Locomotivă de 4 milioane de euro, vândută la fier vechi
Dimensiune font:
* la Suceava, tezaurul CFR a fost lăsat parcă intenţionat să cadă pradă hoţilor * pe un câmp din apropierea Gării Iţcani zace uitată o locomotivă cu aburi, veche din cel de-al Doilea Război Mondial * clasată prin ordin al ministrului Culturii în cea mai înaltă categorie de patrimoniu, locomotiva, care a dispărut în mod misterios de la Câmpulung Moldovenesc şi a răsărit la Suceava, este aproape distrusă
Locomotiva cu aburi tip 1501120 a fost construită în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Fiind o capodoperă a tehnicii de atunci, ministerul Culturii a clasat-o în categoria de patrimoniu-tezaur şi a devenit o comoară istorică. „Este o locomotivă germană. Se găseşte şi în acest moment pe listele Institutului de Memorie Culturală din Bucureşti. Este o capodoperă a tehnicii din anii '42- '44. Era blindată, iar zona focarului este bine căptuşită cu metal pentru a fi protejată de eventualele lovituri ale diverselor proiectile. A rezistat pentru că era bine tratat oţelul respectiv”, a declarat Viorel Blănaru, consilier la Direcţia pentru Cultură Suceava. El ştia de existenţa locomotivei cu aburi încă din anii '90 şi a început să o caute în depoul de la Câmpulung Moldovenesc, acolo unde ştia că ar fi trebuit să fie. Nu a găsit-o şi a anunţat Poliţia. „Au găsit-o la Suceava. Nu se ştie cum a ajuns acolo”, a completat consilierul.
Prădată de hoţii de fier vechi
După căutări şi investigaţii, locomotiva a fost descoperită pe o linie de cale ferată din apropierea gării CFR Iţcani, doar că acest lucru s-a întâmplat mult prea târziu. Astăzi locomotiva nu mai seamănă cu ce a fost cândva pentru că hoţii de fier vechi au găsit-o şi au furat până şi liniile de cale ferată de sub aceasta. „Au luat tot ce s-a putut lua: alamă şi inox”, a declarat Blănaru. Mai grav este că au existat şi hoţi care ştiau cât de preţioasă este locomotiva, i-au furat plăcuţele de înmatriculare, sperând probabil că nu va mai fi identificată şi o vor putea scoate din ţară aşa cum au procedat şi cu alte locomotive cu aburi, existente în zona Câmpulung Moldovenesc. „Cineva a avut intenţia de a distruge identitatea locomotivei. Plăcuţele de înmatriculare ale locomotivei au dispărut. Nu mai există niciuna. La Câmpulung au mai fost şase locomotive cu abur, nu ca aceasta de tip tezaur, care au fost exportate la fier vechi în Elveţia. Au fost folosite în câteva staţiuni montane drept centrale termice pentru încălzirea zonelor respective”, a explicat Viorel Blănaru. Dacă ar fi fost găsită la timp şi nu ar fi căzut pradă hoţilor de fier vechi, locomotiva cu aburi ar fi valorat pe piaţa neagră aproximativ 4 milioane de euro. (Oana Şlemco)
„Cei de la CFR nu cred că vor lua măsuri. Vor să o lase să moară sau să o ofere pe tavă hoţilor de fier vechi” - Viorel Blănaru, consilier la Direcţia pentru Cultură Suceava
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau