„Cioara mare” zboară de pe vremea lui Eisenhower! Flota aeriană a Armatei Române, bazar de antichităţi
Dimensiune font:
La ora actuală, Armata Română are în uz 97 de avioane şi 63 de elicoptere. Vorbim despre cele pilotate, cu oameni la bord. Din acestea, 22 sunt destinate transportului de trupe, armament şi alte echipamente militare. Aproape jumătate au însă vârste matusalemice din punct de vedere tehnologic, iar menţionarea anilor de fabricaţie nu are cum să nu stârnească rumoare.
Cel mai vechi model e demult intratul în legendă Lockheed C-130 Hercules. Poreclit de soldaţii români „Cioara mare”, acesta a efectuat zborul inaugural în vremea primului mandat de preşedinte al lui Eisenhower. Mai precis, în 1954.
Ajuns la venerabila etate de 65 de ani, C-130 face parte din compania selectă (alături de B-52 Stratofortress şi mai puţin popularul English Electric Canberra) a aparatelor de zbor ce au depăşit jumătate de veac de folosinţă. Poate transporta aproximativ 50 de militari, cu tot cu echipamente, face 12 ore până în Afganistan, dar îi trebuie escală. Se zice că americanii ni le-ar fi făcut cadou atunci când am aderat la NATO. „Nepoţelul” C-17, fabricat la începutul anilor '90, poreclit „Cioara mică”, e şi mai sprinten, şi mai eficient, şi mai andurant. N-are nevoie decât de 5 ore şi jumătate de la decolarea de pe Kogălniceanu şi până la aterizarea la Kabul. Zboară la o altitudine medie de 10.000 de metri şi nu-i trebuie escală. Revenind la dinozaurul aviaţiei militare, trebuie menţionat că, la ora actuală, sunt în uz cinci aparate model C-130.
IAR 330, cooperare între NATO şi România comunistă!
Şi mai sunt destule relicve active printre avioanele armatei. Un Antonov AN-30, dat în producţie de serie în 1971, folosit în acţiuni de recunoaştere, 35 de avioane de vânătoare de tip MIG-21 (fabricarea acestui model a început în 1959, dar modelele din dotarea armatei noaste sunt ceva mai recente, de pe la începutul anilor '70).
Deşi dau impresia de modernitate, nici celebrele F-16 nu-s la prima tinereţe. Arsenalul românesc are pe inventar 12 exemplare ce se apropie vertiginos de sărbătorirea a patru decenii de zbor...
Aceeaşi situaţie e şi la capitolul elicoptere. Încă mai zboară 57 de IAR 330; iniţial au fost 60, dar trei s-au prăbuşit în decursul anilor. Modelul ăsta e inedit, fiind rodul cooperării dintre două armate situate pe poziţii antagonice la vremea aceea. În 1975, după cum bine se ştie, oştirea românească era inclusă în Tratatul de la Varşovia, iar Franţa reprezenta una dintre forţele de nădejde ale NATO.
În fine, din acest inventar al antichităţilor mai face parte şi IAR 316, un elicopter de antrenament, a cărui fabricare a început în 1971, fiind sistată în 1987, cele mai noi exemplare având, aşadar, deja peste trei decenii de când roiesc prin aer. Şase aparate de acest tip încă mai efectuează zboruri, pregătind piloţi în devenire. Marcel FLUERARU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau