Criteriile care decid Capitala europeană a culturii în 2021

Dimensiune font:

| 17-01-2015 12:35

Oraşele care vor să se înscrie în cursa pentru a deveni simbolul european al culturii în 2021 au început schiţarea dosarelor de candidatură * elementul care va face diferenţa este reprezentat de puterea comunităţii de a se mobiliza în jurul proiectului * termenul limită de depunere a documentaţiei este 10 octombrie 2015

Regulile după care se alege oraşul Capitală europeană a culturii (CEAC) în 2021 au fost trasate de Comisia Europeană. La nivel naţional, în urmă cu aproximativ o lună, Ministerul Culturii a dat startul întrecerii pentru una dintre cele mai râvnite distincţii comunitare.

„Cultura nu este o simplă consumatoare de fonduri, ci este capabilă să producă dezvoltare locală şi regională, contribuie la crearea de locuri de muncă şi la o viaţă europeană, mai bună din toate punctele de vedere pentru cetăţenii acestei ţări. Din acest moment, avem la dispoziţie şase ani să pregătim oraşul câştigător din România pentru a deveni o veritabilă capitală culturală a Europei în 2021“, a punctat ministrul Culturii, Hegedüs Csilla, la startul competiţiei.


Linii directoare pentru 2020-2033

Până la desemnarea oraşului din România care va beneficia de aceste avantaje vor trebui parcurse mai multe etape. Acestea sunt evidenţiate în Ghidul pentru alegerea CEAC din perioada 2020-2030, redactat de Direcţia Generală Educaţie şi Cultură a Comisiei Europene.

Bun venit în proiectul meu şi al tău!

Criteriile în evaluarea candidaturilor sunt împărţite în şase categorii. Astfel, se va ţine cont de contribuţia la strategia pe termen lung, dimensiunea europeană, conţinutul cultural şi artistic, capacitatea de a produce rezultate şi gestionarea. Totodată, în ghidul Comisiei Europene sunt trasate şi principalele puncte pe care ar trebui să le îndeplinească oraşele ce vor să-şi depună dosarele de candidatură.

„Potrivit criteriilor, un oraş trebuie să aibă o strategie culturală în desfăşurare, care să fie legată de strategia de dezvoltare a oraşului. Este necesară implicarea semnificativă a cetăţenilor din oraş: multe oraşe candidate implică şcoli, universităţi, cluburi de tineret, organizaţii ale societăţilor civile. Este nevoie totodată de implicarea operatorilor culturali atât în cadrul unei abordări ascendente, cât şi descendente“, se arată în Ghidul oficial.

Potrivit aceluiaşi document: „trebuie implicat sectorul privat, atât în domeniul industriilor culturale şi creative, cât şi în sectorul afacerilor în sens larg“. Totodată, oraşele candidate ar trebui să înveţe din experienţa altor CEAC şi este necesară recrutarea unei echipe responsabile de candidatură. Pentru că „este nevoie de o marjă de timp pentru ca noile proiecte de infrastructură să fie gata în anul pentru care se acordă titlul“ viitoarele CEAC sunt stabilite cu 5 ani în avans, iar lista ţărilor din care fac parte aceste oraşe este cunoscută cu mult mai mult timp înainte. Astfel, oficialii europeni au stabilit că în 2021 CEAC vor fi din România şi Grecia, dar va mai fi ales un alt treilea oraş ce va purta aceeaşi titulatură, dar va fi dintr-o ţară candidată sau potenţial candidată la UE.

„Acestea sunt invitate să colaboreze. Tipurile de proiecte sunt variate şi sunt dezvoltate între oraşe. Acesta este un element fundamental referitor la spiritul european al programului privind CEAC“, se arată în documentul oficial. Fiecare CEAC primeşte premiul Melina Mercouri, acordat de Comisia Europeană, care are o valoare de 1,5 milioane de euro. Premiul se plăteşte în prima parte a anului 2021.


Cine poate depune candidatura

Oraşele din România care doresc să intre în etapa de preselecţie trebuie să depună dosarele de candidatură până pe 10 octombrie 2015. După această dată, vor avea loc două întâlniri ale juriului: de preselecţie şi de selecţie, selecţia finală urmând să fie organizată în jurul lunii august 2016. Practic, în acest moment orice oraş din ţară care consideră că are atuurile pentru a fi desemnat CEAC 2021 poate începe scrierea dosarului. „Dimensiunea oraşului nu este un factor. Au existat CEAC de peste un milion de locuitori, dar şi cu o populaţie de sub 25.000 de persoane“, explică oficialii europeni. Însă oraşele candidate trebuie să prezinte „un program orientat spre viitor. Titlul nu-i acordat unui oraş pentru patrimoniul său cultural sau pentru oferta sa culturală dinamică din prezent. Acestea pot sta la baza depunerii candidaturii, dar nu pot constitui candidatura însăşi“. Cu alte cuvinte, în dosarul de candidatură, care nu va avea mai mult de 80-100 de pagini, va fi prezentată o viziune pentru acel oraş, iar în centrul acesteia se va afla comunitatea ce trebuie mobilizată pentru a susţine proiectul.

„Fiecare oraş este unic. Programul său reflectă nevoile şi obiectivele sale şi respectă toate criteriile oficiale privind CEAC“, explică oficialii europeni, care subliniază faptul că proiectul nu trebuie axat pe turism şi nu există constrângeri în ceea ce priveşte numărul de evenimente.

Proiectul conturat în jurul unei CEAC este unul european, cultural, reprezintă un angajament pe termen lung, iar oraşele au libertatea de a-şi lansa propriile provocări. „În centrul acţiunii CEAC se află un proiect cultural pentru cetăţeni, artişti şi operatori culturali şi pentru cei care îşi folosesc competenţele lor creative în numeroase sectoare ale societăţii“, se arată în ghidul Comisiei Europene.


Un element important de care juriul va ţine cont este finanţarea tuturor acţiunilor propuse în cadrul proiectului. „În etapa de depunere a candidaturii nu se pot face previziuni exacte cu privire la viitoarele surse de finanţare. Dosarul de candidatură trebuie să aibă un buget realist, cu suficiente informaţii prin care să se arate gradul de certitudine privind fiecare linie bugetară“, afirmă oficialii europeni. Din experienţa acestora, bugetele altor CEAC au fost între 20 şi 80 de milioane de euro, din care sunt excluse investiţiile în infrastructura rutieră sau clădiri.


Cine face parte din juriu
Potrivit deciziei forurilor europene, juriul care analizează dosarele de candidatură este format din 10 experţi numiţi de instituţiile şi organele Uniunii. Astfel, Parlamentul European, Consiliul şi Comisia aleg câte trei experţi, iar Comitetul Regiunilor selectează unul. Totodată, statul membru are dreptul să desemneze doi membri în acest for.


Pe 16 februarie 2015, Ministerul Culturii a anunţat o primă sesiune de informare pentru oraşele care doresc să-şi depună dosarele de candidatură până la 10 octombrie 2015. la întâlnire vor fi prezenţi şi reprezentanţi ai Comisiei Europene.


„Oraşele candidate vor trebui să prezinte strategia culturală şi strategia oraşului în general în dosarul de candidatură. Juriul nu va analiza pertinenţa acestora, ci coerenţa lor cu programul şi obiectivele propuse“- Ghidul CEAC 2020-2033 al Comisiei Europene


În acest moment, mai multe oraşe şi-au anunţat intenţia de a pregăti dosarele de candidatură. Printre acestea de numără Iaşi, Braşov, Cluj Napoca, Timişoara, Craiova şi Arad.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei