Lucrător într-un atelier de fabricat vise. În tura de noapte

default

Dimensiune font:

| 05-03-2016 05:22

În miezul unei constelaţii simbolice, unde tutelare sunt „semnele” clopotului, luminii şi pietrei, îşi de-scrie viaţa şi poezia Constantin Popa în cea mai recentă carte a sa, „Dumnezeu tradus în limba clopotului” (Editura 24:ore, 2015). Prin titlu chiar, poetul explorează simbolismul dens al clopotului, care este foarte acroşant prin sunetul, dar şi prin forma sa; sunetul care, iată, îl „traduce” pe Dumnezeu, îşi asociază vibraţia de la începutul lumii, a revelaţiei sacrului, a glasului transcendental, tunetului, armoniei, muzicii sferelor, chemării la meditaţie şi la supunere faţă de imperativele divine, cum ne învaţă Ivan Evseev în „Enciclopedia simbolurilor religioase şi arhetipurilor culturale”: altfel, forma sa re-prezintă unificarea principiului masculin (limba clopotului) cu acela feminin (cămaşa în formă de pară). În legătură directă cu simbolul clopotului, poezia lui Constantin Popa se structurează într-o reţea de înţelesuri pe care le atribuie luminii: e lumina Edenului regăsit: „Cerul se scutură de fluturi -/ ninge cu fărâme de lumină -,/ cu pete de linişti!/ Oamenii încearcă şi ei/ plutirea,/ ca nişte îngeri acoperiţi de ninsoare/ de parcă ar fi îmbrăcaţi în zale/ de soare”. („Pete albe de linişti”). Apoi e lumina lacrimii ce trebuie să-şi găsească ochiul care s-o plângă din „Cuvântul ideal”, a pielei care îşi caută trupul pierdut şi a aripii în care moare trupul păsării din „Treceam ameţit” ori e lumina cuvântului aşteptându-şi gura care să-l rostească; în (ne)cuprinsul luminii se scrie viaţa însăşi a poetului care se zbate între coborârea din întuneric în întuneric şi răsăritul ca o ninsoare cu fulgi de lumină: „Şi cînd lumina/ se va plictisi de mine,/ şi de viaţă o fi să mă dezleg,/ voi coborî din întuneric/ în întuneric,/ florile hăului/ să culeg”.; „Răsăritul/ ca o ninsoare de fulgi/ de lumină,/ ca un flux împins de nesaţiu,/ ca un tsunami strălucitor,/ lacom de spaţiu” („Fulgerări” - I). În sfârşit, piatra este stânca imuabilă, simbol al primejdiei, al pierderii din „Aşa îmi vorbi stânca”, dar şi, deopotrivă, semn al spaţiului care ascunde sevele (re)generării vieţii: „Piatră,/ piatră,/ corp hrănindu-se cu arşiţă,/ din pântecul sec al pietrei/ a crescut/ copacul - fiinţă cu ramuri/ şi, doamne, cu frunze verzi;/ ating scoarţa în luptă cu timpul,/ cu cerul,/ cu pământul;/ nu visează ploi (nici nu ştie/ ce-i ploaia),/ trăieşte doar/ ca să-şi elogieze rădăcina,/ doar pentru freamătul/ prin care respiră,/ trăieşte pentru a-şi creşte mugurii/ ca mărturisire a sevelor:/ mă-nclin şi tac/ dar în tăcerea mea/ mă aud rostind/ cu respect şi admiraţie:/ «bună ziua, domnule copac,/ la mulţi ani, Majestate»)” („Copacul”).

Structura de adâncime a poemelor din Dumnezeu tradus în limba clopotului se adună în jurul temei marginalităţii: e suficient să ştergem virgulele care încadrează sintagma în cele din urmă din chiar primul text al cărţii pentru a descoperi ce ascunde poetul într-o aparent uzuală, uzată, banală formulare: „A fi, în cele din urmă,/ înseamnă a sta/ la marginea unui drum/ şi să vezi cum îţi trece/ timpul/ cu tine cu tot:/ înseamnă să vezi cum se măreşte/ şi se destramă/ hărăzitul ghem de scumpă/ aţă,/ şi nici nu bagi de seamă/ că toată încâlcitura asta/ e chiar propria ta viaţă” („În cele din urmă”). Înţelesurile adânci ale acestei sintagme care închide/ deschide poezia lui Constantin Popa se transmit, apoi, în toate poemele cărţii; „marginalul”. îşi percepe viaţa ca „un registru de întâmplări”, iar trupul, ca pe „un depozit de neputinţe”, cum se spune în La marginea necuprinsului meu, pendulează tragic între teama şi „foamea” de necuprins căruia, iată, noul Orfeu îi cere pe Euridice a sa, „Pygmalion pe Galateea”: „Tu nu erai înainte/ de a te gândi eu/ eşti venită din gând,/ din gând,/ eşti vibraţia visului meu/ despre tine;/ n-am făcut decît să te cer/ necuprinsului/ şi ai venit/ purtând în mâini actul/ cu grea pecete că sunt;/ din braţele închipuirii/ ai plutit/ pe braţele mele,/ ai fost culoarea/ care te prevestea/ iar cînd această iluzie,/ s-a prea umplut de sine,/ ai venit spre mine,/ în mine;/ arătându-te mie,/ lumina a făcut o frumoasă/ carieră/ şi cînd te-am desprins/ de cosmicele spume/ ai căpătat duh, /ai căpătat fiinţă/ şi nume” („N-am făcut decît să te cer necuprinsului”). Marginalitatea poetului e între rouă şi mocirlă, între sus unde, poate e un înger „care să nu-mi dea voie să mor” şi jos, în hula întunericului „ca poartă spre neant deschisă”, cum scrie Constantin Popa în „Hotărâre”, într-o altă unitate spaţiu-timp, căreia, în „Poveste” şi „Ordine”, poetul îi spune nespaţiul-netimpul: e vremea măcinării de sine, ca în acest sfâşietor „După”: „După ce voi fi rămas/ fără umbră,/ o să mă îmbrac/ în tăcere - un veşmânt/ fără nici o culoare,/ un giulgiu ţesut din nimic./ Voi fi acolo/ potrivindu-mi răsuflarea/ la respiraţia cerurilor,/ acolo unde voi colabora/ cu întunericul,/ în părinteasca îmbrăţişare/ a rădăcinilor,/ mă voi despărţi de lumină,/ voi râde în hohote de mâine/ şi de ieri/ şi voi merge până la capătul/ lui nicăieri”.

Sunt în „Dumnezeu tradus în limba clopotului” şi câteva poeme cu sfaturi pentru „Delfin” („Perseverenţă”, „Meşteşug”, „Definiţia viscolului”), în continuarea unui tulburător poem „pentru Alexandru” dintr-o carte anterioară, încercând să transmită celui care vine măcar „o umbră de adevăr” din „rumeguşul îndoielilor mele”; sunt, însă, în cartea lui Constantin Popa, mai ales, vise fabricate de un lucrător în atelierul său, în tura de noapte, încercând să deschidă poarta spre paradis, cu spaima pierderii identităţii într-un domiciliu aflat unde „se termină nicăieri”, până la vidul unui număr, ca în lagăr sau în puşcărie: numărul lui Constantin Popa, cum mărturiseşte în „Date personale” este „1360310221141”. Dar poetul, aflăm din „Mărturisiri”, se ocupă şi cu „sfărâmarea cuiburilor de iluzii”; e aici, mai degrabă, filosoful, cu îndoiala şi interogaţia activă adresată lumii şi sinelui, somând poetul să denunţe iluziile şi să renunţe la visele fabricate, noaptea, în atelierul său: din tensiunea relaţiei lor izbândesc, totuşi, poezia şi visul ei, ca în şoapta şi departele trist ale acestui „Cîntec arab”: „Şoaptă, disperare,/ tânguire,/ cântecul arab/ e strigătul/ către depărtarea deşertului,/ e rugăciunea cântată/ către cerul nisipurilor,/ e suspinul trimis/ către bunătatea profetului,/ e speranţa că din ale nisipului/ ape/ se va arăta chipul unui mereu pierdut/ aproape”: e chipul unui poet adevărat. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 4.250 mp, situat in extravilanul satului Razboieni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62548, Carte funciara 62548; -teren in suprafata de 3.080 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 61364, Carte funciara 61364; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 89/27.07.2023. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei