Nopţile şi zilele unui vechi cronicar (I)

default

Dimensiune font:

| 28-05-2017 05:37

Cronice şi...anacronice (Editura Junimea, 2017) este o carte frumoasă, acroşantă în emoţia, lirismul şi mărturisirile unui singuratic, cu o arhitectură fastuoasă, atent elaborată - o carte luminoasă, cu toate umbrele ei, venind din tristeţile şi nostalgiile autorului „optzecist”, unind firele atât de complicate, de teoria literaturii, ale jurnalului intim, confesiunilor şi memoriilor, într-o fermecătoare formulă integratoare; scriind despre Adrian Neculau, prietenul pierdut, Nicolae Turtureanu spune că profesorul „practică povestirea autobiografică": sintagma i se potriveşte autorului însuşi ca o mănuşă pentru că, iată, textele din Cronice şi... anacronice sunt fragmente dintr-o întinsă povestire autobiografică, începând cu poezia din Punctul de sprijin, Nocturne, Pentru cine exist, Poezie deschisă, Ascunsa rană, Poezii din secolul trecut, Atâta verde peste cerul alb, Eternitatea, desigur, Precedentele, Penultimele, continuând cu proza şi publicistica din Cuvinte încrucişate, Mătrăguna dulce, Jurnal post-mortem, Dublă cetăţenie. Treisprezece scrisori, Capăt de linie, Trafic de influenţă. În fond, parafrazând titlul unei cărţi de poezie din anii '70, Pentru cine exist, toată literatura lui Nicolae Turtureanu este o neîncheiată detaliere a unei afirmaţii sau, altfel, o sumă de răspunsuri la interogaţia subînţeleasă în acel titlu; în fiecare carte de poezie, proză ori publicistică, de la debutul anului 1971 până la (ana)cronicele de azi, Nicolae Turtureanu caută un punct de sprijin, într-un ritual, mereu reluat, al (de)scrierii fiinţei în litera textului: în poezie, ca în acest Romanţ, recuperat la un capăt de linie din vârsta de aur a exerciţiilor de neuitare: „Dacă vei crede că viaţa mea/ se poate rupe într-o mie de părţi/ şi, pe fiecare din ea,/ ai putea să mi te arăţi/ am să te avertizez că nu,/ că nu mai este posibil/ decât pe o parte să apari tu/ şi pe cealaltă chipul tău invizibil/ şi, pe o parte tu să dispari,/ pe când pe alta iar te vei naşte”. Dar în proză? De ce scrie şi pentru cine există personajul-narator din Cronice şi... anacronice? Iată: „Cea mai grea umilinţă este atunci când îţi dai seama că eşti înzăpezit iremediabil - şi nu-i vorba neapărat de o înzăpezire reală, ci de troianul, muntele alb care se înalţă între tine şi restul lumii. Treptat, îţi dai seama că drumurile tale s-au scurtat, spaţiul e tot mai mic, eşti ca un animal priponit, care se tot învârte în jurul ţăruşului. Se strânge funia la par, zicea tata. Nu-ţi mai faci prieteni noi şi te îndepărtezi, uşor-uşor, de cei vechi; mai ţii la ei, dar ceva s-a estompat, îi cauţi tot mai rar - şi ei la fel, pe tine. Deşi nu prea vrei să recunoşti, constaţi, totuşi, că eşti pe cale de epuizare. Ți s-au diminuat nu doar puterile fizice, ci şi cele spirituale, sentimentale? Asta ar trebui să fie o propoziţie enunţiativă, dar, cu o nepierdută speranţă, îi pui un semn de întrebare şi o faci interogativă. Căutările tale s-au tot lovit de un zid - ori cu capul de piatră, ori cu piatra de cap, tot una-i, nu? (...) Un dor fără saţiu şi fără spaţiu m-a consumat, mă consumă mereu. Această mărturisire trebuia să rămână acolo, în sertarele calculatorului, sub o parolă pe care n-o ştie nimeni. Nici acum n-ar trebui să împovărez pe cineva cu dramoletele, dilemele şi problemele mele. Dar, cum ziceam, înainte de Sărbători, oamenii se spovedesc, se împărtăşesc - şi cum eu n-am obiceiul de a mă mărturisi vreunui duhovnic, cui să le încredinţez, decât ţie, alter-ego-ul meu?”.

Scrisă pentru a sparge muntele alb care se instalează, adesea, între sine şi lume, fixând momentele când „sunt rănit şi mă doare”, povestirea autobiografică din prima parte a volumului, Deveniri este, în fond, schiţa unui Bildungsroman care începe, după canonul speciei, cu reîntoarcerea în illo tempore, în vremea copilăriei petrecute pe şesul Jijiei, la Iacobeni, „cu vacile sau cu caii, la păscut” şi pe uliţele satului, cu cele două „instituţii” importante, „cumparativa şi matul, crâşma”, cu amintiri-ecran despre bunicul pe care nu l-a cunoscut, cu primele jocuri erotice, făcând „schimb de taine” cu Geta - copii din copilărimea timpului, crescută între „credinţa, pe care ţi-o dădea familia, şi necredinţa- pe care încerca să ţi-o inculce şcoala” cu solemnitatea şi forfota „grijitului” gospodăriei în apropierea Paştilor, cu trocul care va fi fost, sute de ani, „afacerea” oamenilor locului („Cam în aceeaşi perioadă, când tata o pornea spre Țara de Sus, de-acolo ajungeau la noi în sat harabalele bucovinenilor - şi doar ce auzeai uliţele vuind de chemările lor: Mere-mereee! Pere-pereee! Prune-pruneee! Alţii aduceau cherestea, scânduri frumos geluite şi încă mirosind a obcină, linguri şi străchini de lemn, butoiaşe şi butelci, pentru rachiuri, fluiere de le ziceau duios (pentru cine se pricepea)... De regulă, era un troc, noi le dădeam grâu, porumb (boabe sau făină), floarea soarelui, zahăr, ei ne înmiresmau cu fructe (cărora le dusesem dorul toată iarna). Şi în timp ce copiii târguiau de-ale gurii, părinţii (gospodarii) negociau lemnăria, de care era atâta nevoie, pe valea cea văduvită de păduri a Jijiei”), în sfârşit, cu imaginea acasei, ţinta eternei reîntoarceri, cum îi spunea Mircea Eliade, „ficţiunea” din toate autobiografiile noastre literare, de la Humuleştii din Amintirile lui Ion Creangă la Lisa din Viaţa ca o coridă a lui Octavian Paler; casa cea nouă, aceea a naşterii este acasa lui Nicolae Turtureanu, oricâte adăposturi temporare ori case va fi locuit poetul la Câmpulung Muscel şi Bucureşti, Neptun, Valea Vinului, Costineşti, Târgu Neamţ, Sighişoara, Gura Humorului, Vatra Dornei şi, mai ales, după acasa Iacobenilor, casele din Iaşi. Acasa de pe şesul Jijiei e matricea fiinţei, spaţiul său de identificare, al vârstei de aur - „casa, şura cailor şi-a vacilor, ocolul oilor, ograda, cuptoraşul de vară, nucul... Şira de paie, uriaşa gireadă, căreia nepoţii de la oraş i-au dat foc” -, cu superbiile şi spaimele sale, mai ales, din „visul recurent” cu un lup „gata să mă-nhaţe” şi din constatarea târzie că şarpele casei, „norocul” ei, se va fi retras odată cu moartea mamei – acasă este locul primei căderi între structurile imaginarului: tavanul acela de acasă este ecranul pe care copilul va fi (între)zărit cealaltă lume, a ficţionarului din instanţa rememorării: „Tavanul acela a fost ecranul meu din copilărie, pe el rulau cele mai fascinante filme - asta cu mult înainte de-a fi văzut vreun film. Grinzile masive, din lemn de stejar, care susţineau podul, erau ca o columnă traiană, desfăşurată pe orizontală. Tot aşa, pe blana de scânduri, în care, sub presiunea vremii şi-a poverilor din pod, apăruseră tot felul de striaţii, se desfăşura un întreg basm, cu animale fantasmagorice, cu zmei, zâne şi feţi-frumoşi... Îţi trebuia doar un pic de imaginaţie ca să le animi. Și eu, stând cu ochii-n tavan minute-n şir, uneori ore (până s-adorm, sau să mă urnesc din pat), le porneam în crunte confruntări, sau în paşnice, nesfârşite călătorii, printr-un deşert ca o foaie de papirus. Și mai târziu, licean sau student fiind, când veneam în vacanţă mă dedam acestei plăceri estetice, la care ceilalţi nu rezonau sau, pur şi simplu, se amuzau de închipuirile mele. Treptat, prin ani, figurile au prins a se deforma, unele şi-au pierdut conturul - şi semnificaţia - pe alocuri, grinzile şi scândurile crăpaseră, de credeai că-n orice clipă se pot frânge. Un coşmar mă bântuia, ciclic: casa începea să se clatine, grinzile pocneau ca nişte vreascuri, tavanul sta să se prăbuşească peste mine… Chiar se prăbuşea! Dar, în clipa când casa m-ar fi strivit, mă trezeam din somn, lac de sudoare, încremenit în spaimă şi întrebându-mă dacă mai trăiesc”: iar tavanul chiar s-a surpat: „nu s-a prăbuşit peste mine, ci în mine, casa părintească”, scrie personajul-narator din Cronice şi... anacronice, care închide astfel vârsta de aur din satul de pe valea Jijiei, „unde mă născusem şi creşteam într-o totală comuniune cu pământul şi cerul şi oamenii care îl locuiau”.

Va urma... 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei