„Noi nu am fost în stare să facem asta şi acum ne frustrează faptul că a făcut-o altcineva”
Dimensiune font:
Echipa Tory Burch, un mare brand în industria modei, a lansat pe pagina de Facebook o piesă din viitoarea colecţie a anului 2018. Membrii comunităţii Le Blouse Roumaine s-au autosesizat şi au observat asemănările izbitoare cu un palton al Reginei Maria, expus la Muzeul Mitropolitan de Artă din New York. Aceştia au iniţiat o „campanie” de susţinere a brandului autohton pentru ca Tory Burch să acorde credite motivelor de pe haina românească.
Furtul intelectual este o mare problemă pentru mulţi dintre români, şi nu numai. În timp ce se insistă nespus de mult pe lucrări de doctorat plagiate, în special la oamenii din sfera politică, celelalte laturi ale acestui tip de furt sunt privite cu mai puţin interes. Un nou scandal a izbucnit la sfârşitul săptămânii trecute, mai precis sâmbătă, 10 iunie, când Tory Burch, marele brand de peste Ocean, a făcut publică o imagine cu un palton din colecţia anului viitor. Membrii comunităţii „La Blouse Roumaine” au sesizat asemănările izbitoare dintre paltonul creat de echipa Tory Burch şi cel românesc al secolului trecut, purtat de Regina Maria, aflat în expoziţiile Muzeului Metropolitan de Artă din New York (prin donaţia lui Christine Valmy).
„Eu cred că echipa Tory Burch a documentat tot ce s-a putut în jurul motivelor de pe haina românească de la Metropolitan şi a scos repede o colecţie pentru 2018, care nu mai are legătură cu ideea de design, ci mai mult cu o adaptare a unor teme de succes peste care adaugă o etichetă scumpă, susţinută de bugete cu multe zerouri de marketing şi PR”, spun reprezentanţii La Blouse Roumaine.
Reacţiile internauţilor
Iubitorii de tradiţie au sărit imediat în ajutorul celor de la La Blouse Roumaine, care au creat o „campanie” de obligare a echipei Tory Burch să acorde credite pentru modelele tradiţionale româneşti, inspirate pentru colecţia din 2018, deşi marele brand a susţinut că inspiraţia era de natură africană.
Campania se derula astfel: fiecare din cei care credeau în conservarea modelelor autohtone şi acordarea de credite pentru „furtul intelectual” postau fotografii cu cele două paltoane ori scrisori publice pe pagina oficială Tory Burch, sub formă de comentarii, pentru a susţine cauza. Răspunsul coordonatorilor paginii a fost dezamăgitor ştergându-li-se comentariile.
„Nu ar fi timpul ca ia şi portul tradiţional românesc să fie brevetate/ patentate ca fiind brand de ţară, aşa cum au făcut ungurii cu pălinca? Ce ne opreşte? Şi dacă vor inspiraţie, să se plătească drepturi de autor. Până atunci nu îi va opri nimeni. Ăsta ar fi primul pas ca să îi oprească pe alţi «doritori de inspiraţie» de a mai fura în continuare”, opinează o susţinătoare a brandului autohton.
De cealaltă parte a baricadei
În timp ce multă lume blamează ceea ce brandul Tory Burch a creat, Ioana Corduneanu şi Nicoleta Negură, două susţinătoare a portului tradiţional, sunt de altă părere. Ioana Corduneanu a creat, în urmă cu aproape trei ani, echipamentul echipei naţionale de rugby, la iniţiativa preşedintelui Federaţiei de Rugby. „Eu am creat echipamentul pro-bono pentru echipa naţională de rugby, inspirându-mă dintr-o vestă a anilor 1920. Ceea ce s-a transformat într-un scandal putea fi rezolvat cu mai multă eleganţă. M-am uitat cu atenţie şi, într-adevăr, s-au inspirat, dar paltonul nu este copiat, aşa cum se susţine acum. Faptul că a reprodus o piesă este un lucru bun, însă era frumos să menţioneze sursa de inspiraţie, dacă o ştia. Asta aduce un plus de credibilitate unui brand”, a declarat Ioana Corduneanu pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei”.
„Nu cred că un astfel de scandal ne face bine. Eu sunt obişnuită cu preluarea asta, fiindcă văd pe stradă multe modele create de mine şi preluate de altcineva, iar asta este o confirmare a faptului că munca mea este primită bine de cei din jur. Ştii care este chestia?! Noi nu am fost în stare să facem asta şi acum ne frustrează faptul că a făcut-o altcineva, de aia lumea reacţionează în felul acesta. Dacă stăm bine să ne gândim, şi noi purtăm ce au alţii, preluăm fără să acordăm credite”, adaugă Ioana, care este de părere că nimeni n-o să mai preia ceva de-al nostru, de frică să nu îi sară în cap cu mesaje agasante, aşa cum se întâmplă acum.
Ioana Corduneanu, inițiatorul proiectului „Ia aidoma”
Bluză din colecția anului 1981 a lui Yves Saint Laurent
„Yves Saint Laurent a făcut asta în '81 şi nimeni n-a zis nimic”
Nicoleta Negură este designer vestimentar de câţiva ani şi colaborează cu nume mari din industrie. În 2012 a lansat o colecţie ce conţinea motive tradiţionale, dar pe care nu a simţit-o promovată la noi în ţară. „Am avut prezentare de modă în Turcia, unde creaţiile mele au rupt. Vreau să-ţi spun că în România nu sunt obişnuiţi oameni să aprecieze ceea ce au şi promovează numai kitsch-uri, iar când cineva foloseşte motivele tradiţionale de la noi, se iscă un scandal. Avem marele dezavantaj ca noi, creatorii, să nu fim susţinuţi cu nimic de către stat, aşa cum se întâmplă în străinătate, lucru care nu ne dă voie să ne dezvoltăm. În schimb, pe lângă noi se dezvoltă o sumedenie de mici buticuri care au două croitorese şi copiază haine create de alţii. Ei ne fură nouă toată munca. Dacă aş putea, aş da o lege ca fashionul să fie fashion”, a mărturisit Nicoleta Negură, pentru „Evenimentul Regional al Moldovei”.
Nicoleta Negură, designer vestimentar și deținător al brandului ce-i poartă numele
Tory Burch ia atitudine
În urma multiplelor mesaje pe pagina brandului, deţinătorii acesteia au şters fotografiile colecţiei din 2018 şi au anunţat, printr-un mesaj public, că ceea ce au creat este inspirat din România. „Colecţia 2018 este despre prietenia unică dintre două femei inspirate – Jacquline Kennedy Onassis şi Prinţesa Elizabeth of Toro. Amândouă au fost modele de stil şi iubitoare de artă. În încercările noastre de a rezuma colecţia, am omis referinţa spre o frumoasă haină românească care a inspirat una din piesele noastre”, este o parte a mesajului postat de echipa brandului american, pe pagina de Facebook. Cu toate acestea, românii au fost în continuare revoltaţi, argumentând cu faptul că au fost prea fugitivi şi că „şi-au găsit o scuză proastă”, spune una din susţinătoarele cauzei.
Larisa LAZĂR
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau