Criteriile care decid Capitala europeană a culturii în 2021

default

Dimensiune font:

| 17-01-2015 12:35

Oraşele care vor să se înscrie în cursa pentru a deveni simbolul european al culturii în 2021 au început schiţarea dosarelor de candidatură * elementul care va face diferenţa este reprezentat de puterea comunităţii de a se mobiliza în jurul proiectului * termenul limită de depunere a documentaţiei este 10 octombrie 2015

Regulile după care se alege oraşul Capitală europeană a culturii (CEAC) în 2021 au fost trasate de Comisia Europeană. La nivel naţional, în urmă cu aproximativ o lună, Ministerul Culturii a dat startul întrecerii pentru una dintre cele mai râvnite distincţii comunitare.

„Cultura nu este o simplă consumatoare de fonduri, ci este capabilă să producă dezvoltare locală şi regională, contribuie la crearea de locuri de muncă şi la o viaţă europeană, mai bună din toate punctele de vedere pentru cetăţenii acestei ţări. Din acest moment, avem la dispoziţie şase ani să pregătim oraşul câştigător din România pentru a deveni o veritabilă capitală culturală a Europei în 2021“, a punctat ministrul Culturii, Hegedüs Csilla, la startul competiţiei.


Linii directoare pentru 2020-2033

Până la desemnarea oraşului din România care va beneficia de aceste avantaje vor trebui parcurse mai multe etape. Acestea sunt evidenţiate în Ghidul pentru alegerea CEAC din perioada 2020-2030, redactat de Direcţia Generală Educaţie şi Cultură a Comisiei Europene.

Bun venit în proiectul meu şi al tău!

Criteriile în evaluarea candidaturilor sunt împărţite în şase categorii. Astfel, se va ţine cont de contribuţia la strategia pe termen lung, dimensiunea europeană, conţinutul cultural şi artistic, capacitatea de a produce rezultate şi gestionarea. Totodată, în ghidul Comisiei Europene sunt trasate şi principalele puncte pe care ar trebui să le îndeplinească oraşele ce vor să-şi depună dosarele de candidatură.

„Potrivit criteriilor, un oraş trebuie să aibă o strategie culturală în desfăşurare, care să fie legată de strategia de dezvoltare a oraşului. Este necesară implicarea semnificativă a cetăţenilor din oraş: multe oraşe candidate implică şcoli, universităţi, cluburi de tineret, organizaţii ale societăţilor civile. Este nevoie totodată de implicarea operatorilor culturali atât în cadrul unei abordări ascendente, cât şi descendente“, se arată în Ghidul oficial.

Potrivit aceluiaşi document: „trebuie implicat sectorul privat, atât în domeniul industriilor culturale şi creative, cât şi în sectorul afacerilor în sens larg“. Totodată, oraşele candidate ar trebui să înveţe din experienţa altor CEAC şi este necesară recrutarea unei echipe responsabile de candidatură. Pentru că „este nevoie de o marjă de timp pentru ca noile proiecte de infrastructură să fie gata în anul pentru care se acordă titlul“ viitoarele CEAC sunt stabilite cu 5 ani în avans, iar lista ţărilor din care fac parte aceste oraşe este cunoscută cu mult mai mult timp înainte. Astfel, oficialii europeni au stabilit că în 2021 CEAC vor fi din România şi Grecia, dar va mai fi ales un alt treilea oraş ce va purta aceeaşi titulatură, dar va fi dintr-o ţară candidată sau potenţial candidată la UE.

„Acestea sunt invitate să colaboreze. Tipurile de proiecte sunt variate şi sunt dezvoltate între oraşe. Acesta este un element fundamental referitor la spiritul european al programului privind CEAC“, se arată în documentul oficial. Fiecare CEAC primeşte premiul Melina Mercouri, acordat de Comisia Europeană, care are o valoare de 1,5 milioane de euro. Premiul se plăteşte în prima parte a anului 2021.


Cine poate depune candidatura

Oraşele din România care doresc să intre în etapa de preselecţie trebuie să depună dosarele de candidatură până pe 10 octombrie 2015. După această dată, vor avea loc două întâlniri ale juriului: de preselecţie şi de selecţie, selecţia finală urmând să fie organizată în jurul lunii august 2016. Practic, în acest moment orice oraş din ţară care consideră că are atuurile pentru a fi desemnat CEAC 2021 poate începe scrierea dosarului. „Dimensiunea oraşului nu este un factor. Au existat CEAC de peste un milion de locuitori, dar şi cu o populaţie de sub 25.000 de persoane“, explică oficialii europeni. Însă oraşele candidate trebuie să prezinte „un program orientat spre viitor. Titlul nu-i acordat unui oraş pentru patrimoniul său cultural sau pentru oferta sa culturală dinamică din prezent. Acestea pot sta la baza depunerii candidaturii, dar nu pot constitui candidatura însăşi“. Cu alte cuvinte, în dosarul de candidatură, care nu va avea mai mult de 80-100 de pagini, va fi prezentată o viziune pentru acel oraş, iar în centrul acesteia se va afla comunitatea ce trebuie mobilizată pentru a susţine proiectul.

„Fiecare oraş este unic. Programul său reflectă nevoile şi obiectivele sale şi respectă toate criteriile oficiale privind CEAC“, explică oficialii europeni, care subliniază faptul că proiectul nu trebuie axat pe turism şi nu există constrângeri în ceea ce priveşte numărul de evenimente.

Proiectul conturat în jurul unei CEAC este unul european, cultural, reprezintă un angajament pe termen lung, iar oraşele au libertatea de a-şi lansa propriile provocări. „În centrul acţiunii CEAC se află un proiect cultural pentru cetăţeni, artişti şi operatori culturali şi pentru cei care îşi folosesc competenţele lor creative în numeroase sectoare ale societăţii“, se arată în ghidul Comisiei Europene.


Un element important de care juriul va ţine cont este finanţarea tuturor acţiunilor propuse în cadrul proiectului. „În etapa de depunere a candidaturii nu se pot face previziuni exacte cu privire la viitoarele surse de finanţare. Dosarul de candidatură trebuie să aibă un buget realist, cu suficiente informaţii prin care să se arate gradul de certitudine privind fiecare linie bugetară“, afirmă oficialii europeni. Din experienţa acestora, bugetele altor CEAC au fost între 20 şi 80 de milioane de euro, din care sunt excluse investiţiile în infrastructura rutieră sau clădiri.


Cine face parte din juriu
Potrivit deciziei forurilor europene, juriul care analizează dosarele de candidatură este format din 10 experţi numiţi de instituţiile şi organele Uniunii. Astfel, Parlamentul European, Consiliul şi Comisia aleg câte trei experţi, iar Comitetul Regiunilor selectează unul. Totodată, statul membru are dreptul să desemneze doi membri în acest for.


Pe 16 februarie 2015, Ministerul Culturii a anunţat o primă sesiune de informare pentru oraşele care doresc să-şi depună dosarele de candidatură până la 10 octombrie 2015. la întâlnire vor fi prezenţi şi reprezentanţi ai Comisiei Europene.


„Oraşele candidate vor trebui să prezinte strategia culturală şi strategia oraşului în general în dosarul de candidatură. Juriul nu va analiza pertinenţa acestora, ci coerenţa lor cu programul şi obiectivele propuse“- Ghidul CEAC 2020-2033 al Comisiei Europene


În acest moment, mai multe oraşe şi-au anunţat intenţia de a pregăti dosarele de candidatură. Printre acestea de numără Iaşi, Braşov, Cluj Napoca, Timişoara, Craiova şi Arad.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:50

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei