Primele imagini cu viitorul centru al Iaşului
Dimensiune font:
* pasajul subteran din Piaţa Unirii va fi prevăzut cu lifturi pentru persoanele cu handicap * întreaga porţiune supusă modernizării va fi pavată cu piatră cubică
Proiectele ce se derulează pe zona centrală a Iaşului sau pentru care se aşteaptă finanţare pentru a putea fi implementate au fost prezentate ieri, pentru prima oară, într-un concept integrat. Astfel, pavimentul de piatră naturală va îmbrăca nu numai bulevardul Ştefan cel Mare, ci şi străzile I.C. Brătianu, Lăpuşneanu şi Piaţa Unirii. Primele lucrări vor începe în această primăvară. După ce s-au vehiculat mai multe variante, spuse cu convingere chiar de către viceprimarul Mihai Chirca, printre care continuarea într-o a doua etapă de lucrări a prelungirii bulevardului pietonal Ştefan cel Mare până în Piaţa Unirii, acesta a declarat ieri că acest tronson va fi lăsat în continuare în regim de trafic rutier, chiar dacă se va circula pe un paviment de granit. „Acest paviment este gândit pentru orice categorie de trafic, inclusiv trafic foarte greu. Vom continua pavimentul de granit până facem legătura cu Piaţa Unirii şi cu strada Cuza Vodă, inclusiv în jurul statuii lui Miron Costin. Mai departe, avem în evaluare proiectul de modernizare a pasajului subteran din Piaţa Unirii, refacerea străzii Lăpuşneanu, care va deveni sută la sută pietonală şi legătura cu bulevardul Independenţei, prin refacerea Pieţei Unirii, acolo unde vor fi construite fântâni arteziene, iar spaţiile verzi vor deveni mai generoase”, a declarat viceprimarul Mihai Chirica.
Mai puţine parcări în faţa Teatrului Naţional
Un proiect foarte important pentru care municipalitatea mai caută încă surse de finanţare este cel legat de refacerea parcului de la Teatrul Naţional, includerea statuii lui Miron Costin din piaţeta de la Casa Balş (actuala Filarmonică) în interiorul parcului şi construirea unui parcaj subteran pe esplanada din faţa teatrului. „Reamenajarea parcului de la Teatrul Naţional va avea ponderea cea mai mare. Totodată, dorim să refacem în totalitate spaţiile verzi din parc, care vor fi mai mari, mai generoase şi mult mai bine sistematizate, pentru a pune în valoare imaginea acestui clădirii. De asemenea, avem în vedere relocarea cubului de lângă clădirea Teatrului Naţional pe o altă locaţie din municipiul Iaşi. Avem deja discuţii cu rectorul Universităţii Tehnice Gh. Asachi, care pune la dispoziţie un spaţiu pentru înfiinţarea unui teatru al tineretului şi construirea unui amfiteatru pentru piese în aer liber, imediat ce vremea va permite acest lucru”, a mai declarat Mihai Chirica. Prin retragerea a 6 metri de pe aliniamentul platanilor care delimitează strada I.C.Brătianu de parcul de la Naţional se va diminua şi numărul locurilor de parcare. Astfel, dacă iniţial parcarea din faţa Teatrului Naţional a fost prevăzută cu un număr de 300 de locuri, conform noilor planuri, care au vizat protejarea rădăcinilor platanilor de pe aliniamentul menţionat, viitoarea parcare va mai avea doar 230 de locuri. Totodată, parcările actuale din lateralele Teatrului Naţional care dau spre esplanadă vor fi desfiinţate, iar în locul lor vor fi amenajate spaţii verzi. Vor rămâne în curtea teatrului un număr de 36 de locuri de parcare şi 60 de parcări pe strada Agatha Bârsescu, în spatele Primăriei. „Proiectul mai vizează construirea unui foişor şi a unei fântâni arteziene pe axul cu Filarmonica şi construirea unui pasaj pietonal din dreptul Casei Balş. De la statuia lui Miron Costin va porni o alee în diagonală cu Biserica Sf. Gheorghe, ce va străpunge parcul de la Naţional, iar vegetaţia din curtea Mitropoliei va fi reorganizată. Din parcul de la Teatru vor dispărea cele două fântâni circulare şi se va construi o fântână pe axul parcului”, a detaliat Mihai Chirica.
Lifturi pentru persoanele cu handicap în Pasajul Unirii
Proiectul de modernizare a străzii Lăpuşneanu prevede ca asfaltul să fie înlocuit cu pavaj din piatră naturală, aşa cum se intenţionează şi pe proiectul de reabilitare a Pieţei Unirii, pe latura spre statuia Independenţei. Totodată, pe strada Lăpuşneanu vor fi introduse elemente de mobilier urban, cu un design specific secolului XVII. Anticarii care activează acum după Boltă, în dreptul parcării Romtelecom, vor fi mutaţi în construcţii speciale destinate vânzării de carte în regim de anticariat, în spaţiul delimitat de parc, Muzeul Unirii şi cinematograful Republica. Chioşcurile vor fi realizate din elemente metalice, sticlă şi lemn, iar imaginea arhitecturală va fi o stilizare a vechilor construcţii de acest tip, cu elemente de arhitectură preluate din începutul de secol XX. Pasajul din Piaţa Unirii nu va mai avea nici un spaţiu comercial. În lucrările de reabilitare se intenţionează refacerea accesului în pasaj, a finisajelor şi a iluminatului interior, precum şi reabilitarea funcţiunilor WC-ului public. Parcul de la Mitocul Maicilor, din spatele Muzeului Unirii, va fi reorganizat prin extinderea parcului de la muzeu şi plantarea de vegetaţie arboricolă pitică. Totodată, fântânile existente pe aleea de promenadă de lângă Hotelul Unirea se vor remodela ca volum, prin mărirea bazinului de colectare a apei şi adăugarea unor jardiniere, pentru a da un efect de cascadă. Tot în zona treptelor de la Hotel Unirea se vor instala şi platforme elevatoare de tip servoscară pentru persoanele cu handicap. Pentru a veni în sprijinul acestei categorii de persoane, în proiectul pasajului subteran din Piaţa Unirii sunt prevăzute şi două lifturi închise, unul dispus spre Librăria Junimea şi celălalt spre Piaţa Unirii.
Proiecte în derulare, în evaluare şi fără finanţare
Totodată, pe zona centrală s-a mai identificat o sursă de finanţare, de 1 milion de euro, dar şi constructor, pentru începerea în această primăvară a lucrărilor de reabilitare şi modernizare a tuturor străzilor care fac legătura cu Mănăstirea Golia şi strada Bărboi, fiind vorba despre Agatha Bârsescu, Stroiescu, Vovideniei, Armeană, Sf. Sava, şi C. Negri. Ele sunt deja licitate, contractate şi urmează a fi băgate în lucrări imediat ce va trece iarna. Unele dintre proiectele ce vizează centrul Iaşului au finanţare, altele sunt în proces de evaluare la Ministerul Dezvoltării, iar pentru altele se aşteaptă noua linie de finanţare 2014-2020. Astfel, la acest moment sunt prinse în finanţare lucrările de pe bulevardul Ştefan cel Mare şi străzile din spatele Primăriei Iaşi spre Cuza Vodă, în evaluare sunt proiectele ce privesc strada Lăpuşneanu, pasajul Unirii şi legătura dintre Piaţa Unirii şi Independenţei, iar în căutarea unei linii de finanţare se află parcul de la Teatrul Naţional cu parcarea, care va deveni proiect prioritar pe 2014-2020. Valoarea lucrărilor ce se vor desfăşura pe bulevardul Ştefan cel Mare şi I.C. Brătianu ajung la 600 mii euro, 3 milioane de euro pentru strada Lăpuşneanu, pasajul subteran şi legătura dintre Piaţa Unirii şi Independenţei, proiect în care este prinsă şi achiziţia unei staţii audio pentru difuzarea de opere celebre, în timp ce lucrările din jurul Teatrului Naţional sunt estimate la 18 milioane de euro, sumă care, potrivit viceprimarului Mihai Chirica, s-ar putea diminua la 14. (Nelu Păunescu)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Comentarii
andrey
Feb 14, 2013
cand o sa arate iasul ca in acele poze niciodata. toata tara se dezvolta, doar iasul bate pasul pe loc. plin de gropi, trotuare distruse, nepasare, etc. oare cand vom trai intr-un oras european?
p. lucian
Feb 14, 2013
sper ca se vor materializa toate aceste proiecte pentru a forma o noua imagine in centrul iasului. din punctul meu de vedere un impediment ar fi granitul ce se foloseste la pavat, datorita denivelarilor ce incomodeaza deplasarea pietonilor, in special al doamnelor (tocuri, etc). in plus nu toata lumea merge sa se plimbe pe aceste strazi, din centru, sunt si oameni grabiti. cat despre faptul ca circulatia autoturismelor intre p. unirii- mitropolie -teatru -spatele primariei se va desfasura pe acest pavaj de granit, dumnezeu sa binecuvanteze autoturismele sa reziste si buzunarele noastre sa nu se goleasca la service-uri.
yo
Feb 14, 2013
mai bine ati reface naibii trotuarele si strazile, ca arata ca dupa bombardament !!
Adauga comentariul tau