Criza si piata muncii: Ce meserii se cauta si care sunt domeniile cu cei mai multi someri

default

Dimensiune font:

| 17-12-2014 17:14

Piata muncii din Romania a inregistrat, in ultimii ani, o transformare semnificativa, pe fondul provocarilor determinate de criza economica.

Din 2010 si pana in prezent, multe business-uri altadata infloritoare au disparut, precum cele din constructii si comert, iar altele au capatat o insemnatate tot mai mare, precum cele din servicii.

Pe ansamblul economiei, numarul angajatilor din cele peste 600.000 de companii care si-au depus anual bilantul la Ministerul Finantelor, a scazut cu 182.766, de la 4,41 milioane in 2010, la 4,23 milioane de angajati in 2013.

Potrivit unei analize remise Ziare.com, realizata de analistii de la compania de business information si credit risk management KeysFin, pe baza datelor oficiale disponibile in intervalul 2010-2014, cele mai multe firme care au avut de suferit pe timp de criza au fost cele din constructii, comert si repararea auto&moto si industria extractiva.

In intervalul 2010-2013, sectorul constructiilor a pierdut 69.856 de salariati, comertul - 49.982 de angajati, iar industria extractiva - 44.649 de salariati.

Si serviciile financiare au suferit un declin important din punct de vedere al fortei de munca. Potrivit datelor de la BNR, numarul angajatilor din mediul bancar, de exemplu, a scazut din decembrie 2010 in decembrie 2013 de la 66.753 la 58.612.

La polul opus, afacerile care au creat cele mai multe noi locuri de munca au fost cele din domeniul serviciilor (servicii administrative-suport), HORECA (hoteluri si restaurante), sanatate-asistenta sociala, informatii si comunicatii.

Serviciile administrative si de suport, asa cum sunt denumite dupa codul CAEN, au atras cele mai semnificative angajari, peste 41 de mii romani gasindu-si de munca in acest sector in ultimii 3 ani.

Si industria hotelurilor si restaurantelor a inregistrat o evolutie semnificativa, atat ca paleta de servicii cat si, implicit, ca numar de angajati. In ultimii 3 ani, peste 11.000 de persoane s-au angajat in acest sector, in ciuda salariilor destul de mici raportate la venitul mediu net pe economie.

Ce afaceri s-au mentinut pe linia de plutire

Studiul KeysFin arata, totodata, ca afacerile din industria prelucratoare, agricultura si energie au reusit, in anii de criza, sa se mentina relativ pe linia de plutire, daca este sa privim evolutia acestora din prisma numarului de angajati. Fluctuatia personalului a fost nesemnificativa raportata la numarul mare de angajati din aceste domenii.

"Radiografia pietei muncii arata ca in Romania se coaguleaza tot mai puternic un sector vital pentru economie - cel mai serviciilor. De la mici firme care si-au deschis atelierii de reparatii la coltul blocului, la companii de securitate si firme de logistica, astfel de business-uri au un potential semnificativ si pe viitor", afirma expertii de la KeysFin.

Studiul KeysFin remarca, totodata, declinul puternic din sectorul constructiilor, altadata unul dintre principalele motoare ale economiei.

"Evolutia angajarilor din acest sector a urmat-o, practic, pe cea a crizei. Faptul ca bancile au oprit robinetul creditelor a fost unul dintre motivele principale. Nici statul, cel mai mare angajator de proiecte de constructii, mai ales de infrastructura, n-a mai putut sustine financiar acest sector.

Vestea buna este ca 2014 pare sa fi fost un punct de cotitura. Constructiile de locuinte au inregistrat o revenire semnificativa, stimulate mai ales de finantarile din programul Prima Casa. Statul ramane inca dator la capitolul investitii in constructii. Sa speram ca 2015 va fi un an mai bun, avand in vedere si perioada pre-electorala", au mai spus analistii de la KeysFin.

Romania, dupa 25 de ani: Cum au evoluat salariile si pensiile

Unde sunt cei mai multi angajati

Studiul KeysFin remarca, pe de alta parte, ca media cea mai mare de angajati, raportata la domeniile de activitate, era in 2013 in "administratie publica-aparare-asigurari sociale din sistemul public", urmata de "gestionarea deseurilor-activitati de deconaminare", industria extractiva, prelucratoare si productia si furnizarea energiei electrice-termice.

La polul opus, cea mai scazuta medie de angajati se inregistra, la fel ca in 2010, in comert si repararea mijloacelor auto-moto, in sanatate, asistenta sociala, activitati ale gospodariilor si hoteluri si restaurante.

"Am asistat, pe ansamblu, la o restructurare semnificativa a schemelor de personal, mai ales in domenii precum industria extractiva unde media de salariati a scazut de la 49/per unitate in 2010 la 20 in 2013 si productia de energie electrica si termica, de la 50 la o medie de numai 18 angajati", spun cei de la KeysFin.

"Au fost restructurari puternice de personal, iar firmele au invatat sa se descurce cu o schema mai redusa de angajati, pe masura provocarilor economice", afirma acestia.

Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societatile comerciale si PFA-urile active din Romania. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei