Poetul în pustia veacului (II)
Dimensiune font:
Műnchen, cu râul Isar şi Marienplatz, identifică o anume muzică, aceea cântată „pe struna Isar” ori de însuşi George Enescu care „are concert/ în Marienplatz”; poezia Granadei se citeşte în vorbele palmierilor, poetul însuşi, între cei care îşi „împărtăşesc euharistia” acolo, fiind „cântecul care sunt” („Coroana Granadei”): peisajul (turistului) se converteşte totdeauna într-un sentiment (al pelerinului), realul dobândind aura (şi forţa persuasivă) a irealităţii, iar a călători înseamnă a se proiecta pe sine în fiecare punct geografic atins. Viziunea e amplă, fastuoasă, detenta imaginarului e cu totul remarcabilă, semnele din realitatea hărţii globului pamântesc trec în visarea (re)construcţiei, prin călătorie, a propriei structuri de profunzime, iar aproape fiecare termen de referinţă e căutat în Vechiul şi Noul Testament; pe străzile din Műnchen, poetul învaţă, alături de mereu evocatul Mihail Crama, „ecuaţiile şi apocalipsa proorocului Daniel”, în inima scrisului se strigă cuvîntul „ca Nathanael/ cel fără de şiretlic”, dar cele mai multe poeme din această serie invocă figura Mariei Egipteanca şi a monahului Zosima din pustiul Egiptului: în Acolo unde mori şi înviezi deodată, Ne trebuie o Egipteancă, Cum Zosima, Spre inima pustiei, Un poem postmodern, În pustia Mariei, poetul rescrie povestea Mariei Egipteanca şi a monahului Zosima care îi duce în pustie Sfânta Împărtăşanie: „Când ai intrat în deşertul acesta/ n-ai ştiut cât de adîncă-i/ arşiţa-n el/ cum invizibile flăcări/ te vor cuprinde/ albe sau roşii/ şi te vor face să mori/ şi să înviezi/ în fel de fel/ N-ai ştiut/ ce arderea fără mistuire/ înseamnă/ şi cum se petrece drumul vieţii/ fără sandale/ şi fără merinde/ ca Egipteanca cea frumoasă/ ce fugise din vis/ în colinde/ înaintând spre inima pustiei/ acolo/ cât mai aproape de casă” („Spre inima pustiei”); „E un pustiu în ardere/ şi o ardere în pustie/ căci arderea pustieşte/ pregătind astfel drumul/ spre Împărăţie/ Mergi pe calea aceea/ cum Egipteanca pe calea de dor/cum Zosima alergând înainte-i/ poposind din fior în fior” („Cum Zosima”).
Pustia este spaţiul de identificare al pelerinului, ţinta căutată, locul unei noi geneze, iar rostul ascuns al drumurilor acestuia este de a se învrednici să audă glasul de răspuns al Maicii Domnului, pentru Maria Egipteanca: „De vei trece Iordanul, vei găsi odihnă”. În adevăr, pelerinul rătăcind în pustie constituie miezul unei poezii de o „admirabilă expresie a îndoielii”, spune Nicolae Manolescu. Pe această cale, poetul află, de pildă, geneza reciprocă între tăcere şi cuvânt întru Înviere („În inima tăcerii Cuvântul/ în inima cuvântului tăcerea/ ca furtuna ce adapă setea pustiei/ ca strigătul ce sparge veşnic/ eonii/ aşa vine peste noi/ Învierea”, scrie Theodor Damian în poemul „Mor şi nu mor”), întâlneşte cuplul originar, mirele şi mireasa „zilei dintâi” şi „nopţii dintâi”, pe Unu, capătă curajul de a fi altul, asumând alteritatea, dar nu ca pe „iubirea de aproapele”, ci în contopirea cu Altul, din vis în vis lunecând, asemeni Domnului, cu moartea pe moarte călcând: „Ce vrajă vine peste noi/ îngere/ că ne duci pe unde n-am mai fost/ niciodată/ tu venind dintr-o împărăţie/ eu din alta/ eu alergând după tine/ călcâiul să-mi sângerare/ Ca o candelă/ a fecioarei curate/ aşa mă petreci/ din vis în vis lunecând/ şi din moarte la viaţă/ ca Domnul/ cu moartea pe moarte călcând” („Din vis în vis lunecând”). La capăt, în semn de mulţumire pentru ocrotirea călătoriei, pelerinul scrie „Tatăl nostru”, un poem cât o rugăciune profană. Theodor Damian este unul dintre puţinii poeţi care ne învaţă că, acum, nu mai măsurăm viaţa cu moartea, ci cu Învierea.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau