Invenţia care ne scapă de camioanele supraîncărcate
Dimensiune font:
* GPS şi cântărire pe fiecare punte, de la bord, pentru maşinile de mare tonaj * ideea a fost premiată la un important concurs de inventică, iar prototipul ar putea deveni realitate la Facultatea de Mecanică a Universităţii Tehnice „Gh. Asachi” din Iaşi
Iaşul este foarte aproape de realizarea unui prototip menit să ne scape de camioanele supraîncărcate, care uzează foarte mult podurile şi şoselele. Anul trecut, profesorul Paul Bârsănescu, de la Facultatea de Mecanică a Universităţii Tehnice „Gh. Asachi” şi-a prezentat ideea în cadrul Concursului de inovaţii Network of Automotive Excellence (NoAE). Dintre alte peste 100 de invenţii din 40 de ţări, lucrarea acestuia s-a remarcat şi a fost premiată.
Cinci tone – echivalentul a zece mii de autoturisme
Ca o continuitate, proiectul face acum parte dintr-o altă competiţie, în care premiul – un modul al renumitei firme germane HBM, cu o valoare de peste 2.500 de euro, va putea fi folosit pentru construirea prototipului. „Există o formulă potrivit căreia distrugerea asfaltului sau a betonului este proporţională cu forţa care încarcă puntea, totul la puterea a patra. Deci, o supraîncărcare cu zece la sută a camioanelor măreşte uzura drumurilor cu aproape cincizeci la sută. Ideea este să folosim la bordul camionului un sistem în care să avem o măsurare pe fiecare punte”, a explicat Paul Bârsănescu. Tocmai asupra acestui sistem a meditat profesorul inventator.
Acesta a îmbinat două tehnologii, GPS cu înregistrare şi tracker, având în dotare şi un aparat care să cântărească marfa. „În urma deplasării se obţine o hartă digitală cu traseul camionului şi cu încărcarea pe fiecare punte. Deci, se poate calcula uzura produsă şoselei, podurilor şi atunci se impozitează şi se taxează în funcţie de uzura produsă şi nu pur şi simplu pentru că a circulat. De exemplu, camionul gol va plăti mai puţin decât cel încărcat. Camionul supraîncărcat va plăti taxa, dar şi amendă. Un camion supraîncărcat cu cinci tone uzează şoseaua cât zece mii de autoturisme”, a adăugat profesorul de la Mecanică.
Sabie cu două tăişuri pentru transportatori
Ideea amenzii este una care-i face să tremure pe transportatorii care încalcă legea, dar şi pe cei corecţi. Fără nişte măsurători clare, aceştia nu au întotdeauna acoperire în faţa unor amenzi abuzive. „Am avut de curând un camion care a venit din Ungaria. Cântărit acolo, avea sub 40 de tone, deci se încadra în greutatea normală. În România, doar la câteva sute de metri distanţă, acelaşi camion cântărea 42 de tone. Amenda minimă este de 25 de mii de lei şi, normal că fiecare îşi doreşte un sistem care să-l protejeze. Un sistem de măsură suplimentar, dar şi acceptat de lege, chiar ar putea să asigure protecţia utilizatorilor de drumuri”, a punctat Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.
Într-adevăr, pe lângă ideea punerii în practică a prototipului, reprezentanţii Facultăţii de Mecanică ar trebui să obţină şi o modificare a legislaţiei în domeniu, pentru ca dispozitivul-minune să poată fi folosit la scară largă. Ca o estimare, mecanismul ar ridica preţul unui camion nou cu cinci procente. Însă, acesta ar putea fi montat şi pe utilajele vechi. Cheltuielile nu ar fi atât de mari, comparativ cu miile de miliarde de euro folosite în ultimii ani pentru a întreţine drumurile distruse de atâtea TIR-uri supraîncărcate. (Anda Pintilie)
Aparatul de măsură de la HBM poate ajunge în Iaşi, dacă se vor stânge suficiente voturi pentru profesorul ieşean Paul Bârsănescu. Ideea acestuia poate fi votată la adresa
http://www.hbm.com/espressodaq-contest. În cazul unui eşec, realizarea prototipului va ajunge în atenţia unui proiect finanţat de Guvern
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau