ANAF include automat într-un registru firmele care nu anunţă cifra de afaceri pentru TVA la încasare
Dimensiune font:
Contribuabilii care aplică sistemul TVA la încasare şi nu depun la autorităţile fiscale până la data de 25 ianuarie a fiecărui an notificarea din care să rezulte că cifra de afaceri din anul precedent este sub plafonul de 2,25 milioane lei vor fi înregistraţi din oficiu într-un registru dedicat.
Înregistrarea din oficiu în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare se consideră valabilă începând cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul următor celui în care nu a fost depăşit plafonul, dată de la care contribuabilul aplică sistemul TVA la încasare, potrivit unui proiect de ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).
În registru vor fi incluşi contribuabilii care au sediul activităţii economice în România, au realizat în anul calendaristic precedent o cifră de afaceri sub plafonul de 2,25 milioane de lei, sunt înregistraţi în scopuri de TVA şi nu fac parte dintr-un grup fiscal unic.
Totodată, vor fi înscrise din oficiu persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în cursul anului calendaristic curent, de la data respectivei înregistrări.
Dacă nu depun notificarea, firmele vor fi sancţionate potrivit Codului de procedură fiscală, care prevede amenzi între 1.000 şi 5.000 de lei.
Pentru anul viitor au fost stabilite dispoziţii tranzitorii. Astfel, firmele care au realizat în perioada 1 octombrie 2011-30 septembrie 2012 inclusiv cifre de afaceri mai mici de 2,25 milioane lei şi care aplică sistemul TVA la încasare de la 1 ianuarie 2013 urmau să depună notificările până la data de 25 octombrie. Contribuabilii care nu au depus notificarea vor fi înscrişi din oficiu în registru de la 1 ianuarie 2013.
Pentru identificarea şi înregistrarea din oficiu a firmelor în registru, autoritatea fiscală va calcula, cu ajutorul unei aplicaţii, cifra de afaceri a persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţiile sistemului TVA la încasare, după data de 25 ianuarie a fiecărui an, respectiv după expirarea termenului legal de depunere a decontului de TVA aferent ultimei perioade fiscale din anul calendaristic anterior.
Administraţiile fiscale vor înştiinţa contribuabilii că au fost înscrişi din oficiu în registru, dar vor trimite înştiinţări şi celor care au depus noitificări, dar care au avut, în urma calculelor rezultate, o cifră de afaceri de peste 2,25 milioane de lei.
Contribuabilii aflaţi în această situaţie pot trimite, în termen de cinci zile lucrătoare de la data comunicării înştiinţării, documente din care să rezulte că cifra de afaceri realizată în anul calendaristic precedent se încadrează în plafonul stabilit, pentru a rămâne înscrişi în registru, altfel vor fi radiaţi.
Persoanele impozabile înscrise în registru care depăşesc în cursul anului calendaristic curent plafonul de 2,25 milioane de lei şi nu depun o notificare la administraţiile fiscale până la data de 25 a lunii următoare perioadei fiscale în care a depăşit plafonul sunt radiate automat din registru.
Identificarea contribuabililor care îndeplinesc condiţia de radiere din oficiu se face trimestrial, începând cu data de 26 a lunii următoare fiecărui trimestru calendaristic, respectiv după prelucrarea notificărilor primite şi a deconturilor de TVA depuse pentru perioadele fiscale din trimestrul anterior.
Pentru identificare, autorităţile fiscale calculează cifra de afaceri realizată de contribuabili între începutul anului calendaristic curent şi sfârşitul trimestrului de referinţă.
Radierea se consideră valabilă începând cu prima zi a perioadei fiscale următoare comunicării deciziei de către Fisc, dată de la care contribuabilul încetează aplicarea sistemului TVA la încasare.
Persoanele impozabile pentru care organele fiscale anulează, la cerere sau din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA vor fi radiate, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.
În cazul celor înregistraţi din oficiu până la 1 ianuarie 2013 în registru, înregistrarea se consideră valabilă începând cu 1 ianuarie 2013, dată de la care contribuabilul aplică sistemul TVA la încasare.
Guvernul a aprobat la finele lunii august, prin ordonanţă, introducerea sistemului TVA la încasare, care presupune colectarea taxei la momentul încasării contravalorii livrărilor sau prestărilor efectuate, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data emiterii facturii.
Conform estimărilor Guvernului, plata TVA la încasare începând cu 1 ianuarie 2013 va conduce la creşterea PIB cu circa 0,5%, cu efecte directe în creşterea ocupării şi a veniturilor populaţiei.
Firmele obligate să aplice această decizie sunt cele cu o cifră de afaceri anuală inferioară plafonului de 2,25 milioane de lei.
Sursa: mediafax.ro
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau