Sanatate
Totul despre grasimi#1
swipe pentru navigare

Totul despre grasimi

A+ a-

Lipidele (grasimile) sunt subtante alcatuite din molecule de acizi grasi esterificati sub forma de trigliceride si fosfolipide. Ele se gasesc in produse de origine animala, in uleiuri si in derivate ale acestora, precum si in alte preparate ca prajituri, creme si alimente prajite.

 

Trigliceridele joaca un rol energetic si se gasesc in grasimi saturate (unt, margarina, produse lactate nedegresate, carne, anumite specii de pesti, carne de pasare), in timp ce acizii grasi participa la formarea membranelor si a altor compusi indispensabili organismului. 

Acizii grasi saturati se gasesc in grasimi de origine animala (in unt, ulei de cocos sau unt de cacao), cei mononesaturati in ulei de masline si arahide, nuci si avocado, in timp ce acizii grasi nesaturati se gasesc in grasimile de origine vegetala. Acizii polinesaturati sunt in uleiuri vegetale polinesaturate, iar acizii grasi esentiali in seminte de in, rapita, germeni de grau, ulei de soia, floarea-soarelui, porumb, peste.

 

In componenta lipidelor intra lecitina si colesterolul. Lecitina este compusa din glicerina, acizi grasi, acid fosforic si colina. Ea are actiune lipotropa, este antagonist al colesterolului cu actiune antisclerotica, mareste rezistenta organismului la substantele toxice, stimuleaza eliminarea bilei, sinteza eritrocitelor si a hemoglobinei. Lecitina face parte din fosfolipide. Ea se sintetizeaza de catre toate celulele organismului. Surse de lecitina: galbenusul de ou, smantana, frisca, uleiurile vegetale nerafinate.

 

 

 

Colesterolul 
Este o substanta absolut necesara organismului pe care o putem gasi in alimentele de origine animala. Consumul in exces a unor astfel de produse duce, insa, la niveluri crescute ale unor fractiuni ale colesterolului (LDL - colesterolul rau), care contribuie la predispozitia organismului la imbolnavire. Surse de colesterol: galbenusul de ou, organe (ficat, creier, rinichi), icre, unt, lapte, branza, carne, unele fructe de mare si unele specii de pesti.

 

Necesarul zilnic de grasimi
Daca vrei sa ai o alimentatie sanatoasa, trebuie sa stii ca lipidele nu trebuie sa depaseasca 30% din aportul energetic total zilnic (adica 70 g), preferabil cele sanatoase - acizii mononesaturati si polinesaturati, omega 3 si 6. 

Consumul regulat de peste reduce mortalitatea de cauza coronariana, iar o alimentatie bogata in acizi grasi polinesaturati Omega 3 reduce riscul de mortalitate cardiovasculara in cazul persoanelor care au avut deja un eveniment cardiovascular. Un aport crescut de lipide conduce la aparitia dislipidemiilor, care se asociaza cu un risc crescut de aparitie a bolilor cardiovasculare.  

Autor: Nadina