Satul românesc de la marginea imperiului (II)

default

Dimensiune font:

| 04-11-2017 04:21

În fapt, legătura, legământul cu pământul, care defineşte în chip esenţial profilul ţăranului său, rămâne (aproape) unul simbolic pentru că, iată, satele de pe cele două maluri ale Prutului par a se transfera definitiv în cimitire („Istoria era pentru mine cumva mai uşor de înţe­les în cimitirele sătucurilor de pe malul drept al Prutului”, scrie Ştefan Susai în Prolog), în arhive, în cărţi şi în memoria puţinilor supravieţuitori ai unei istorii mereu agresive, de la ostaşii lui Petru cel Mare care „s-a bătut cu turcii” pe malul stâng al Prutului, de la „ofiţerul Lev Tolstoi” care a trecut într-un „marş până la Sculeni” şi soldaţii sovietici, strămoşi ai lui Kataev, până la instala­rea gardului de sârmă ghimpată, cu tăcerea grea care se lasă „pe toată lungimea Prutului” şi, iată, azi, când, din satele întâi „sistematiza­te”, apoi, pustiite de „emigraţia” în toată lumea, până şi hoţii au plecat; istoria pe care o caută Ştefan Susai şi a cărei „unitate de măsură” e, totuşi, jumătate de veac, rămâne, deseori, „o fotografie alb-negru despre care nimeni nu îţi poate spune cine sunt cei din ca­dru şi dacă mai trăiesc”. Horeşti, Lucăceni, Valea Rusului, Larga, Cuconeştii Vechi, Chetrişul Nou, Gaşpar, Măcăreşti sunt sate care dispar, se pustiesc, mor încetul cu încetul prin plecarea oamenilor şi nă­ruirea caselor, pe hartă rămânând doar „denumiri” fără suflete, fără prezent, fără viitor; Ştefan Susai le salvează în cartea sa, în reportaje-povestiri scrise împotriva uitării, cel mai adesea în imagini sim­bolice foarte acroşante, ca în Noaptea de Crăciun: „Să fi fost cam mie­zul nopţii. Cu puţin înainte sau după. Nu are importanţă. Ce înseamnă minutele în viaţa unui sat? Zăpada aşteptată de puţinii locuitori ai satului nu a căzut. Că şi vremea a luat-o razna ca şi vremurile, ca şi oamenii. Altfel ar fi arătat satul înveşmântat în alb. Mai aproa­pe de cum era în amintirile bătrânilor ori în cărţile cu poveşti. Dar, iaca, nu a dat Cel de Sus zăpada. Noaptea era rece şi umedă. O pâcla umedă se întindea asupra satului de nu se vedea de la o casă la alta. Și apoi ce să vezi? Măcar întunericul ascundea cumva casele pă­răsite. Că multe erau... Prin geamurile sparte şi uşile umflate de apă vântul şuiera. Pe undeva scârţâia cumpăna unei fântâni din care de multă vreme nimeni nu mai scosese apă. Ici colo mai lătra câte o javră. Era singurul semn că pe undeva or mai fi ceva gospodari care nu au părăsit satul. Ori poate javrele urlau de foame părăsite de stăpânii care părăsiseră satul cu sutele?”. Mai mult încă, Ştefan Susai „salvează” oamenii satelor pustiite, animând fotografii alb-negru, resuscitând o lume dispărută de pe hartă, reconstituind personaje an­tologice, figuri ale unor ţărani cu un profil special care se adaugă lui Moromete al lui Marin Preda, dar, mai ales, „bordeenilor” din „vremuri de bejenie” ai lui Mihail Sadoveanu; preotul Sofian Boghiu ale cărui sat, biserică şi cimitir au dispărut în adâncurile lacului de acumulare de la Stânca-Costeşti, Costea Grosu şi Agripina, singu­rii locuitori ai unui sat rămas doar în scripte, Ghiţă Cârpaci dintr-un sătuc „nu departe de Lipcani”, care se salvează de la deportare în Siberia înscriindu-se primul în colhoz, cu tractorul lui, baba Olea în vizită la Moscova, la mausoleul lui Lenin, moş Costea, rămas singur, trăind în „raiul” amintirilor, Grigore, locuitorul „ultimei case din URSS”, care a trecut mereu, înot, Prutul, dar şi azi pentru că nu are bani de paşaport, vâslind cu mâinile împotriva curenţilor apei şi ai istoriei sunt oameni a căror viaţă merge înainte, dar cu faţa spre trecut.

Aproape toate textele din Hora cu cinci fete pivotează în jurul simbolisticii casei, a matricii, vizibilă şi în titlurile din sumar (Lecturi în podul casei, Țăranul îşi face casă, Ultima casă din URSS, Casa şi satul de dincolo de geam); construite în bucuria şi tovărăşia tuturor la „clacă” („Se că­sătorise, căpătase un petec de pământ şi oamenii făcuseră clacă pentru a-i ajuta pe tinerii căsătoriţi să-şi construiască o casă. Vasile îşi punea câteodată mâna în şold şi privea casa de pe şoseaua ce tre­cea prin faţa ei, făcând legătura între satele aşezate pe Prut. O ca­să verde, frumoasă, cu două intrări. Geamurile aveau sculptate inimi­oare. Avea o bucătărie mare cu o sobă ce încălzea şi camera mare. Mai era o plită de gătit chiar lângă sobă. Pe uşa principală se intra di­rect în odaia mare. La stânga era camera pentru oaspeţi în care era zestrea. La dreapta, bucătăria şi încă o cameră în care se putea in­tra de-afară pe o altă uşă. Mângâia casa cu ochii şi palmele, pri­vind cu atenţie pereţii dacă nu au crăpături”), casele sunt în oameni pentru că acolo s-au în-fiinţat, iar năruirea lor în satele pustii e semnul pierderii identităţii, al surpării fiinţei interioare, ca în acest tulburător poem din finalul cărţii: Casa şi satul de dincolo de geam nu mai sunt, cum nici sufletele lor care se vor fi risipit în şuieratul vântului prin ochiurile de geam sparte şi uşile rămase des­chise: „Casa a rămas orfană./ Cei care au ridicat-o au decorat-o,/ au îngrijit-o ca pe un prunc,/ au sfinţit-o precum copilul e botezat.../ Ei astăzi nu mai sunt./ Dincolo de geam, privind din ogradă,/ casa e goală./ Pe un perete a rămas icoana./ Braţele desfăcute ale Mântuitorului/ pe cruce arată parcă/ părerea de rău faţă de soarta/ oamenilor şi a casei./ De ani de zile nici o voce omenească/ nu s-a mai auzit în casă./ Se aud doar şuieratul vântului/ care pătrunde prin ochiurile de geam sparte/ şi scârţâitul unei uşi rămase deschisă./ Dincolo de geam, privind din casă spre ogradă,/ vezi nucul şi via zugrăvite/ în culorile toamnei./ Nucile au căzut pe pământ,/ dar nu are cine să le mai adune./ Strugurii aşteaptă să fie strânşi,/ dar stăpânii casei nu mai trăiesc./ Fructele cad pe pământ/ şi rămân acolo ca o jertfă./ Bătrânii care mai sunt în sat/ nu au nici măcar putere/ să strângă poamele/ în propria ogradă./ Dincolo de geam, privind din casă,/ vezi satul pustiu./ Nu are cine cui/ să dea bineţe./ În fiecare săptămână se mai stinge cineva,/ după care uşa casei e bătută în cuie./ Dincolo de geam satul nu mai este sat./ Este doar o amintire./ Peste o vreme nu vor mai fi/ nici cei câţiva care astăzi/ îşi amintesc/ de oameni, de case, de sat./ Peste o vreme nu va mai fi/ nimeni care să privească / din casă pe geam/ spre sat./ Deasupra satului vor fi/ doar soarele, luna şi anotimpurile./ Aşa cum a rânduit Dumnezeu./ Dincolo de geam nu va mai fi/ nimeni care să se bucure/ nici de primăvară,/ nici de vară, / nici de toamnă,/ nici de iarnă”.

Pământul de sub unghii şi casa reprezintă simbolurile tutelare ale vieţii/ morţii ţăranului din satul românesc de la marginea imperiului, pe care Ştefan Susai îl salvează într-o car­te singulară în peisajul nostru literar: Hora cu cinci fete este un document al memoriei colective.

Ioan Holban 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei