Arhiva

Despre culturã, cu dragoste

Hai sã ne jucãm de-a... (II)

Eva şi licorna sint ale farmecului primar, cum ii spune poetul in Cintecul lebedei, ele plãtesc moartea cu viaţa şi mijlocesc dialogul psalmistului cu Dumnezeu (Nicolae Balotã il numea pe Shaul Carmel "ultimul mare psalmist", iar ero ...

Hai sã ne jucãm de-a...

Noua carte a lui Shaul Carmel, Fabuloasa licornã (Editura Cronica, 2009), işi asumã, in titlu şi in tema-pivot a poemelor, o licenţã sau, mai degrabã, sensul pe care, in unele mitologii, il capãtã licornul (inorogul, unicornul): acolo, ra ...

Priveşte, ascultã, trãieşte! (III)

Fiecare cãlãtorie are "partea lui a vedea şi partea lui a scrie"; prima este a turistului, a doua aparţine scriitorului mistuit de o "febrilã nevoie de cercetare a tuturor posibilitãţilor realitãţii". Ceea ce ii apropie e ...

Priveşte, ascultã, trãieşte! (II)

Aceasta este poezia. Dar poetul? El e un "corespondent" al bulbului de Amaryllis, ca in poemul Voi fi: "Voi fi o şoaptã a frunzelor in adieri de vint,/Voi fi atenta trecãtoare de pe acest pãmint/ce‑n ochi şi‑n s ...

Priveşte, ascultã, trãieşte!

Sub acest indemn scrie pentru a trãi şi trãieşte pentru a scrie Augustina Vişan‑Arnold, autoarea unui numãr impresionant de volume de versuri, aproape treizeci, tipãrite intre 1995 şi 2009; nu face excepţie nici ultima carte, Im ...

Strînsoarea de oţel a fricii (V)

... Lumii noi ii trebuie forme noi şi acestea sint şapca şi bascul, oamenii-şapcã şi oamenii-basc, adicã: "Noua formã incepuse sã se arate. Erau şepcile. şepcile de postav cenuşiu, şepcile din piele cu cozoroc scurt, acestea ...

Strînsoarea de oţel a fricii (IV)

În interiorul structurii romaneşti, fiecare personaj constituie trecutul celuilalt; pentru Todor Grancea, de pildã, pericolul mortal e Petra Maier (martorul tãcut al trecutului sãu de "revoluţionar", din anii ‘50, in ...

Strînsoarea de oţel a fricii (III)

Cãrţile lui Eugen Uricaru sint, in primul rind, ale unor teme explorate prin poetul verosimilitãţii romaneşti; şi pentru cã un asemenea demers işi cautã totdeauna pivoţii in istorie, in aceea scrisã, incontestabilã, romanul "n ...

De la Iaşi la Kali-Buba (II)

Cele douã paliere ale textelor din Dublã cetãţenie se intersecteazã mereu, se determinã şi se motiveazã unul pe celãlalt pentru a (re)crea o tipologie şi o epocã; nu Iaşul e ţinta, ci Romania sub dictaturã şi nu un oarecare cerc ...

De la Iaşi la Kali-Buba

Am primit cu stringere de inimã noua carte a lui Nicolae Turtureanu, Dublã cetãţenie. Treisprezece scrisori (Editura Dana art, 2009), mai intii pentru cã autorul – poet cu o personalitate distinctã (fixatã in volumele Punctul de s ...

Istoria dramaturgiei româneşti. Compendiu (IV)

Anticipind teatrul absurdului, prefigureazã, intr-un fel, dramaturgia lui Eugen Ionescu"; trimiteri, destul de rare, insã, pentru un cronicar de teatru, la montãri şi roluri pe scenã ("Dupã C.I. Nottara, o memorabilã creaţie ...

Istoria dramaturgiei româneşti. Compendiu (III)

Florin Faifer işi construieşte sumarul pe cele trei segmente temporale clasice – epoca veche, de inceput, modernii şi contemporanii –, iar "actorii" sint distribuiţi dupã importanţa rolului jucat pe scena literaturi ...

Istoria dramaturgiei româneşti. Compendiu (II)

Cu romanii, apoi, spune Florin Faifer, n-a mai fost chip de teatru: "Lucrurile au decurs in felul acesta pinã cind s-a revãrsat peste plaiul mioritic stãpinirea romanã. Romanii nu se dãdeau in vint dupã teatru. Popor rãzboinic, asp ...

Istoria dramaturgiei româneşti. Compendiu

În subtitlul Regãsiri şi in dedicaţia care face vorbire despre un "biet cursuleţ" de la volumul Incursiuni in istoria literaturii dramatice romaneşti (Editura Universitas 2008) e (prea) multã smerenie din partea lui Flori ...

Cînd roua atinge realitatea şi se face pasãre (II)

Aceste teme lirice se susţin in planul imagistic al poeziei lui Ion Beldeanu prin forţa de sugestie a unor metafore obsedante. Mai intii, gheţurile care se rup la marginea zilei, o imagine mereu prezentã in aproape toate cãrţile poetului ...

Cînd roua atinge realitatea şi se face pasãre

Între semnul de searã şi clipa din zori, intr-un timp al vederii secunde şi nu al privirii, adicã, numit, ca la Eminescu, vremea cea clarã, işi scrie Ion Beldeanu poemele ultimei cãrţi, Chiar dacã? (Editura Augusta, 2008). Ce ve ...

Locul în care începe lumea (II)

Sub soarele grec, vagabondul Orientului (re)descoperã in O sãgeatã imbrãcatã in roşu poezia ca scenariu mitic şi ca pe un cod cultural: iubita e o "zeiţã chtonianã", dar şi mater genitrix şi Beatrice, creaţia şi erosul; ...

Locul în care începe lumea

În ultima sa carte de poezie, O sãgeatã imbrãcatã in roşu (Editura Paralela 45, 2008), Cassian Maria Spiridon cautã spaţiile largi ale mãrii şi Oceanului, deopotrivã, ale inaltului, structurindu-şi lirica prin ceea ce aş numi ...

Un istoric în lumea literaturii (III)

şi cu Ioan Alexandru, Cristian Sandache merge la sigur pentru cã autorul Vãmilor pustiei este, intr-adevãr, un mare poet; cum, la fel, absolut remarcabilã este povestea spectacolului de idei din eseistica lui Marin Preda (aceea din Imposi ...

Un istoric în lumea literaturii (II)

Cel mai amplu studiu din Literaturã şi ideologie in Romania lui Nicolae Ceauşescu, volum semnat de Cristian Sandache, este acela consacrat prozei lui Eugen Barbu. Cristian Sandache "prefaţeazã" analiza pieselor de rezistenţã a ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei