Poetul printre sahare şi siberii (II)

Dimensiune font:

| 07-01-2017 05:44

 Pielea mare şi vorbitoare din acest prim poem al cărţii, apoi, mantaua care desparte fiinţa de sinele său („Mantaua”), costumul cu buzunarele pline de pământ („Costumul”), aerul „întrebător” şi fumul roşu marcând „detenţia sinelui în lumea trăitoare” („Năruirea”), chiciura dintr-un joc al oglinzilor şi fiinţelor paralele („Înfăţişările Fragolei - 3”) îmbracă o lume fără identitate, un lung şir de prizonieri sau „un imens şir de veterani de război"; aceasta e lumea din Secetă: un șir de oameni purtându-şi crucile („Ca un fel de ape ce se varsă în cer/ văd oamenii/ ducându-şi crucile./ Unii, să nu le fie prea greu,/ le taie bucată cu bucată/ până nu mai au nimic/ ce cuprinde cu mâinile/ şi, vai!, nici cu sufletul”, scrie poetul în „Ca nişte zbaturi”), într-o procesiune pe un „drum anevoios”, prin „pustia migratoare” a unei nemaitrăite secete, printr-o „sahară migratoare”, în pribegie spre lumea de dincolo „Carul parcă mergea singur/ prin ploaia neagră a tatălui meu,/ care era îmbrăcat/ cu un costum negru,/ sticlos ca o apă neagră,/ în urma stingerii unui incendiu,/ şi îngheţată./ O năvălire de nouri şi fulgere/ deasupra noastră prevestea pustia/ cuvintelor, ce erau/ ca nişte urme de omăt/ într-o mirişte arsă./ La crucea drumurilor/ şi la fântâni,/ ascultam desluşirea lor;/ vedeam rostirile/ ca într-un uriaş submarin/ ce înainta prin ploaia neagră/ cu tot cu bulgării ca de plumb/ ce cădeau peste tatăl meu./ Sunetele lor erau ca o naştere grea/ ce se petrece toată viaţa,/ ca o polenizare între humă, lumină şi noapte./ Carul parcă mergea singur,/ fără tatăl meu./ Noi, prin ploaia neagră,/ aduceam cu un deal negru,/ mergător” („Carul”).

Ca în fiecare volum de poezie, Nicolae Panaite încearcă şi poemul în proză, acum, în trei secvenţe intitulate „Înfăţişările Fragolei”; şi tot ca de fiecare dată, poemele în proză nu se adaugă sumarului, ci, în fapt, continuă, într-un alt tip de discurs, de la limita niciodată precisă dintre lirică şi proză, jocul metaforelor obsedante din poemele cărţii; „Fragola”, una dintre aceste metafore, va fi fost inventată, mai întâi, în poezie; „Când în sfârșit/ am inventat Fragola/ aşteptată cu vifor şi naşteri / am dăruit-o pentru veghere sângelui/ care a năvălit-o/ cu toată religia zămislirii/ înfăţişările ei de acum/ scriu texte iebusite/ nişte îngeri ce cântă la un şofar/ îmi dau de ştire/ despre pierzanii răscruci menhire/ despre roiuri şi dospiri prin vocale/ prinse în lanţuri prenatale” („Fragola”). Protagonista poemelor în proză e, în fond, fantasma, o altă ipostază a lumii fără chip şi fără identitate: o leoaică fără gheare şi dinţi, dar „tare flămândă”, doamna „din teasc”, prezenţă „cu sonorităţi şi parfumuri de pe alte tărâmuri”, locuind în actorul G. C. într-una din camerele hotelului Ritz de lângă Sena, Fragola e pustia şi viaţa, frigul şi soarele saharei migratoare, năvala pasiunii şi moartea, e înfăţişarea erosului care devorează sau, altfel, e închipuirea fiecăruia şi a tuturor în dansul sălbatic, fatal, al gramaticii sângelui în aerul rarefiat al imaginarului: „După mult timp,/ fără vreun semn vestitor,/ a ieşit afară din teasc,/ fiind însoţit de o doamnă/ care nu se asemăna la chip cu celelalte,/ deşi ea este înaintea tuturor./ Purta parcă o rochie din humă/ şi fire de păianjen purpurii şi albe./ Cu toate că nespus de des/ îşi schimbă veşmintele,/ nimeni nu i-a văzut vreodată goliciunea trupului/ ca o pustie a frigului/ sau caldă ca o sabie/ plină de sânge proaspăt./ Cei mai mulţi au atins-o/ cu respiraţia,/ au simţit-o cu duhul şi cu încheieturile fiinţei,/ gleznele-i transparente/ împrăştie trandafiri sălbatici,/ trag imperii de oameni, de safir, de neguri şi lacăte./ Uşor se furişează în suflet,/ limba ei greu se mai învaţă,/ mai mult se trăieşte/ şi se plăteşte scump,/ cel mai scump./ Aproape totdeauna te costă viaţa./ Are sfâşieri şi naşteri/ cât pentru lumea toată,/ nicidecum nu poţi să le numeri./ De te învredniceşti la aceasta/ întotdeauna îţi iese un număr fără soţ./ Lanţurile-i ca un drog mă lovesc,/ sună continuu pe dinăuntru,/ mă încing cu o cumplită arşiţă./ Pe faţa mea apar semnele ca de jar/ ale unei dureroase gramatici a sângelui” („Fără vreun semn vestitor”).

„Secetă” este cel mai bun volum de poezie al lui Nicolae Panaite.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Continut: 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Sipote, cu sediul in sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, telefon 0232/238.333, fax 0232/238.320, e-mail: primariasipote @yahoo.ro, cod fiscal 4540291. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -Lotul nr. 1 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Sipote, in suprafata de 41.880,00 mp, nr. cadastral 62525, identificat in T14, parcela 220/1/1; -Lotul nr. 2 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Chiscareni, in suprafata de 36.936,00 mp, nr.cadastral 61621, identificat in T53, parcela 843/1/43; -Lotul nr. 3 -teren situat in intravilanul satului Mitoc, comuna Sipote, F.N., in suprafata de 25.000,00 mp, nr.cadastral 61863, identificat in T81, parcela 1248/1/1; -Lotul nr. 4 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Halceni, in suprafata de 40.000,00 mp, nr. cadastral 61633, identificat in T77, parcela 1183, 1179/5, 1181/1; -Lotul nr. 5 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Halceni, in suprafata de 10.000,00 mp, nr.cadastral 61620, identificat in T77, parcela 1179/1, apartinand domeniului public al Comunei Sipote, judetul Iasi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Sipote nr. 25/27.02.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Sipote. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, ce se achita in numerar la casieria unitatii sau cu ordin de plata in contul: RO95TRE Z24A705000 200130X, deschis la Trezoreria Iasi, cod fiscal al concedentului 4540291. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.03.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 25.03.2025, ora 12.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original si 1 exemplar in copie. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 26.03.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Harlau, oras Harlau, Str. Gheorghe Doja nr. 1, judet Iasi, telefon 0232/722.344, fax 0232/722.622, e-mail: jud-hirlau-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 28.02.2025.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei