„Efortul regionalizării trebuie asumat anul acesta“

default

Dimensiune font:

| 04-04-2013 05:00

*directorul ADR Nord-Est a transmis oficialilor din administraţia publică faptul că orgoliile trebuiesc lăsate la o parte pentru binele regiunii * acesta crede că noul cadru financiar 2014-2020 ar trebui să găsească România împărţită pe regiuni şi că miza nu este stabilirea capitalelor, ci împărţirea echilibrată a polilor de putere
*şeful agenţiei a vorbit şi despre problemele întâmpinate în derularea proiectelor pe REGIO şi ce investiţii au fost solicitate cel mai mult în exerciţiul financiar 2007-2013

 

- Pe final de exerciţiu bugetar 2007-2013, cum aţi caracteriza absorbţia de fonduri europene în Regiunea Nord-Est, în comparaţie cu celelalte regiuni ale României şi cu celelalte programe derulate la nivelul ţării?
 
- Programul Operaţional Regional, cel pentru care ADR Nord-Est îşi asumă responsabilitatea la nivelul Regiunii Nord-Est a fost recunoscut ca performer în rândul celor 7 programe operaţionale, dar acest statut nu ne măguleşte, ci ne responsabilizează. Gradul de absorbţie la nivelul regiunii noastre este de 45 % din valoarea alocată. Pe lângă sentimentul care ne poate încerca, acela al satisfacţiei lucrului bine făcut, noi nu uităm şi că nevoile în Regiunea Nord-Est sunt mai mari decât oriunde în ţară, iar eforturile noastre vor trebui intensificate în următoare perioadă.
 
 
- Ce categorii de proiecte s-au derulat cel mai bine (din punctul de vedere al evaluării, implementării) pe REGIO, unde s-au identificat cele mai multe obstacole (autorităţi locale, mediu de afaceri, ONG-uri) şi care ar fi accesate?
 
- Proiectele destinate infrastructurii sociale (spitale, centre sociale, intervenţii în situaţii de urgenţă), dar şi cele destinate reabilitării şi modernizării infrastructurii rutiere (drumuri judeţene şi străzi urbane), au fost implementate în bune condiţii, contribuind la atingerea obiectivului Programului. De asemenea, pentru proiectele derulate prin Axa 1, privind dezvoltarea urbană, sunt create premisele unei implementări eficiente, cu impact major asupra comunităţilor, având în vedere caracterul lor integrat. Ca principale probleme identificate: lipsa unor analize aprofundate a resurselor financiare, atât în rândul administraţiilor publice locale, cât şi în mediul privat, a generat situaţii dificile în implementare. Pe de o parte, ne-am confruntat cu situaţia unor unităţi administrativ- teritoriale mici, care au iniţiat proiecte ambiţioase, de valori mari, dar prin aplicarea unor corecţii financiare, ajung să le implementeze în condiţii foarte grele. Pe de altă parte, microîntreprinderile au întâmpinat reale dificultăţi în asigurarea resurselor financiare pentru derularea proiectelor, acutizate şi de înăsprirea condiţiilor de creditare. Legislaţia în domeniul achiziţiilor, dar şi posibilităţile de interpretare a acesteia au permis, în unele cazuri, atribuirea contractelor de lucrări unor furnizori de lucrări care întâmpină serioase probleme în întocmirea documentaţiilor în mod corect, respectarea termenelor de execuţie şi a calităţii lucrărilor. 
 

Oportunitatea Moldovei: „potenţialul inovativ“
 
- Pregătiţi următoarea etapă de finanţare 2014-2020, din primele versiuni ale Strategiei de Dezvoltare Regională care sunt obstacolele pe care trebuie să le depăşească regiunea şi care credeţi că sunt atuurile acestei zone, ce continuă să fie în topul celor mai sărace din UE?
 
- Pentru finalizarea analizei economico-sociale s-a desfăşurat un amplu proces consultativ cu unităţile administrativ-teritoriale din regiune, iar informaţiile colectate sunt de natură să fundamenteze strategia regională şi, ulterior, portofoliul regional pentru următoarea perioadă. Fireşte, vom ţine cont de priorităţile Strategiei Europa 2020 (creştere inteligentă, creştere durabilă şi creştere favorabilă incluziunii), dar vom ţine cont şi de principalii factori care determină menţinerea unui nivel scăzut de dezvoltare a Regiunii: lipsa alternativelor economice pentru populaţia din mediul rural, competitivitatea scăzută a mediului economic şi nivelul scăzut de atractivitate pentru investitori şi vom încerca să le corectăm. Printre oportunităţile Regiunii, pe lângă potenţialul agricol şi zootehnic ridicat, potenţialul turistic, se adaugă şi energiile regenerabile, Prin direcţiile strategice propuse vom încerca şi valorificarea potenţialului inovativ din Regiune, element cert de valoare adăugată.
 
Citeşte AICI despre primele date legate de Strategia de Dezvoltare Regională
 
- Care sunt principalele măsuri pentru ca în „2020 Regiunea Nord-Est să fie un loc atractiv pentru a investi, a lucra şi a locui“?
 
- Pentru atingerea acestui deziderat în 2020, priorităţile tematice care se conturează pentru viitoarea perioadă de programare vizează: îmbunătăţirea capitalului uman prin măsuri orientate către creşterea ocupării, accesului la educaţie şi promovarea incluziunii sociale, dezvoltarea unei infrastructuri moderne care să asigure creşterea accesibilităţii, conectivităţii şi atractivităţii Regiunii Nord-Est, sprijinirea unei economii competitive şi a dezvoltării locale, dar şi optimizarea utilizării şi protejarea resurselor naturale.
 

- Cum vedeţi regionalizarea la nivelul României? Este modelul francez cel mai bun? Putem aplica forma la fondul românesc?
- Avem nevoie de un model, iar modelul francez poate fi o bună sursă de inspiraţie pentru noi. Structura administrativă franceză este formată din 3 nivele de comunităţi teritoriale descentralizate: „regiunile“, „departamentele“ şi „comunele“ (municipalităţile). Aceste 3 nivele sunt conduse de către autorităţi teritoriale alese. Franţa numără astăzi 26 de regiuni, 100 de departamente şi peste 36.000 de comune. În actuala propunere de regionalizare propusă de Guvern, şi la noi ar trebui să se menţină cele 3 nivele teritoriale: regiuni, judeţe şi localităţi. Nu trebuie să uităm că, atât România, cât şi Franţa sunt state unitare, cu o tradiţie administrativă şi constituţională asemănătoare. Dacă luăm în calcul şi faptul că România nu are tradiţii de tip autonomist precum Spania sau Italia şi că orice astfel de discuţie ar stârni pasiuni legate de Transilvania, modelul francez se dovedeşte cel mai viabil.
 
- Ar trebui realizată regionalizarea până la debutul noului exerciţiu financiar (2014) şi dacă, da, credeţi că 11 luni ajung pentru implementarea noului model administrativ?
 
- Deşi, vorbind de un proces atât de complex, termenul de 11 luni poate părea acum complet nerealist, ar trebui ca procesul să se finalizeze până la finalul anului, pentru ca noul exerciţiu financiar 2014-2020 să ne prindă cu aceste structuri deja constituite. Am văzut că unii contestatari ai procesului consideră argumentul accesării mai uşoare a fondurilor structurale un clişeu, dar vreau să-i contrazic: Experienţa acestui prim exerciţiu de implementare a Instrumentelor Structurale ne-a dat măsura dificultăţilor de accesare pe care le presupune actuala organizare administrativ-teritorială. Iar dacă Programul Operaţional Regional are cele mai bune rezultate la nivel naţional, asta se datorează şi faptului că a fost singurul implementat la nivel regional. Poate asta ar trebui să spună ceva. Nu va fi uşor, dar având în vedere că regionalizarea este declarată ca prioritate a guvernului, având în vedere disponibilitatea noastră şi a colegilor din domeniul dezvoltării regionale, de-a colabora în mod constructiv pentru succesul acestui proces, acest efort trebuie asumat anul acesta.
 
- Cât va fi orgoliu şi cât obiectivitate în a prioretiza proiectele de anvergură ale regiunii?
 
- Proiectele strategice ale Regiunii Nord-Est pentru viitorul apropiat sunt deja conturate şi au rezultat în urma consultărilor cu administraţiile publice locale pe care noi le-am desfăşurat în 2012. În urma analizei propunerilor de proiecte strategice formulate de autorităţile publice şi a recomandărilor colegilor noştri, experţi în planificare şi programare, a rezultat o listă cu 12 proiecte considerate relevante. Modul în care ele vor fi prioritizate în interiorul Regiunii, depinde în mare măsură şi de capacitatea de colaborare a liderilor, de disponibilitatea lor pentru consens şi dorinţa acestora de-a realiza proiecte cu impact major.
 
- Sunt suficient de maturi liderii politici din Moldova pentru a accepta să lucreze împreună pentru proiectele regiunii?
 
- Trebuie să fie! Consider că şi precedentul de colaborare din cadrul Consiliului pentru Dezvoltare Regională Nord-Est unde, stând la aceeaşi masă au fost nevoiţi să înţeleagă că, pentru binele individual, nu trebuie să sacrifice binele comun, poate fi un argument că liderii politici din regiune pot fi maturi şi responsabili, în interesul cetăţenilor Regiunii. Modul în care au colaborat, atât cu noi, în calitate de Organism Intermediar, cât şi între ei, vizând o implementare echilibrată a Programului Operaţional Regional în Moldova, constituie premisa unei colaborări constructive şi în continuare.
 
- Este nevoie de o capitală regională din prima etapa a regionalizării? Din punctul dumneavoastră de vedere unde ar trebui să fie stabilită aceasta la Iaşi, Bacău sau Suceava şi ce criterii ar trebui să fie esenţiale în stabilirea ei?
 
- E prematur să mă pronunţ în acest sens. Trebuie să înţelegem că nu asta este miza reală. Capitala Regiunii ar putea fi în oricare din oraşele enunţate de dumneavoastră sau, la fel de bine, dacă ADR Nord-Est va deveni aparat de lucru al Regiunii, la Piatra Neamţ. Important este să se respecte principiul echilibrului, adică nu toţi polii de putere (administrativi, financiari), să fie localizaţi într-o singură zonă, în detrimentul celorlalte, întrucât în acest caz dezvoltarea teritorială echilibrată, care este un deziderat al regionalizării, nu va fi posibilă.
(Alina Stan)


 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Comentarii

humulescu

Apr 06, 2013

a ajuns escocul asta sa-si dea cu parerea cu regionalizarea? dar de ancheta de la dna nu povestesti nimic apostule?

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei