ci am intrat cu executor judecătoresc, iar la data la care acesta decide să se intre, se intră cu sau fără domnul Hurjui prin preajmă”, declară primarul Mihai Chirica.
„Oamenii nu rămân pe drumuri”
Edilul Iaşului a subliniat faptul că angajaţii care îşi desfăşurau activitatea în cinematografe nu vor rămâne pe drumuri, ci, „dacă vor dori vor putea merge la Ateneu, ca să poată lucra în continuare”. De asemenea, directorul Ateneului din Iaşi susţine că „urmează să ne întâlnim cu domnul Hurjui să vedem cum putem face ca măcar pe o parte dintre ei să îi aducem la Ateneu. Cel puţin cei de la Victoria erau foarte speriaţi, nici n-au vrut să ne dea drumul la uşi, până nu am ameninţat că spargem lor, fiindcă avem acest drept, conform legii. Cei de la Republica au fost foarte încântaţi, bucuroşi, ne-au primit ca pe nişte salvatori”.
Interiorul cinematografului Republica
Promisiuni făcute celui mai mare regizor pe care l-a dat Iaşul
În toamna anului trecut, Andrei Apreotesei îi promitea lui Cristian Mungiu, cel care a făcut cinste Iaşului şi României la festivaluri internaţionale de film din străinătate, dintre care amintim Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, că filmele lui vor fi proiectate într-o sală cu sistem de proiecţie şi sonorizare moderne. Acest lucru trebuia să se realizeze până în cursul lunii iulie a acestui an, însă termenul s-a mutat, împiedicaţi fiind de... birocraţie. „În general, mă ţin de cuvânt cu ce îmi propun, se realizează. În octombrie va avea loc cea de-a doua ediţie a Festivalului Les Films de Cannes à Iaşi şi atunci vom inaugura şi noul cinematograf de la Ateneu, cu sistemul de proiecţie şi tot. I-am promis că va fi inaugurat în luna iulie, dar nu a mai depins de noi, dintr-un motiv foarte clar: bugetul a venit abia în luna mai. Este un proiect destul de important, de o sută şi ceva de mii de euro, trebuie să respectăm nişte paşi legali, iar acum suntem în linie dreaptă”, a mai spus Andrei Apreotesei pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei”.
Cristian Mungiu, de vorbă cu Irina Margareta Nistor
Cinematografele trebuiau să fie preluate de Primăria Iaşi încă din anul 2008, după ce Guvernul a dat o lege în acest sens, 303/2008, dar pe care RADEF nu a aplicat-o. Drept urmare, municipalitatea ieşeană a deschis proces împotriva RADEF în noiembrie 2015, câştigând în cele din urmă procesul. Curtea de Apel nu a admis preluarea cinematografului „Copou” întrucât, în 2010, RADEF l-a vândut către o firmă privată, tranzacţie care face obiectul unui dosar la Parchet.
Larisa LAZĂR
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau