COLEGIUL NAŢIONAL „MIHAI EMINESCU”
Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Iaşi, numit astfel din anul 2008, este o unitate şcolară care continuă o îndelungată tradiţie în învăţământul ieşean. De la bun început, întemeietorii şcolii au dorit să ofere şanse egale pentru educaţie de calitate copiilor proveniţi din toate mediile sociale, caracteristică menţinută şi în prezent.
Trecutul îndepărtat se leagă de Şcoala Secundară de Fete (sau Externatul Secundar de Fete), înfiinţată în noiembrie 1864, care şi-a început cursurile în ianuarie 1865, cu o singură clasă, formată din 12 eleve. O puternică şi influentă personalitate a perioadei de început a fost Tereza Strătilescu. Spirit progresist, aceasta anticipa multe dintre ideile educaţiei moderne, idei care par desprinse din discursurile pedagogilor de astăzi: „Mai presus de toate, să nu uităm că scopul final al educaţiei este să puie pe educat în stare de a-şi continua el însuşi educaţia după ce va isprăvi şcoala, de a-l pregăti pentru acea educaţie de sine care face în fine dintr-un om aceea ce poate el fi, omul prin excelenţă.” Cu asemenea valori puse la temelia educaţiei, nu este de mirare că această şcoală a dat foarte multe nume devenite personalităţi în domenii din cele mai diverse: Ana Conta Kernbach – prima femeie din ţară aleasă în Consiliul general al instrucţiunii, Vera Miller Lebedev – matematician, prima femeie profesor universitar într-o disciplină ştiinţifică, Elena Buznea Meissner – pedagog, fondator al primei Societăţi pentru ocrotirea copilului din ţară, Silvia Creangă – prima femeie din România care a obţinut titlul de doctor în ştiinţe matematice, Elena Puşcariu Densuşianu – medic, prima femeie profesor universitar la Universitatea de Medicină şi Farmacie Iaşi, Ella Negruzzi – avocat, prima femeie care a profesat avocatura în ţara noastră şi printre primele din lume, Raluca Rîpan – prima femeie academician din România, Maria Ropală Cicherschi – prima femeie medic legist din Europa.
Printre absolvenţii de marcă ai şcolii amintim scriitori – Camelia Nădejde (pseudonim Lucia Mantu), Alexandra Gavrilescu (Otilia Cazimir), Profira Sadoveanu; medici – Maria Briese, fondatoarea clinicii de endocrinologie de la Iaşi, Maria Franche, Lidia Jacotă Briese, Asia Chipail, Mărioara Tănăsescu Niculescu; artişti lirici – Magda Ianculescu, Viorica Cortez; artişti plastici – Mărioara Dumitrescu Dumbravă, Cela Neamţu; actori şi regizori – Rodica Mandache, Cristian Mungiu; sportivi de performanţă – Dan Irimiciuc, vicecampion mondial de scrima tineret 1969, prima medalie olimpică a Iaşului la scrimă, Maricica Puică, aur şi bronz la Olimpiada de la Los Angeles în 1984, şi mulţi alţii.
În prezent, misiunea şi viziunea Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” Iaşi sunt construite în jurul valorilor tradiţionale, cultivate încă de la începuturi, dintre care menţionăm libertatea, solidaritatea, cetăţenia activă. Şcoala creează cadrul necesar pentru dezvoltarea personală autonomă şi responsabilă a elevilor săi, încurajând şi sprijinind iniţiativele acestora. Multe dintre cluburile existente şi proiectele în derulare sunt rezultatul iniţiativei unor grupuri de elevi sprijiniţi şi coordonaţi de cadre didactice dedicate. Sunt asigurate condiţiile necesare pentru libertatea de exprimare – funcţionarea reală şi comunicarea permanentă cu Consiliul Elevilor, existenţa revistei şcolii şi a unui club radio. Au fost şisunt promovate proiecte educaţionale care dezvoltă spiritul de echipă, abilităţi şi competenţe artistice şi culturale (grupuri corale, echipe sportive, echipe de dansuri, trupe de teatru în limba română, franceză, engleză şi germană, colectivul de redacţie a revistei şcolii, clubul radio, etc.), empatia şi civismul activ (activităţi caritabile şi de voluntariat, cluburi axate pe protecţia mediului, Clubul Elevilor Jurişti, Clubul de dezbateri academice etc.).
Avem convingerea că educaţia trebuie să aibă nu numai o finalitate academică, ci şi una socială şi pragmatică. În acest sens, şcoala este centru acreditat de formare şi examinare ECDL şi centru regional (pentru zona Moldovei) de pregătire şi examinare DELF şcolar. Colegiul nostru a fost prima şcoală din ţară care a implementat un proiect de educaţie pentru alimentaţie sănătoasă şi viaţa de familie. Încă din 1992, şcoala noastră a dezvoltat relaţii de înfrăţire şi parteneriat cu numeroase şcoli din Franţa, Olanda, Spania, Norvegia, Italia, Turcia, Slovacia, Germania, Malta etc. Există, de asemenea, o preocupare permanentă pentru sprijinirea elevilor cu dificultăţi materiale, prin colaborări şi parteneriate cu ONG-uri care asigură burse acestor elevi (Pro Ruralis, World Vision, Fundaţia Dinu Patriciu) şi prin atragerea unor iniţiative private în acest sens (21 de astfel de burse), completând bursele şi ajutoarele de la buget. Una dintre iniţiativele cele mai recente ale Consiliului Elevilor este crearea unui fond de sprijin pentru persoanele aflate în dificultate prin contribuţia elevilor şcolii.
Marea majoritate a activităţilor, proiectelor şi programelor comunitare desfăşurate în şcoală au avut un impact important în ceea ce priveşte modelarea atitudinilor pozitive, modernizarea metodelor şi strategiilor didactice, oferta curriculară a şcolii, dezvoltarea unor competenţe diverse la elevi, responsabilizarea lor şi creşterea gradului de autonomie în învăţare, creşterea nivelului de deschidere şi toleranţă faţă de ceilalţi, mai buna înţelegere a fenomenelor sociale, creşterea gradului de implicare în viaţa comunităţii. Toate acestea sunt elemente care asigură premisele succesului elevilor atât în plan academic, cât şi personal şi social, obiectiv principal asumat prin misiunea şcolii.
Director, prof. dr. Gabriela Săndulescu
Director adjunct, prof. Dorina Doroftei
COLEGIUL NAŢIONAL DE ARTĂ „OCTAV BĂNCILĂ” IAŞI
Întregul proces de instrucţie şi educaţie al Colegiului Naţional de Artă „Octav Băncilă” Iaşi este centrat pe un set de valori care imprimă şi defineşte profilul moral şi acţionar al elevilor noştri:
Profesionalism – a fi cel mai bun în domeniul tău de activitate;
Integritate – a avea puterea interioară de a spune adevărul, de a acţiona onest în gând şi faptă;
Cooperare – a arăta grijă şi compasiune, prietenie şi generozitate faţă de ceilalţi;
Respect – a arăta consideraţie faţă de oameni, faţă de autorităţi, faţă de proprietate şi, nu în ultimul rând, faţă de propria persoană;
Responsabilitate – a duce la îndeplinire cu consecvenţă obligaţiile care revin fiecăruia, asumarea răspunderii pentru propriile acţiuni;
Autodisciplină – a avea control asupra propriilor acţiuni, cuvinte, dorinţe, impulsuri şi a avea un comportament adecvat oricărei situaţii, a da tot ce ai mai bun în orice împrejurare.
Curaj – a avea puterea de a face ceea ce este bine şi de a-ţi urma propria conştiinţă;
Judecată înţeleaptă – a defini şi a înţelege scopurile valoroase şi a stabili priorităţile; a gândi prin prisma consecinţelor acţiunilor şi a fundamenta deciziile pe rezultanta practică;
Perseverenţă – a fi consecvent şi a găsi puterea de a merge mai departe în ciuda dificultăţilor, a eşecurilor personale.
Pentru valorificarea şi valorizarea calităţilor esenţiale ale elevului, trebuie să pătrunzi dincolo de ceea ce crezi că este el şi ceea ce pare a fi. Tu, pedagogule, ajută-l să găsească puterea de a crede în el însuşi. Aminteşte-i că trebuie să aibă un plan pe care să-l parcurgă pentru a obţine ceea ce îşi doreşte. Încurajează-l şi îndrumă-l pentru a-şi găsi vocaţia, puterea şi paşii ce trebuie urmaţi pentru atingerea idealurilor sale. Aminteşte-i că poate cuceri toate bătăliile, că visurile nu trebuie îngropate, ci trebuie îndeplinite. Fă-l să afle care-i sunt valorile şi atunci şi el, omul, cel pe care îl pregăteşti pentru viitor, va şti că motivaţia vine din interior, iar inspiraţia din exterior. Nu îi spune niciodată ceea ce nu este în stare să facă. Trebuie să îl faci să înţeleagă că are aceleaşi şanse pentru a-şi atinge visurile ca oricine din jurul său.
Chiar dacă atunci când a învăţat să vorbească, vocabularul său a cuprins şi cuvântul „nu”, fă-l să înţeleagă că acesta nu trebuie folosit prea des. Chiar tu, şlefuitorule de suflete, nu îl folosi. Valorile, convingerile, aşteptările prin părinţi, şcoală, prieteni, societate îi pot contura caracterul, faptele deci… viitorul. Fă-l să înţeleagă că fiecare zi este o şansă. Prin ceea ce gândeşte, ce spune, prin acţiunile pe care le întreprinde, prin obiceiurile sale, se conturează destinul lui.
Fiecare sunet dăruit celor ce îl ascultă, fiecare culoare privită de cei ce îi sunt alături, fiecare linie trasată pentru a construi viitorul, fiecare pas-de-deux venind spre cei care de-abia învaţă, fiecare cuvânt rostit mai tare sau mai încet fac parte din devenirea lui.
Valoarea lui devine succesul lui şi al tău, al celui ce zi de zi eşti alături de el la şcoală, unde relaţia dintre profesor şi elev este asemenea celei dintre maestru şi discipol.
Peste timp, discipolul va scrie – asemenea lui Mihail Sadoveanu vorbind despre „Domnu Trandafir” – despre recunoştinţa, respectul, admiraţia şi poate va afirma: „Acesta a fost modelul meu în viaţă, cel ce m-a făcut să devin ceea ce sunt acum”.
Director, prof. Dana-Louise Barnea
Director adjunct, prof. Nicoleta-Camelia Amariţei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<>
Adauga comentariul tau