Viaţa şi moartea ca text şi spectacol (II)

default

Dimensiune font:

| 05-08-2017 05:49

Dacă în primele două romane prozatorul semnează cu cititorul un pact al verosimilităţii, invocând un nume „istoric”, pe Sartre, o problematică uşor de identificat în cadrele existenţialismului, precum şi tiparul originar al unei tragedii, în Gemenii, naraţiunea creşte dintr-un pact ficţional, dintr-o realitate secundă, aceea de-formată de lentila aparatului de filmat: realitatea aceasta se află în scenariul jucat de personaje în faţa aparatului care filmează, după ce proza se va fi ocupat cu „sufletele rătăcite”, Isabelle, Sonia şi Robert Vaida-Moruzi din În captivitate şi Simfoniile destinului; cum se spune în Prolog, în Gemenii, se povesteşte printr-un film ceea ce s-a imaginat în textele precedente: „Textul nostru povesteşte conţinutul unui film care redă în toată nuditatea, fără accente subiective, întâmplările unei lumi surprinzătoare, chiar bizare, iluminate o clipă, înainte să se dizolve în magma istoriei mari, mută, surdă, oarbă, insensibilă la dorinţele, necesităţile, suferinţele unor suflete rătăcite. Desigur că vă întrebaţi cine sunt eu, cel care a început acest text, şi, mai ales, cum am intrat în posesia acelui aparat de filmare. Răspunsurile vă vor fi date la sfârşitul povestirii. Acum spun doar că întâmplător am intrat în posesia aparatului. Pur şi simplu m-am trezit cu el în braţe. Ca şi când ar fi căzut din cer. În timpul cel mai scurt, în seara aceleiaşi zile, am văzut filmul care se afla în el”. Numai că intermediarul, aparatul de filmat, de-formează realul, îl „falsifică”, mai ales că începutul e în ficţiune: cine ar putea crede că poţi să te trezeşti cu un aparat de filmat în braţe şi cu un roman gata scris, „la purtător”? În Gemenii sunt teatrul şi filmul, în-scenarea unei realităţi imaginate altădată, decupată în secvenţe care se filmează ori se joacă în reprezentaţii teatrale, cu personaje care „par că declamă o replică dintr-o dramă” şi cu spectatori care aplaudă. Formula filmului şi teatrului e aceea a planurilor interşanjabile, din „ficţiunea” filmată şi „realitatea frustă”; mai întâi, personajele par că filmează la o petrecere unde se comit asasinate cu un cuţit şi o puşcă, dar crimele „din film” sunt cât se poate de reale; Șerban (sau fratele său geamăn, Coriolan?) e ucis cu un cuţit, Eleonora (sau sora ei geamănă, Sonia?) îşi împuşcă soţul. Personajele din Gemenii trebuie „să ducă filmul până la capăt şi să-şi trăiască viaţa ca şi când ar interpreta un rol într-un film”. Astfel, Sonia şi Eleonora, Coriolan şi Șerban, „gemenii” sunt protagoniştii unui film şi personajele dintr-o realitate „frustă”, care se joacă de-a crimele şi chiar le fac în timpul filmărilor, apoi, tot aici-acolo, se joacă de-a Adam şi Eva, de-a căsătoria, inventând şi un preot care să oficieze punerea în scenă, în sfârşit, totul pare un „circ al nebunilor”, unde toţi - actori, spectatori, cameramani - râd de moarte şi de nebunie: ficţiunea devenită realitate, acesta e mesajul autorului de scenarii, al protagoniştilor din film şi cameramanilor care, şi ei, ucid şi se lasă ucişi.

 

Romanul, finalul lui din Gemenii se constituie din succesiunea unor scene, ca într-o altă ruletă rusească: „O crimă trebuia să fie memorabilă şi, pentru a fi, era necesar să fie făcută cu artă. Uite, îi propunea un joc, chiar un concurs. Să-şi imagineze moduri cât mai spectaculoase de a se ucide unul pe altul. Până la terminarea filmului. Fără nici o miză? Devenea plictisitor. Găsi Sonia miza: cine câştigă, evident, rămâne în viaţă, cine pierde se sinucide după un scenariu inventat de câştigător”. Jocurile intertextuale, cu tonuri caragialiene sau melodramatice, amestecate într-o poveste de teatru ionescian, cu simulări şi substituiri, cu secvenţe de un grotesc bine temperat, cum e scena antologică a priveghiului colectiv, de pildă, în restaurantul Metropol „amenajat în sala cadavrelor” ori scena filmată a unei cereri în căsătorie: Șerban o rugă să se schimbe, ca să devină mireasă, şi ieşi din încăpere. Deodată, într-un perete apăru un orificiu şi de acolo ţâşni o săgeată ce se înfipse în peretele opus. De peste tot începură să zboare săgeţi pe traiectorii de pe care Eleonora tocmai îşi schimbase locul. Femeia încercă să deschidă uşa, dar ea era blocată de un grilaj metalic. La fel şi fereastra. Tavanul, din care ieşeau în afară nişte ţepi metalici, începu să coboare. Eleonora se întinse pe podea. Din loc în loc, ca surpriza să fie întreagă, din podea ieşeau ţepi asemănători celor din tavan. Eleonora se rostogolea, ca să evite să fie străpunsă, şi izbucni într-un râs demenţial. Când nimeni nu se mai aştepta, tavanul se opri la câţiva centimetri de trupul femeii, care, continuând să râdă, ridică încet capul. Înţelese că infernul luase sfârşit şi chipul ei căpătă expresia celei mai mari bucurii. Tavanul se ridică, iar grilajele de la uşă şi fereastră dispărură. Eleonora se ridică în picioare, Șerban reveni, iar Aron, care filmase de afară, din dreptul ferestrei, printre lamelele grilajului, sări înăuntru”.

În captivitate, Simfoniile destinului şi Gemenii sunt „piesele” unui roman-spectacol al cărui „tipar originar” se află în propoziţia ce tutelează existenţialismul sartrian şi ale cărui film-reprezentaţie se finalizează în scene de teatru absurd, în cheie ionesciană: un roman postmodern care îşi asumă experimentul nu doar ca pe o formă a naraţiunii şi reprezentaţiei teatrale: e mai mult încă, pentru că, iată, autorul scenariilor şi cititorul/ spectatorul lor sunt – parte din această „lume nebună”, fiinţă din fiinţa Celuilalt, infernul. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei