România nu trebuie să se lase surprinsă de un eventual blackout. Raed Arafat vine cu recomandări: Încurajăm populația să fie pregătită

8_11zon

Dimensiune font:

| 30-04-2025 05:48

Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), a transmis un mesaj categoric pentru toți cetățenii: orice român ar trebui să aibă pregătit acasă un kit de urgență, care să îi asigure supraviețuirea pentru câteva zile în cazul unei pene de curent generalizate – cunoscute și sub numele de blackout.

Arafat explică de ce este necesar un kit de urgență

Declarația vine în contextul penei majore de electricitate care a afectat recent Spania și Portugalia, punând pe jar autoritățile.

Raed Arafat a explicat că riscurile nu pot fi ignorate. Într-o lume interconectată și tot mai dependentă de electricitate, un eveniment de tip blackout – cauzat de o pană tehnică, un atac cibernetic sau o catastrofă naturală – ar putea bloca accesul la apă potabilă, hrană, căldură, informații și servicii esențiale.

El a subliniat că responsabilitatea pregătirii unui astfel de kit revine fiecărei familii în parte, nu doar autorităților, avertizând că lipsa unui minim de resurse poate transforma o situație dificilă într-o criză personală gravă.

Ce trebuie să conțină un kit de urgență de bază

Potrivit recomandărilor făcute de Raed Arafat, un kit de urgență ar trebui să includă

-Apă potabilă: minim 2 litri pe zi pentru fiecare persoană din locuință, exclusiv pentru consum (nu pentru spălat sau gătit). Se recomandă o rezervă pentru cel puțin 3 zile.

-Alimente neperisabile: conserve, batoane proteice, biscuiți, mâncare deshidratată sau alte produse care nu necesită gătire.

-Lanternă cu baterii de rezervă sau lămpi cu LED-uri și acumulatori solari.

-Radio cu baterii, pentru a primi informații în lipsa internetului sau a semnalului TV.

-Trusă de prim-ajutor

Mesajul transmis de Arafat este clar: nu este vorba de a crea panică sau de a încuraja scenarii apocaliptice, ci de a dezvolta o cultură a responsabilității și pregătirii individuale. El a amintit că în țările nordice sau în SUA astfel de măsuri sunt deja normale, iar populația este educată să știe cum să reacționeze în situații extreme.

În România, însă, obiceiul de a fi pregătit este încă slab dezvoltat. Oficialul susține că s-ar putea ajunge în situația de a nu avea acces la lucrurile de bază, motiv pentru care trebuie să ne gândim la ce e mai rău.

„Kitul de urgență trebuie să conțină mai multe elemente, dar printre ele: apă, 2l de persoană care stă în casă pe zi pentru băut. alimente neperisabile, conserve, alimente care nu necesită gătire, în caz că nu ai cu ce să gătești, conserve, trebuie să ai o trusă de prim ajutor minimal. Trebuie să ai un radio pe baterie dacă este să asculți recomandările sau informările care vin din partea autorităților.

Astea sunt lucrurile minimale. Impactul este că oamenii, dacă nu au necesarul, o să aibă probleme. S-ar putea să nu poate să plătească cu cardul. S-ar putea să nu poate să cumpere. Dacă magazinele nu au curent, nu vor putea încasa. Așa că e bine să ai în casă această trusă, acest rucsac pentru 72h, de regulă, în mai puțin de 72h situația fie se remediază, fie autoritățile se implică să vină în sprijinul cetățeanului pe aspecte gen apa, alimente și așa mai departe.

Noi nu trebuie să ne batem joc de aceste aspecte, sunt recomandări foarte bine venite și noi trebuie, de fapt, să încurajăm populația să fie pregătită. Costurile unui rucsac de acest gen nu sunt imense încât să nu te pregătești”, a explicat Raed Arafat.

Corina Oprea puterea.ro

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Dimitrie Cantemir, cu sediul in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/485.389, e-mail: primaria.dtcm@yahoo.com, cod fiscal 3394295. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -suprafata totala de 20,00 ha, teren extravilan, pasune comunala, apartinand domeniului privat al Comunei Dimitrie Cantemir, situata in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, judetul Vaslui, conform H.C.L. Comuna Dimitrie Cantemir nr. 27/06.05.2025 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificata astfel: -Lot 1 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 875; -Lot 2 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 873. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Dimitrie Cantemir. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 20 Lei/exemplar, care se achita in numerar la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 21.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 29.05.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00, la sediul Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.05.2025.
Statul virează bani pe 20 mai. Cine sunt românii care primesc ajutoare
19/05/2025 06:16

Data de 20 mai aduce vesti importante pentru anumite categorii de cetăteni romani care se află in situatii vulnerabile sau beneficiază de drepturi speciale garantate prin lege. Agentia Natională pentru Plă ...

UE declară război haosului digital. Rețelele sociale vor fi obligate să-i protejeze pe copii. ANCOM intră în acțiune în România
15/05/2025 13:51

Copiii sunt tinta, iar UE ripostează. După ani in care retelele sociale au fost acuzate că profită de atentia si vulnerabilitatea minorilor, Comisia Europeană a lansat un plan agresiv pentru a impune regul ...

Tinerilor începe să le fie dor de munca la birou, de pauza de cafea cu colegii
15/05/2025 06:22

La cinci ani de la pandemie, viitorul programului de muncă pare mai in ceaţă ca niciodată. Studiile arată că tinerii ar dori să revină parţial la birou, dar mai departe lucrurile se complică, cei din ...

Orbecăind în gol
15/05/2025 06:18

De mai bine de două decenii elitele, sus-pusii, bine-văzutii Romaniei nu au fost in stare să producă viziunea unui viitor cat de cat comun, să asigure o “piată a ideilor” cat de cat functională, să ...

Ponta, previziuni sumbre despre rezultatul alegerilor prezidențiale: „Doamne ferește, numai când spun asta! Nu avem bani pentru salarii, pensii”
14/05/2025 06:43

Fostul candidat la alegerile prezidenţiale, Victor Ponta, sustine că, indiferent de cine va castiga alegerile prezidentiale, Romania va trece printr-o perioadă grea din punct de vedere economic. „De luni, ...

40% din adolescenți nu vor să urmeze studii liceale. Motivele din spatele trendului îngrijorător
13/05/2025 06:07

Patru din zece elevi de gimnaziu consideră liceul inutil, neatractiv sau prea costisitor si se declară dezinteresati să urmeze astfel de studii. Este vorba, preponderent, de elevi din mediul rural, nevoiti ...

Cardinalul Robert Francis Prevost, ales al 267-lea Pontif al Bisericii Catolice
09/05/2025 16:46

  Leon al XIV-lea este noul Papă. Vine din Statele Unite, dar are o profundă legătură cu America Latină. Robert Francis Prevost, in varstă de 69 de ani, s-a născut la Chicago din părinti cu o ...

2.100.000 pensionari vor pierde 1.350 lei la pensie. Care e motivul? Ce pensii au aceștia?
09/05/2025 12:49

 Pensionarii vor lua bonsuuri la pensie pană la final de an. Există pensionari care nu iua bani pe cardul de energie, pe cardul de alimente si nici bonusul din decembrie. Avem pragul de pensie de la care ...

Piedone a pus sigiliu pe abatorul din Popești Leordeni: „Ce fierb aici? Morți? Aici e crematoriu!”
09/05/2025 05:56

Presedintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, a dispus inchiderea unui abator situat in Popesti-Leordeni, pe Soseaua Oltenitei nr. 220, in urma controlului efectuat, marti, in care a descoperit că operatorul ec ...

Avertisment de la guvern: Pensiile nu vor mai putea fi plătite. În ce scenariu se întâmplă asta?
06/05/2025 15:00

 Instabilitatea politică majoră care ar putea fi generată de alegerile prezidentiale poate duce la imposibilitatea de a mai plăti pensiile. Anuntul vine de la cel mai inalt nivel. Care sunt cei mai &bd ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei