Mocănița din Maramureș, sub asediu birocratic: „Turiștii nu vin pentru STAS-uri, ci pentru suflet”
Dimensiune font:
„Cine vine în Maramureș pentru mocănițe nu caută STAS-uri și perfecțiune tehnică. Caută o experiență autentică, un tren care merge încet, cu 20 km/h, dar care urcă până în vârful muntelui și arată o lume care nu mai există în altă parte.” Cu aceste cuvinte, Gabriel Zetea, președintele Consiliului Județean Maramureș, a tras un semnal de alarmă despre pericolul care planează asupra uneia dintre cele mai iubite atracții turistice din România: mocănița de pe Valea Vaserului.
Mocănița, prinsă între turism și birocrație
Potrivit lui Zetea, mocănița este „sub asediu”, iar vinovații principali ar fi Romsilva și Ministerul Transporturilor. În joc nu sunt doar interesele turistice ale județului, ci și viitorul unei linii ferate forestiere unice în Europa, care riscă să dispară dacă este obligată să se conformeze standardelor impuse rețelelor feroviare clasice.
„Romsilva nu e interesată de turism, ci de exploatarea lemnului. Operatorul privat de la mocăniță vrea altceva, să păstreze pădurea și să crească turismul. Din păcate, Ministerul Transporturilor vrea să standardizeze totul, iar asta înseamnă, practic, desființarea mocăniței”, avertizează Zetea.
Cu peste 30.000 de turiști anual, majoritatea străini, mocănița nu este doar un tren, ci o poartă către trecut, către Maramureșul tradițional, necosmetizat. Vizitatorii vin pentru autenticitate, nu pentru tăblițe și inspecții de specialitate. Iar turismul, spune Zetea, ar putea fi cel mai profitabil sector pentru județ, dacă autoritățile centrale ar vedea potențialul și nu ar sufoca inițiativa locală cu reguli rigide.
Unic în Europa și totuși, în pericol
Linia de pe Valea Vaserului este singura cale ferată forestieră activă din Europa. În alte țări, astfel de linii există doar ca piese de muzeu. În Maramureș însă, există personal feroviar real, impiegați, revizori de cale, iar trenurile circulă zilnic din aprilie până în noiembrie, cu 6-7 curse pe zi în sezonul de vârf.
„Avem trenuri charter, avem pachete cu sau fără mâncare, avem capacitate de 180-200 de locuri per tren, iar în august suntem la capacitate maximă”, explică Zetea.
Tarifele variază între 136 lei (standard) și 196 lei (cu masă inclusă), iar în perioada Crăciunului trenurile circulă zilnic, cu excepția zilei de 25 decembrie.
Într-o țară în care turismul tradițional e adesea trecut cu vederea, mocănița din Maramureș devine simbolul unei bătălii mai mari, între valorile autentice și un sistem care vrea să transforme totul în cifre și norme. Iar în această luptă, e nevoie ca vocea locului să fie ascultată.
„Nu putem pierde una dintre cele mai emblematice experiențe turistice din România doar pentru că nu încape într-un tabel Excel”, pare să spună, indirect, Gabriel Zetea.
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!
Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.
Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.
► Intră pe canalul nostru oficial:
⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau