Proiectul Iaşi Capitală Culturală Europeană - riscuri şi beneficii

default

Dimensiune font:

| 10-04-2013 13:53

„Evenimentul Regional al Moldovei” în parteneriat cu Primăria Iaşi, Instituţia Prefectului - Judeţul Iaşi şi Asociaţia „Iaşi Capitală Culturală Europeană” a lansat campania pentru promovarea Iaşului ca viitoare capitală culturală europeană în anul 2021. Săptămânal, cotidianul nostru va publica articole şi interviuri relevante pentru susţinerea oraşului Iaşi în această competiţie. Vom relata despre avantajele obţinerii titlului de capitală culturală europeană, despre obligaţiile şi nivelul de implicare ale autorităţilor ieşene, precum şi despre beneficiile pe termen lung pentru comunitatea locală. Punctul final al campaniei va fi o dezbatere pe care cotidianul nostru o va organiza în luna mai împreună cu partenerii amintiţi şi oficiali europeni cu putere de decizie în cadrul programului CCE - 2021.

* titlul de Capitală Culturală Europeană poate aduce Iaşului recunoaştere şi apreciere la nivel european şi internaţional, poate atrage turişti şi chiar creşte respectul locuitorilor pentru urbe * mai mult, fiecare euro investit de municipalitatea ieşeană în acest eveniment poate genera între 8 şi 10 euro suplimentari * însă, câştigarea competiţiei poate atrage după sine riscuri enorme, iar evenimentul se poate transforma într-un fiasco dacă proiectul nu este gestionat profesionist

În anul 2021, un oraş din România poate deveni Capitală Culturală Europeană. Iaşul a intrat în acestă competiţie, dar are adversari puternici, Cluj, Timişoara, Arad, Braşov, Alba-Iulia şi Sfântu Gheorghe. Privilegiul de a deveni, pentru un an, capitala culturii europene atrage după sine numeroase avantaje, dar şi o serie de riscuri.

Beneficii

Potrivit unui ghid redactat de către specialiştii Comisiei Europene, statutul de Capitala Culturală Europeană poate genera avantaje substanţiale pentru un oraş în domeniile cultural, social şi economic. Beneficiile nu sunt concentrate doar pe parcursul anului în care oraşul este capitală culturală, ci şi în anii post-eveniment. Este vorba de o ocazie unică de a regenera oraşele, de a le schimba imaginea şi de a le face publicitate la nivel european şi internaţional, ceea ce poate duce la dezvoltarea turismului.

Anumite oraşe care au devenit în anii precedenţi capitale culturale, gestionând manifestaţii de mare succes, au estimat că fiecare euro investit în eveniment poate genera între 8 şi 10 euro suplimentari. În consecinţă, evenimentul poate contribui la creştere şi la crearea de locuri de muncă. De asemenea, evenimentele din proiectul de capitală culturală europeană pot contribui semnificativ la incluziunea socială şi la dialogul intercultural. De exemplu, unele dintre capitalele care s-au bucurat de succes au inclus programe imaginative de informare directă a comunităţii şi au utilizat în mod eficient activităţile de voluntariat.

Cu toate acestea, avantajele nu sunt automate. După acordarea titlului, experţii europeni recomandă ca oraşul câştigător să pună în aplicare evenimentul în mod eficace pentru a garanta obţinerea avantajelor maxime de pe urma anului respectiv. Din aceste motive, este esenţial ca angajamentele luate în etapa de selecţie de către toţi actorii la nivel naţional să fie îndeplinite în etapa de pregătire şi pe parcursul evenimentului.

Programul „Liverpool Capitală Culturală Europeană - 2008” a avut un venit total de 130 de milioane de lire în şase ani, cel mai mare dintre toate oraşele care au beneficiat de acest titlu până astăzi.

Ce a adus titlul CCE pentru Liverpool (2008)

Universitatea din Liverpool şi Universitatea „John Moores” din acelaşi oraş, cu sprijinul primăriei, au realizat o cercetare, între anii 2005 şi 2010, analizând impactul pe care proiectul „Liverpool Capitală Culturală Europeană – 2008” l-a avut asupra oraşului şi a regiunilor învecinate. Au fost luaţi în considerare indici economici, sociali şi culturali.

Programul „Liverpool CCE-2008” a atras 9,7 milioane de vizite suplimentare, care constituie 35% din toate vizitele în oraşul Liverpool din 2008. Aceste vizite au generat un impact economic de 753,8 de milioane de lire (cheltuieli directe ale vizitatorilor suplimentari) atât în Liverpool, cât şi în regiunile Merseyside şi de Nord Est. 2,6 milioane de turişti au venit special pentru evenimentele din proiectul „Liverpool CCE-2008”, iar 97 % dintre aceştia au vizitat pentru prima oară oraşul. Evenimentul din 2008 a generat un plus de 1,14 milioane de nopţi rezervate la hotelurile din Liverpool, 1,29 milioane în restul regiunii Merseyside şi 1,7 milioane de rezervări la hotelurile din regiunea de Nord-Vest. Din punct de vedere geografic, o treime din participanţii la evenimentele proiectului „Liverpool CCE-2008” au fost din oraş şi din apropiere, 1/6 din participanţi au venit din regiune, iar aproape 5% au fost participanţi internaţionali.

În perioada 2006-2008 a avut loc o creştere considerabilă a angajamentelor culturale în oraşul Liverpool şi în regiunile învecinate. Audienţa la evenimentele artistice a crescut cu 10% în fiecare an, interesul pentru a vizita muzee şi galerii a fost mai mare în Liverpool decât în orice altă zona din UK. Peste 66 % din locuitorii din Liverpool au participat la cel puţin unul dintre evenimentele din proiectul „Liverpool CCE-2008”, 14 % dintre locuitori au declarat că „au încercat ceva nou” în 2008, iar 60 % din locuitorii întregii regiuni considerau că din 2008 au fost mai multe activităţi şi manifestaţii culturale decât în anii precedenţi.

Ce a însemnat pentru Sibiu titlul CCE (2007)

Programul CCE a triplat numărul de turişti şi a contribuit la dublarea bugetului local general în doar doi ani. Potrivit datelor prezentate de Asociaţia Sibiu 2007 şi Primăria Sibiu, în 2005 oraşul a înregistrat un număr de 220.000 turişti, iar în 2007 numărul acestora a ajuns la 700.000, 40% din total fiind străini. În ce priveşte bugetului municipiului, în 2005 indicatorii arătau o sumă totală de 47 milioane euro pentru ca în 2007 să ajungă la 89,9 milioane euro. Toate cartierele oraşului au trecut prin programe de dezvoltare de amploare, finanţările fiind asigurate, după caz, de Consiliul Local, Consiliul Judeţean şi Guvern. Doar în anul 2007 au fost făcute investiţii de 50 milioane euro, adică o sumă totală mai mare decât bugetul Sibiului în 2005. Potrivit datelor furnizate de cele două entităţi, cheltuielile cu programul CCE au ajuns la 104,8 milioane euro. Din această sumă, 13,4 milioane euro au fost alocate pentru activităţi culturale. Astfel, în parcursul anului 2007, au fost prezentate 337 de proiecte, însumând 2.062 de evenimente. Efectele obţinerii titlului de capitală culturală europeană au continuat să fie vizibile şi după anul 2007.

Riscuri

Experţii Comisiei Europene (CE) atrag atenţia că dincolo de beneficiile potenţiale ale titlului de Capitală Culturală Europeană, un oraş se poate confrunta cu numeroase probleme legate de eveniment, inclusiv cu critici, dezamăgiri, riscuri politice şi dificultăţi financiare. În acest context, CE consideră că este importantă abordarea realistă a evenimentului, stabilirea clară a manifestaţiilor şi a surselor de finanţare. Experţii europeni arată că, deseori, eşecurile se datorează slăbiciunilor în gestionarea proiectului sau în finanţarea evenimentului de către autorităţile publice. De exemplu, o situaţie instabilă a personalului (directorii administrativi şi artistici) din structura responsabilă cu implementarea evenimentului poate cauza probleme în punerea în aplicare în mod eficace a acestuia. Pot apărea probleme şi în cazul în care noi responsabilii politici sunt aleşi în intervalul dintre desemnare şi anul respectiv, iar noua configuraţie politică nu este de acord cu angajamentul anterior. Prin urmare, sfatul CE este ca toate părţile implicate să încerce obţinerea prealabilă a unui consens politic şi protejarea împotriva oricăror schimbări potenţial destabilizatoare, legate de personal şi de finanţare, care ar putea apărea în urma schimbărilor politice fie la nivel naţional, fie la nivel local. Totalul finanţării publice destinate practic evenimentului reprezintă, bineînţeles, un risc şi necesită un angajament ferm care să fie transpus în realitate.

Subfinanţarea şi implicarea politicului - garanţiile eşecului CCE

Directorul executiv al Asociaţie „Iaşi Capitală Culturală Europeană” Teodor Răileanu susţine că acest titlu onorant aduce oraşului câştigător avantaje care pot fi uşor identificate, însă şi riscuri care sunt de cele mai multe ori ignorate de actorii implicaţi în lansarea candidaturilor. „Cel mai evident avantaj îl reprezintă afluxul de bani către oraş prin prisma turismului cultural. Conform ultimului raport pe cultură al CE, s-a calculat că pentru fiecare euro investit în cultură, pe termen mediu, se obţin 2 euro profit! De aceea, creativitatea este pentru Uniunea Europeană principala resursă strategică pentru 2014-2020, singurul atu pe care îl mai are Europa în faţa economiilor emergente din Asia sau America Centrală”, a declarat Răileanu.

Un alt avantaj major pentru Iaşi, în viziunea lui Răileanu, ar fi faptul ca titlul de CCE va duce la o mare deschidere a oraşului către cultura şi educaţia europeană, implicând colaborări de mare anvergură. „Vizibilitatea şi bunul renume al Iaşului în Europa conduce automat la investiţii în industriile creative, în cultură. Iar acest lucru ar fi începutul unei soluţii pentru una dintre cele mai mari probleme ale oraşului: exodul tinerilor talentaţi. Dacă ai deschidere şi ai investiţii în domeniile creative de top, atunci cei mai talentaţi tineri care studiază la Iaşi vor avea pretext şi posibilitate de dezvoltare aici şi nu vor mai migra către Bucureşti, Cluj sau Sibiu. La ora actuală, marea majoritate a tinerilor talentaţi şi competitivi părăsesc oraşul imediat după terminarea studiilor!”, a spus Răileanu.

Principalul risc evidenţiat de către directorul executiv al Asociaţiei „Iaşi CCE”, menţionat şi de rapoartele specialiştilor europeni, se referă la „interferenţa politicului în activitatea de management cultural al echipei care gestionează candidatura”. Răileanu arată că oraşul Umeea (Suedia), care va fi Capitală Culturală Europeană în 2014, nu a beneficiat de o echipă independentă de management cultural. „Prin urmare, prima evaluare a juriului a constatat că orice decizie culturală ia prea mult timp pentru a fi luată, iar principalele şedinţe se desfăşoară pe probleme administrative şi nu culturale. Lipsa unei strategii culturale pe termen lung duce la lipsa unei viziuni coerente a bugetului pentru CCE şi, implicit, pierderea unor proiecte pe parcurs prin subfinanţare. De asemenea, lipsa strategiei duce la încropirea unor evenimente doar pentru a le putea include în anul CCE”, a conchis Răileanu. (Adina Zancu)

Avantaje:

Bani prin turism cultural

Oprirea exodului de tineri talentaţi şi competenţi

Pretext pentru investiţii în infrastructură

Riscuri:

Interferenta politicului în managementul cultural

Subfinanţarea

Lipsa unei strategii - cheltuieli far efect cultural şi economic

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei