O nouă premieră la Opera ieşeană care se joacă cu casa închisă
Dimensiune font:
Mâine, 30 martie, de la ora 18.30, la Sala Mare a Teatrului Naţional va avea loc premiera spectacolului „Rigoletto”, în regia lui Marco Spada. O altă reprezentaţie a spectacolului va avea loc vineri, 31 martie, în acelaşi loc şi de la aceeaşi oră.
„Rigoletto”, una dintre capodoperele lui Giuseppe Verdi, a avut premiera la Veneţia, în 1851 şi s-a bucurat de un „succes răsunător”, iar după 166 de ani va avea premiera şi la Opera Naţională Română din Iaşi, deşi spectacolul s-a jucat pentru prima dată în 1958.
„Prin «Rigoletto», Verdi dă viaţă imaginii sale originale despre conceptul de dramă muzicală, îmbrăcând forma unui amalgam de elemente eterogene, care surprind complexitatea social-culturală, apelând la un amestec eclectic de situaţii tragicomice”, precizează cunoscătorii, care adaugă că „spectacolul propune abordări muzicale variate, pornind de la cea specifică micilor grupuri de muzicanţi – prima scenă sau La donna e mobile – la melodicitatea italiană, precum faimosul cvartet Bella figlia dell’amore, traversând muzica de cameră, cum ar fi duetul dintre Rigoletto şi Sparafucile, şi până la declamato-uri puternic concise, regăsite în registrul superior adoptat de Rigoletto şi de Monterone”.
Echipa premierei de joi
Joi se va juca, pentru prima dată după multă vreme, spectacolul „Rigoletto”, cu regia semnată de italianul Marco Spada. O a doua reprezentaţie a spectacolului va avea loc vineri, 31 martie, ca prima reprezentaţie – la Sala Mare a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri”, de la ora 18.30.
Din distribuţia piesei fac parte solişti din ţară şi de peste hotare: Rigoletto va fi jucat de Sándor Balla (Opera Maghiară Cluj-Napoca) sau de Vasile Chişiu (Opera Naţională Bucureşti); Ducele de Mantua – Alessandro Liberatore (Italia)/ Ştefan von Korch; Gilda – Cristina Grigoraş/ Laura Eftimie (Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” Constanţa); Sparafucile – Teodor Busnea; Maddalena – Florentina Onică; Giovanna – Laura Scripcaru; Monterone – Daniel Mateianu; Marullo – Victor Zaharia; Borsa – Ovidiu Manolache; Ceprano – George Cojocariu; Contesa Ceprano – Ana Maria Donose; Pajul – Silviu Stratulat; Uşierul – Florin Roman.
Dirijor va fi Ciprian Teodoraşcu, scenografia este semnată de italianul Mauro Tinti, iar light design-ul de Fabio Rossi. Asistenţi regie sunt Cristi Avram şi Eduard Sveatchevici, asistent costume – Rodica Eşanu, regia de scenă – Alin Neştian, Claudiu Aghiculesei şi Alexandru Constantin. De pregătirea muzicală s-au ocupat Adina Alupei, Simona Gâdei şi Mădălina Pancu, sufleor este Emil Ambrosă, iar asistenţii de coregrafie sunt Sergiu Cotorobai şi Dorina Cotorobai.
Italieni de renume în spectacol
Alessandro Liberatore vine din Italia şi a fost elevul lui Luciano Pavarotti, alături de care a debutat în 2002, într-un recital în Monte Carlo, iar în lunile următoare a interpretat rolul Rodolfo din Boema (regia Luciano Pavarotti), pus în scenă în Valle dei Templi din Agrigento, Italia. Recent, a interpretat Rodolfo (Boema) în Hong Kong şi Alfredo (Traviata) la Teatrul Verdi din Trieste şi Karlsruhe, Un cântăreţ italian (Cavalerul rozelor) la Teatrul Real din Madrid, Cassio (Otello) cu Filarmonica BBC la Manchester şi a jucat în „Lucia di Lammermoor” la Săptămânile Muzicale din Stresa şi Rovigo şi la Teatrul Massimo Bellini din Catania.
Regizorul italian Marco Spada este absolvent al secţiei de Muzicologie a Universităţii La Sapienza Roma. Activitatea sa cuprinde studii de cercetare ale scrisorilor lui Giusppe Verdi şi Gioachino Rossini în cadrul Fundaţiei Gioachino Rossini (Pesaro) şi la Istituto Nazionale di Studi Verdiani (Parma). A publicat numeroase articole ştiinţifice despre opera italiană a secolului al XIX-lea. Din 1989 până în 1998 a fost critic muzical pentru R.A.I. (Radio 2, Radio 3) şi pentru cotidianul L' Unità.
Ca muzicolog, a lucrat pentru instituţii prestigioase precum Teatro San Carlo Napoli, Teatro dell' Opera Roma, Academia Naţională Santa Cecilia din Roma, Teatro Comunale din Bologna, Teatro Massimo Bellini din Catania, Opera Festival Rossini, Opera Naţională din Londra. Din 1998 până în 2016 a fost Director şi Director artistic al Teatrului de Operă din Sassari (Sardinia), unde a produs mai mult de 100 de lucrări de operă, lansând cariera internaţională a multor artişti.
Dintre cele mai importante titluri de operă pe care le-a regizat atât în Italia, cât şi în străinătate fac parte „Moise în Egipt” de G. Rossini (Teatro dell' Opera din Roma, 2007), „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti (Debrecen, 2008 şi Budapesta, 2009), „Don Giovanni” de W. A. Mozart (Festivalul Viterbo, 2009), „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart (Teatro Carlo Felice Genova, 2014), „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini (Universitatea Antonin, Beirut, 2014).
„Sperăm un real succes şi la «Rigoletto»”
La începutul lunii martie, Opera ieşeană a adus o premieră pentru spectatorii fideli: „Carmina Burana”, spectacol ce a avut o a doua reprezentaţie pe 11 martie. Ambele reprezentaţii s-au jucat cu casa închisă, lucru care a stârnit dorinţa reprezentanţilor Operei de a înregistra un nou succes şi cu spectacolul „Rigoletto”.
„Ne bucură că am confirmat iarăşi aşteptările exigentului nostru public. Sunt convins că biletele se vor epuiza în câteva ore şi la viitoarele reprezentaţii ale spectacolului regizat de maestrul Ioan Tugearu, aşa cum s-a întâmplat şi la cele două reprezentaţii, pentru că ecourile au fost grozave. Aşteptăm premiera spectacolului «Rigoletto», deşi au fost deja epuizate biletele şi la aceste două reprezentaţii”, a declarat Cosmin Marcovici, managerul interimar al ONRI, pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei”.
Larisa LAZĂR
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau