Iașul caută urgent 15.000 de locuri de parcare!

parcare 1

Dimensiune font:

| 20-01-2022 12:30

La iniţiativa asociaţiilor civice, la Iași se lucrează la elaborarea unei strategii de parcare la nivelul municipiului * odată integrate în sistem locurile netrasate și netaxate, va fi stabilit un tarif diferențiat pe zone, în funcție de cerere și ofertă * în zona centrală, ora de parcare ar putea ajunge la 10 lei, iar în zonele secundare 5 lei sau 20 de lei o zi întreagă

Parcarea în Iaşi a constituit în permanenţă o problemă. Fie că vorbim de parcările cu plată, fie de cele rezidenţiale, cetăţenii au reclamat în permanenţă faptul că numărul acestora este insuficient pentru multitudinea de autoturisme din oraş, problema parcărilor fiind în top 3 al nemulţumirilor ieşenilor, după infrastructura rutieră şi calitatea aerului. Din păcate,

la cât de deranjantă este parcarea Iași, administrația locală nu vine decât cu promisiuni de parcări tip Park&Ride şi cu randările unor parcări subterane nematerializate. Este motivul pentru care asociațiile civice în general şi Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași în special au decis să ia, cum se spune, taurul de coarne şi să apeleze la specialiști în mobilitate, pentru efectuarea de studii care să contribuie la elaborarea unei politici de parcare sustenabile în Iași. De altfel, primele discuţii au avut loc la finele anului trecut, însă fără rezultate concrete. „Au fost doar discuţii, nu a fost stabilit nimic concret. Se porneşte de la premisa că prețul parcării poate regla utilizarea maşinii. Se poate ajunge la un tarif progresiv pentru parcările publice (n.r. – în prezent fiecare oră de parcare este tarifată cu 5 lei), în vreme pentru parcările rezidenţiale ar putea fi valabile abonamentele zonale, ceea ce ar duce la dispariţia licitaţiilor. Repet, însă, sunt doar propuneri, mai multe se vor şti în 2022, odată cu elaborarea acestei strategii care urmăreşte eficientizarea parcărilor şi în raport cu alte măsuri implementate în oraş, cum ar fi banda unică”, spunea, recent, şeful DAPPP Iaşi, Radu Grigoraş. Dealtfel, chiar ieri, pe pagina de Facebook a Primăriei Iaşi a apărut invitaţia către ieşeni pentru a contribui la acest studiu. „Vrem să obținem o imagine cât mai fidelă asupra obiceiurilor de folosire a parcărilor publice din Iași și percepției privind parcările cu plată. Datele colectate vor fi utilizate de specialiști în mobilitate pentru a fundamenta o propunere sustenabilă privind parcările, care va ajunge pe masa Consiliului Local Iași. Politica de parcare este elaborată de APTA - Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași”, se arată pe reţelele de socializare.

Clujul, la şapte ani distanţă

Potrivit Inventarului Parcărilor Publice din România, Iașul are 1.000 de locuri de parcare publice cu plată, Clujul 4.800, iar Oradea 9.200. Acelaşi document mai indică faptul că în topul parcărilor construite după 1990, Clujul are 10 parcări noi de peste 200 de locuri, Oradea are 5 parcări, în timp ce Iașul nici măcar nu apare în clasament. Clujeanul Tudor Măcicășan, expert în mobilitate durabilă, cel angajat de APTA pentru a realiza acest studiu, vorbeşte despre decajale dintre Iaşi şi oraşele din Transilvania, de exemplu. „Noi suntem într-o etapă prin care au trecut și celelalte țări acum 40 de ani. Este un decalaj de 40 de ani între explozia ratei de motorizare în țările vestice și cea din țările foste comuniste. Suntem în etapa sălbăticiei: toată lumea și-a cumpărat mașini și le-a parcat pe stradă. Dar decalajul Iașului nu este doar față de Occident, ci și față de orașele din Transilvania, care au adoptat din timp bunele practici din Europa, iar acum culeg roadele. E un decalaj mare, iar un sistem de parcare bine funcțional, cu un management integrat la nivel de oraș, asigură o multitudine de beneficii pentru conducătorii auto. Eu aș spune că cea mai mare diferență este de circa 7 ani, între orașe care au început să lucreze la parcări demult și astăzi au sisteme funcționale, care produc bani, și Iași, care s-a apucat recent și face destul de puțin. În Cluj, taxarea în centru a început în 2014, iar tarifele au crescut și au devenit cu adevărat agresive în 2016. A fost o surpriză pentru oraș să vadă că măsura nu e așa de nepopulară, iar faptul că se găsesc locuri de parcare în centru e un mare plus. Problema în Iași este că multe locuri de parcare nu sunt integrate în sistem, iar altele sunt încetățenite, dar nu sunt trasate. Adică oamenii parchează la bordură, că așa-i dintotdeauna, nu se amendează, nu se taxează, și toată lumea-i bine. Cele 1.000 de locuri de parcare sunt cele care funcționează astăzi într-un sistem de taxare și enforcement, unde se plimbă agenți și amendează. Dar numărul locurilor de parcare din zona centrală a Iașului se apropie de 15.000, deși ele nu sunt trasate și taxate. Unul dintre scopurile planului la care lucrăm este să determine exact unde sunt aceste locuri, să le integrăm în sistem și să determinăm un preț diferențiat pe zone, în funcție de cerere și ofertă”, spune acesta.

10 lei ora de parcare în centrul Iaşului

Potrivit lui Tudor Măcicășan, sistemul de taxare care va fi introdus va elibera locuri de parcare. „Va fi mai ușor să folosești Iașul cu mașina, doar că parcarea nu va mai fi gratuită. Lăsând la o parte îmbunătățirile reale în materie de trafic, mai ales în zona centrală, unde e normal să fie scumpe parcările, un astfel de sistem produce și mulți bani orașului, bani care pot fi folosiți pentru investiții care nu produc profit, gen piste de biciclete sau tramvaie. Aici este o mare discrepanță între Iași și Cluj. Clujul face peste 12 milioane de lei pe an din parcările centrale, Iașul face de șase ori mai puțin”, mai spune acesta. În ceea ce priveşte tarifele,  acestea se vor dubla. „Încă nu am determinat tariful, dar sunt niște bune practici. Este bine să fie sume rotunde, să fie ușor de gestionat sistemul. Eu aș intui că poate ajunge undeva până la 10 lei pe oră pentru zona unu, ultra-centrală. În zone secundare poți introduce planuri de fidelizare, să zicem 4-5 lei pe oră sau 20 de lei o zi întreagă”, spune specialistul clujean.

Navetiştii, principalii „inamici”

Însă politica de parcare nu este singura măsură care poate elibera centrul orașului de mașinile care stau parcate de-a lungul zilei. Specialiştii vorbesc de două direcţii mari care trebuie urmărite în paralel: prima este de a crea alternative cât mai bune - transport public de calitate, infrastructură pentru ciclism și rețele pietonale pentru mers pe jos în siguranță. A doua direcție ține de măsurile restrictive - pietonalizările sau închiderea unor străzi în weekend - și această politică de parcare, care face mersul cu mașina dificil, incomod, scump, mai ales în centru, unde e marea problemă. „Problema nu sunt utilizatorii ocazionali, deși ei sunt cei mai afectați de lipsa locurilor de parcare în centru, ci utilizatorii sistematici, navetiștii cu mașina, care vin și ocupă un loc de dimineața până seara, zi de zi. În centru avem trei categorii de oameni care parchează: prima și cea mai importantă sunt riveranii. Ăstora nu le poți impune 10 lei pe oră pentru restul vieții doar pentru că au mașină, că te trezești cu un centru depopulat. A doua categorie sunt navetiștii, cei care lasă mașina dimineața, o iau seara, și ocupă 12 metri pătraţi în centru. Aceștia trebuie descurajați cel mai tare de către o politică de tarifare funcțională. A treia categorie, cei pe care vrem să-i ajutăm și să-i încurajăm, sunt utilizatorii pe termen scurt, cei care folosesc orașul pentru comerț, turism, care stau o oră, două trei, și care permit un turnover de 3-8 mașini pe zi pe un singur loc de parcare. Pentru a le face loc lor, trebuie scăpat de a doua categorie, de navetiști, într-o oarecare măsură. Dacă navetiștii - care au serviciul, dar nu și domiciliul în centru - nu vor putea să-și ia un permis anual și vor putea parca numai cu 10 lei pe oră, numărul lor va scădea simțitor. Ei nu vor parca mai departe de destinație, pentru că e un disconfort, ci vor încerca transportul public, care într-o lume normală ar trebui să coste mai puțin pe lună decât parcatul unei mașini în centru”, mai spune Tudor Măcicăşan.

Haosul parcărilor rezidențiale gratuite

Iașul mai are o problemă reală în a trasa și integra în sistem locuri de parcare încetățenite și legale. Sunt foarte multe străzi unde se parchează pe ambele părți, unde este deja loc sau se poate elibera prin sensuri unice. Practic există mult spațiu carosabil ocupat de mașini care parchează legal, în sensul că nu blochează intersecția sau traficul, dar pe locuri încetățenite, unde nu e trasat nimic, fără abonament, fără integrare în sistem. „Eu, când am venit în Iași, am stat în cartierul Dacia. Un infinit de străzi de 7 metri, în care se circulă pe dublu sens, dar cu mașini parcate la bordură, așa că mașinile se așteaptă una pe alta, care ar putea fără niciun efort să devină străzi cu sens unic, cu parcări legale pe ambele părți. Pentru Iași, un astfel de sistem permite constrângerea la anumite măsuri de planificare fericite. De exemplu, poți să dai un loc de parcare la prima mașină dintr-o gospodărie la un tarif, și pentru a doua mașină la un tarif de zece ori mai mare, sau cel puțin triplu. Fără nicio glumă, asta e ceva ce se practică în Europa”, mai afirmă specialistul în mobilitate. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Suferința unui copil de 6 anișori: de la un accident banal, la confruntarea cu un inamic necruțător
25/04/2024 23:45

Un accident banal a dezvăluit o boală cruntă pentru un copil de numai 3 anisori. Matias a căzut de pe scări in timp ce se juca impreună cu alti copii si s-a ales cu un ochi vanăt. Părintii s-au alarmat ...

Festival de vin cu primul concurs de brânzeturi din România
25/04/2024 20:10

Se apropie luna mai si Iasul se pregăteste să vibreze la multe evenimente cărora le dă valoare si care ii aduc consacrare, unul fiind festivalul „Vin la Cultură”. De la degustări delicioase la ...

Iașul ar putea avea 7 noi ”Cetățeni de onoare”
25/04/2024 18:55

Mai multe personalităti ale lumii academice si cultural-artistice sunt propuse pentru a deveni Cetăteni de onoare ai Iasului in cadrul sedintei de astăzi a Consiliului Local. Printre acestea se numără prof ...

Buget limitat pentru înmormântare? Iată de ce să alegi o agenție de servicii funerare.
25/04/2024 16:34

Buget limitat pentru inmormantare? Iată de ce să alegi o agentie de servicii funerare. Organizarea ceremoniei de inmormantare trebuie să se realizeze intr-un timp relativ scurt după ce un membru al fa ...

  Pelerinaje de Florii în Arhiepiscopia Iaşilor
25/04/2024 14:17

Sambătă, 27 aprilie 2024, in ajunul marii sărbători a Intrării Domnului in Ierusalim, Arhiepiscopia Iaşilor va organiza Pelerinajul de Florii, atat la Iaşi, cat şi in alte protopopiate de pe cuprinsul ...

Tradiții de Florii
25/04/2024 14:01

 Sărbătoarea Floriilor deschide săptămana cea mai importantă pentru pregătirile de Paşte * cunoscută ca şi ritual creştin, sărbătoarea a fost atestată incă din societatea romană ca şi zi de ...

Croitorașul cel Viteaz, în ritmurile prezentului
25/04/2024 13:51

Un nou titlu va imbogăti repertoriul permanent al Teatrului „Luceafărul” Iasi incepand din această săptămană: „Croitorasul cel Viteaz”. „Scenariul realizat de Constantin Breh ...

Daruri de la copiii Liceului UAIC prietenii lor de la o școală din Iași
25/04/2024 13:13

Privind cum copiii din clasa a II-a de la Liceul UAIC, coordonati de prof. inv. Raluca Gabriela Varga-Coneac impart darurile si zambetele lor cu prietenii de la o scoală din Iasi, simt că inimile noastre se u ...

Mocănița Huțulca din Suceava va ajunge până la Mănăstirea Moldovița / Noua cale ferată, cu o lungime de peste 5 km, se deschide vineri
25/04/2024 10:31

O nouă linie a Mocănitei Hutulca de la Moldovita va lega Mănăstirea Moldovita de pitorescul traseu al trenuletului pe linie ingustă din Bucovina, incepand de vineri, 26 aprilie  Noua cale ferată, ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei