UK vrea să construiască unul dintre cele mai ambițioase poduri din lume. Principala problemă: un milion de tone de muniție neexplodată

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 14-07-2021 09:26

Irlanda și Marea Britanie sunt la o depărtare de mai puțin de 20 de kilometri în cel mai îngust punct al Mării Irlandei. Guvernul britanic face acum un studiu de fezabilitate pentru a vedea dacă Irlanda de Nord poate fi legată printr-un pod sau un tunel de Scoția. Proiectul, unul dintre cele mai ambițoase din lume, nu este lipsit de provocări majore, relatează CNN.


Nord-estul Irlandei face parte din Regatul Unit, iar Brexitul și războaiele comerciale care au urmat între UE și Marea Britanie au dat un nou imbold căutării unui nou drum de legătură între cele două insule.

Distanța e mică. Cu toate acestea, există provocări geologice și de mediu atât de mari, încât acesta ar fi unul dintre cele mai ambițioase proiecte din istoria ingineriei. Există, de asemenea, probleme de economie, infrastructură și politică locală.

Planurile de la Londra s-au confruntat cu scepticism din partea politicienilor locali. Prim-ministrul Scoției, Nicola Sturgeon, spune că proiectul e o deviere de la „problemele reale”, în timp ce în Irlanda de Nord, liderul adjunct al Sinn Fein, Michelle O'Neill, l-a numit „podul fantezie”.


În aceste condiții, întrebarea la care trebuie să răspundă studiul de fezabilitate, ale cărui rezultate sunt așteptate în această vară, este: se poate face o legătură maritimă fixă – și merită să fie făcută - între Irlanda și Scoția?

Configurația geologică unică a acestui loc poate fi observată la Giant's Causeway, un sit aflat în Patrimoniul Mondial UNESCO din Irlanda de Nord și în omologul său scoțian, Fingal's Cave. Legenda spune că cele două insule au fost odată legate de un pod format din coloane de bazalt create de fluxul de lavă vulcanică.

Cel mai mare depozit de muniție abandonată cunoscut
Dar sub suprafața acestei mări înguste se află și șanțul Beaufort, un imens șanț natural de 50 de kilometri creat în ultima eră glaciară. Adâncimea sa medie este de aproximativ 150 de metri, dar în punctul său cel mai adânc este de aproximativ două ori mai mare - suficient pentru a scufunda Turnul Eiffel.

Acest dig se află pe cea mai directă rută dintre Scoția și Irlanda și, în plus, este cel mai mare depozit militar britanic cunoscut. Acolo există peste un milion de tone de muniție neexplodată, precum și arme chimice și deșeuri radioactive, abandonate de Ministerul Apărării din Marea Britanie între Al Doilea Război Mondial și mijlocul anilor '70.

În plus, marea este agitată, curenții sunt puternici, iar vremea e imprevizibilă. Curățarea muniției este însă principala problemă.

Este „o campanie de curățenie considerabilă”, spune David Welch, director general al companiei specializate în eliminarea bombelor și explozivilor Ramora UK.

„Nu este imposibil, dar e incredibil de dificil. Este ca și cum ai readuce la suprafață Titanicul”, a spus el.

Dincolo de costul uriaș al operațiunii, mai există o problemă: nu se știe exact unde e toată muniția și cât de departe a fost dusă de curenți.

„Nu vrei să cureți doar zona din jurul podului, doar pentru ca, în timp, muniția rămasă în apă, adusă de curenți, să ajungă la baza podului”, spune el.

Probleme de infrastructură
Construirea unui pod sau tunel nu înseamnă doar să tragi o linie între cele mai apropiate puncte terestre, explică Paul Quigley, inginer geotehnic și director al Gavin & Doherty Geosolutions din Irlanda.

Există „infrastructură, cabluri, rute navale. Când începi să cartografiezi fundul mării, este surprinzător cât de reduse pot fi resursele”, spune el.

Mai trebuie luate în considerare și calitatea legăturilor rutiere și feroviare de pe uscat și distanțele până la marile orașe. Torr Head în Irlanda de Nord și Mull of Kintyre în Scoția sunt punctele cele mai apropiate peste mare, dar sunt aflate la distanță de orașele cheie Belfast și Derry din Irlanda de Nord și Glasgow și Edinburgh în Scoția.

Există trei rute de feribot între cele două insule. Feribotul Larne-Stranraer face legătura între Irlanda de Nord și Scoția, dar distanța față de principalele noduri îl face mai puțin popular decât linia aglomerată dintre Dublin și portul galez Holyhead.

„Ceea ce ne-a arătat Brexitul este că există un volum considerabil de marfă care vine prin Dublin din Marea Britanie și este destinat Irlandei de Nord”, spune Quigley. El crede că ar fi greu să atragă părțile interesate să investească într-o rută care direcționează traficul până în nord și care să fie mai atrăgătoare decât traversările cu feribotul.

Pe de altă parte, arhitectul Alan Dunlop spune că toate marile proiecte de infrastructură sunt criticate.

Proiecte îndrăznețe
El a studiat proiectele de poduri, tuneluri, autostrăzi și platforme petroliere din întreaga lume construite în „condiții geologice dificile” și, deși recunoaște că „niciunul dintre ele nu este atât de provocator ca acesta”, e convins că legătura dintre cele două insule poate fi făcută.

El a făcut propuneri pentru un „Pod Celtic”, cu un cost estimat de 20 de miliarde de lire sterline, și pentru un tunel maritim.

Proiectul său ar fi un pod plutitor de 45 de kilometri, ancorat pe fundul mării prin cabluri. El a fost inspirat de platformele petroliere din Golful Mexic, care sunt conectate la fundul mării la adâncimi de până la 1.000 de metri.

Un „tunel plutitor” subacvatic, atașat de pontoane la suprafață sau legat de fundul mării, poate în tandem cu un pod, este o altă propunere pentru acest proiect.

Condiții meteo dificile
Dar Quigley spune că legătura, chiar dacă va fi făcută, nu va fi funcțională tot timpul.

„Adevărata constrângere a podului este faptul că, având în vedere condițiile meteorologice, vor exista perioade în care va fi închis din cauza vânturilor puternice și a aspectelor de siguranță. Cealaltă problemă este că pui o astfel de structură într-un mediu dur. Întreținerea unui astfel de pod va avea probabil costuri enorme”, spune el.

Dacă un pod suspendat sau fixat cu cabluri ar putea fi posibil, structurile tradiționale ale pilonilor de pe fundul mării ar trebui să aibă o înălțime atinsă până acum în lume, deci trebuie găsite soluții mai creative.

China este în prezent liderul mondial în ceea ce privește recordurile la construcția podurilor. Cu 48,3 kilometri, podul Hong Kong-Zhuhai-Macao este cel mai lung pod peste apă din lume. A fost proiectat să reziste la taifunuri și este compus din poduri cu susținute de cabluri, un tunel submarin și patru insule artificiale care despart podul în secțiuni, deși apele de acolo sunt mai puțin adânci decât în Marea Irlandei.

Grant Shapps, ministrul transporturilor din Marea Britanie, spunea în martie că, dacă va fi construită o legătură fixă peste mare, e mai probabil să fie un tunel decât un pod, din cauza condițiilor meteo. 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:49

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Poliția Română de Frontieră constată o creștere a numărului de ucraineni care fug de înrolare
13/05/2024 13:35

Politia Romană de Frontieră afirmă că, in acest an, s-a inregistrat o crestere a numărului de bărbati ucraineni care incearcă să intre ilegal in Romania, intr-un moment cand armata caută noi recruti ca ...

Autostrada Transilvania, închisă pentru un exercițiu NATO
13/05/2024 09:31

Circulatia pe autostrada A3, oprită astăzi! CNAIR inchide luni lotul Chetani – Campia Turzii, pentru un exercitiu NATO. Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Romane informează că ast ...

Decizie surpriză în Rusia. Vladimir Putin l-a schimbat pe Serghei Şoigu din funcţia de ministru al Apărării
13/05/2024 09:23

Presedintele rus Vladimir Putin l-a propus pe Andrei Belousov pentru postul de ministru al Apărării, deţinut anterior de Serghei Şoigu In guvernul anterior, Belousov a fost prim-viceprim-ministru. Andrei ...

Nuntă cu mare fast în Teleorman: paradă cu mașini scumpe și străzi blocate. Un Rolls Royce decapotabil a transportat rochia de mireasă
13/05/2024 09:21

Lux si opulentă la o nuntă care a avut loc sambătă, 11 mai, in localitatea teleormăneană Buzescu. Străzile si trotuarele au fost transformate intr-un podium, organizatorii fastuosului eveniment asigurand ...

Rusia susține că a distrus un sistem PATRIOT din Ucraina. Kievul vrea singurul sistem funcțional PATRIOT din România
13/05/2024 09:18

Armata rusă a distrus o divizie ucraineană a unui sistem de rachete antiaeriene Patriot fabricat in SUA intr-o pozitie de luptă in decurs de 24 de ore, a informat sambătă Ministerul rus al Apărării. „ ...

Breaking | Marcel Ciolacu anunță ridicarea vizelor pentru SUA
12/05/2024 22:25

Premierul Marcel Ciolacu face anuntul asteptat de ani de zile: romanii nu vor mai avea nevoie de vize pentru a călători in SUA incă de anul acestaa. „Anul fiscal in SUA se termină in septembrie. Eu ...

Dosar inedit: Bărbat de 52 de ani, deghizat în prostituată, a păcălit mai mulți bucureșteni și le-a furat banii
12/05/2024 20:55

Poliţiştii Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti – Secţia 20 Poliţie au pus in aplicare un mandat de aducere, pe raza judeţului Ialomiţa, intr-un dosar penal de furt, in cazul unui b ...

În curând, un nou sortiment de pâine
12/05/2024 19:00

Specialistii britanici au in lucru un un nou sortiment de paine. Este la fel de sănătoasă ca painea din făină integrală, dar cu aspect si gust de paine albă. Noul sortiment este destinat in primul ra ...

Sfârșit tragic pentru un șofer de TIR român - Ucis de un capac de canal aruncat de pe un pod, în Belgia
12/05/2024 18:29

In noaptea de vineri spre sambătă, un sofer roman de camion a fost ucis pe o autostradă din Valonia cand cineva a aruncat un capac de canalizare de pe un pod. Parchetul a deschis o anchetă, relatează presa ...

Comandatul forțelor ucrainene, anunț apocaliptic pentru Kiev: 'Moscova ar putea ataca din nou Capitala Ucrainei'
12/05/2024 18:18

Comandantul forţelor terestre ucrainene a declarat, intr-un interviu, că se aşteaptă ca războiul impotriva Rusiei, care durează de 26 de luni, să intre intr-o fază critică in următoarele două luni, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei