Tragedia SMURD deschide răni vechi la Iaşi FOTO
Dimensiune font:
Accidentul aviatic produs pe lacul constănţean Siutghiol a redeschis răni mai vechi în rândul membrilor SMURD Iaşi, care au trecut printr-o situaţie asemănătoare în urmă cu opt ani * piloţii care şi-au pierdut viaţa acum două zile au colaborat la mai multe misiuni alături de echipajul SMURD Iaşi * deocamdată, secretarul de stat şi coordonatorul SMURD naţional Raed Arafat a anunţat că toate celelalte 8 elicoptere care deservesc acest serviciu în ţară vor fi oprite la sol, până se va constata că acestea sunt sută la sută sigure * aparatul care deserveşte Iaşul şi regiunea Moldovei a fost achiziţionat în acest an
Un elicopter al SMURD cu patru persoane la bord - doi piloţi de la Inspectoratul General de Aviaţie şi două cadre medicale ale SMURD Constanţa - s-a prăbuşit luni, 15 decembrie în lacul Siutghiol. Toţi membrii echipajului, format din pilotul Petre Cătuneanu (47 ani), copilotul Ginel Claudiu Crăcănel (42 ani) medicul Laura Vizireanu (39 ani) şi asistenta medicală Gabriela Camelia Harton (38 ani) şi-au pierdut viaţa. În momentul producerii accidentului, elicopterul se întorcea dintr-o misiune aeromedicală, după ce transportase un pacient la Spitalul Judeţean Constanţa.
Şeful SMURD Iaşi susţine că echipa pe care o coordonează era apropiată de membrii echipajului constănţean, derulând mai multe acţiuni de salvare împreună. În plus, cei doi piloţi care şi-au pierdut viaţa în accidentul de la Constanţa au efectuat misiuni de zbor şi la SMURD Iaşi. „Suntem cu sufletul de colegii noştri de la Constanţa, mai ales că noi, echipa de la Iaşi, încă purtăm în suflet amintirile triste din ianuarie 2006. Cunoşteam întreaga echipă de la Constanţa, cu piloţii am zburat la Iaşi, în urmă cu o lună. M-a sunat colega mea de la SMURD Constanţa, dr. Rodica Tudoran, să mă întrebe cum să procedeze într-o astfel de situaţie ştiind de experienţa noastră. I-am sfătuit să fie uniţi, să fie alături de familiile celor dispăruţi şi să nu permită să se creeze niciun fel de separare între colegii de la SMURD. Trebuie să vorbească între ei, să comunice şi să se sprijine unul pe celălalt”, a declarat ieri prof. dr. Diana Cimpoeşu, şeful SMURD Iaşi.
Patru accidente şi 12 morţi în zece ani
De la începutul misiunilor SMURD, acesta este cel de-al patrulea accident aviatic, în urma cărora s-au înregistrat 12 morţi. Primul accident s-a înregistrat în anul 2004, la Târgu Mureş, cu un elicopter care aparţinea unei companii de gaz, în urma căruia patru persoane şi-au pierdut viaţa. Al doilea s-a înregistrat în ianuarie 2006 la Iaşi, unde un aparat tip Ec-135 s-a prăbuşit, toţi cei patru membri ai echipajului pierzându-şi viaţa. Un al treilea incident s-a înregistrat în decembrie 2006, unde elicopterul de acelaşi tip aparţinând SMURD Târgu Mureş s-a prăbuşit la Vatra Dornei, întreg echipajul supravieţuind impactului. Ultimul accident, cu acelaşi tip de elicopter, s-a înregistrat pe 15 decembrie, la Constanţa.
Cat de greu s-au reluat zborurile după tragedia SMURD Iaşi
Pe 9 ianuarie 2006, SMURD Iaşi era marcat de o mare tragedie, în urma căreia medicul de medicină de urgenţă Liliana Puiu, asistenta medicală Mioara Haută, precum şi piloţii căpitan comandor Mihai Valentin Stănescu şi căpitan comandor Augustin Toma şi-au pierdut viaţa. Accidentul aviatic s-a petrecut în apropiere de Aeroportul Iaşi. În urma anchetei derulate atunci, s-a stabilit că aparatul s-a prăbuşit din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile. După această tragedie, abia în anul 2010 zborurile SMURD Iaşi au fost reluate, cu un elicopter MI8 aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor. În septembrie 2012, SMURD Iaşi a primit un aparat de tip Ec-135 Eurocopter, care a fost achiziţionat de Ministerul Sănătăţii, fiind predat în administrare Ministerului Administraţie Internelor. Aparatul în valoare de 5 milioane de euro urma să asigure toate urgenţele medicale din zona Moldovei. Anul acesta SMURD Iaşi a primit un elicopter nou, tot de acelaşi tip, achiziţionat printr-un proiect transfrontalier cu Republica Moldova. „Elicopterul mai vechi a fost luat de altă staţie SMURD, Iaşul operând numai cu cel nou şi cu elicopterul MI8, în misiunile de salvare indicate de Ministerul Administraţiei şi Internelor. La Iaşi, elicopterul SMURD a intrat de mai multe ori în revizie şi am preferat să rămână la verificări o perioadă mai lungă, decât să se întâmple o nenorocire”, a mai subliniat prof. dr. Cimpoeşu.
Toate aparate SMURD, oprite la sol
Şefii SMURD susţin că aparatul de tip Ec-135 aflat în dotarea Iaşului este unul nou, fiind considerat printre cele mai sigure din această clasă. „Până acum nu am avut probleme cu aparatul. În comparaţie cu MI8, aparatul de tip Ec-135 este mai uşor de manevrat şi se poate ateriza cu el şi pe şosea, şi în curţile oamenilor. Recent am aterizat într-un sat din judeţul Iaşi, de unde trebuia să preluăm un pacient cu accident vascular cerebral. Pilotul a aterizat în curtea unui localnic, chiar pe un cuib de ouă”, a precizat dr. Cimpoeşu.
La Iaşi, ultimul zbor cu elicopterul SMURD a fost efectuat duminică, 14 decembrie, pentru transportarea unei femei care suferise o hemoragie intracraniană. Ieri, elicopterul SMURD Iaşi avea programat un zbor de recunoaştere în Republica Moldova, însă acesta a fost anulat, după ce Raed Arafat, coordonatorul SMURD naţional, a anunţat că toate celelalte 8 elicoptere SMURD existente în ţară sunt oprite la sol, până se va constata că sunt sigure. În cazul aparatului prăbuşit la Constanţa, Arafat a confirmat că acesta nu era dotat pentru realizarea zborurilor de intervenţie în zona maritimă. Cristina MIHĂILĂ
***
„Suntem cu sufletul alături de colegii noştri de la Constanţa, mai ales că echipa de la Iaşi încă poartă în suflet amintirile triste din ianuarie 2006” - prof. dr. Diana Cimpoeşu, şeful SMURD Iaşi
* * *
În septembrie 2012, SMURD Iaşi a fost dotat cu un elicopter de tip Ec-135 Eurocopter, în valoare de 5 milioane de euro, achiziţionat de Ministerul Sănătăţii; elicopterul a fost schimbat în acest an cu unul nou, de acelaşi model, achiziţionat printr-un proiect transfrontalier cu Republica Moldova
* * *
„În comparaţie cu MI8, aparatul de tip Ec-135 este mai uşor de manevrat şi se poate ateriza cu el şi pe şosea, şi în curţile oamenilor” – prof. dr. Diana Cimpoeşu
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau