Am tras linie în epopeea fondurilor europene

default

Dimensiune font:

| 18-01-2016 11:25

La 31 decembrie 2015 s-a încheiat primul exerciţiu financiar de după intrarea României în Uniunea Europeană * după o cursă de nouă ani, am ajuns la un grad de absorbţie de peste 60%, iar plăţile către beneficiari la 75% * cele mai performante programe au fost cele de competitivitate economică şi dezvoltarea resurselor umane, unde prezenţa mediului privat şi-a spus cuvântul * cele mai puţine fonduri au fost atrase prin Programul Operaţional Sectorial de Transport * Regiunea de Nord-Est s-a remarcat în derularea Programului Operaţional Regional, fiind cea mai performantă la nivel naţional

Situaţia accesării banilor europeni în primul exerciţiu financiar al României în cadrul Uniunii Europene arată gradul de performanţă al actorilor implicaţi în acest proces. Întregul exerciţiu a durat nouă ani, dar în prima parte abia dacă am învăţat să citim ghidurile de finanţare şi să scriem proiecte. Practic, cea mai mare absorbţie a fost făcută în ultimii ani, când şi o parte din legislaţie a fost aliniată pentru a uşura implementarea proiectelor, dar şi administraţia publică şi mediul privat au învăţat paşii în derularea investiţiilor.

„După fondurile de preaderare, a fost primul exerciţiu financiar pentru care România a trebuit să-şi adapteze instituţiile, legislaţia, normele, proiectele. Din această cauză, prima fază de pregătire a proiectelor a durat mai mult. În plus, programele finanţate prin fonduri structurale sunt total diferite de cele de preaderare. Însă cea mai mare problemă a fost lipsa politicilor sectoriale unitare, care să nu se schimbe de la an la an. Or, lipsa acestor politici sectoriale a condus la cheltuirea unor energii şi fonduri mult mai mari“, a explicat Aura Răducu, ministrul Fondurilor Europene, într-un interviu acordat pentru presa centrală.

Comunele din Zona Metropolitană, ţinute în şah


Potrivit datelor centralizate de Ministerul Fondurilor Europene (MFE), la 30 decembrie, din cele peste 84,7 miliarde de lei alocate de UE pentru 7 programe operaţionale, au fost făcute plăţi de aproape 63 de miliarde de lei. Doar în luna decembrie au fost operate plăţi de peste 5 miliarde de lei. Cele mai bune absorbţii au fost făcute pe Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane. Din cele 15,4 miliarde de lei au fost făcute plăţi de către UE de peste 13,3 miliarde, fiind raportată o absorbţie de 86,6%. Şi în Programul de Creştere a Competitivităţii Economice şi la cel de Dezvoltare a Capacităţii Administrative au fost înregistrate procente de absorbţie de aproape 85%.


Probleme la Transport şi Mediu
Cei mai puţini bani europeni au fost atraşi prin Programul Operaţional Sectorial Transport şi pe cel de Mediu. Practic, pentru infrastructura de transport din cele 19 miliarde de lei, UE a făcut plăţi doar de 11,6 miliarde de lei. Totodată, la Mediu, din cele 19,6 miliarde disponibile au fost atrase doar 13,8 miliarde. „În domeniul infrastructurii problemele au apărut din cauza lipsei unor politici clare şi a unor priorităţi la nivel naţional. În cazul drumurilor naţionale, în fiecare an se schimbau priorităţile. De multe ori s-au făcut studii de fezabilitate pentru proiecte pentru care nu a mai existat finanţare. O lipsă de organizare, de planificare, de strategie“, a punctat ministrul Fondurilor Europene în acelaşi interviu.

Motoarele cercetării-dezvoltării în Iaşi EXCLUSIV


617 proiecte în sarcina beneficiarilor
Practic, toate aceste hibe au dus la situaţia în care sute de beneficiari nu au reuşit să finalizeze proiectele până la 31 decembrie 2015. Un ultim raport pe 2015 al MFE arată că sunt 617 proiecte, în valoare de 1,1 miliarde de euro, pentru care încheierea lucrărilor rămâne în sarcina şi pe cheltuiala beneficiarilor. Cele mai multe, 483 de proiecte sunt pe Programul Operaţional Regional. Pe de altă parte, 84 de investiţii majore au fost „salvate“. Potrivit MFE, investiţii de peste 3,7 miliarde de euro, cele mai multe de pe POS Mediu şi POS Transport au fost declarate „fazate“ şi vor fi continuate în noul exerciţiu financiar 2014-2020.


Cele mai puternice firme din judeţ


Proiectele „fazate“ din Moldova
Lista cu investiţiile „salvate“ arată că cele mai mari proiecte vizează extinderi ale infrastructurii de apă şi canalizare. Printre zonele din Regiunea de Nord-Est se numără Vaslui, cu un proiect total de 64,7 milioane de euro, Botoşani cu o  investiţie restantă de 67,7 milioane de euro, şi Bacău cu un proiect pe 2014-2020 de 19,1 milioane de euro. Pentru sistemele integrate de deşeuri au rămas restante judeţele Iaşi – 4,2 milioane de euro şi Suceava cu 2,8 milioane de euro.  La capitolul Termoficare apare doar Municipiul Bacău cu un proiect total de 19,1 milioane de euro, din care valoarea suportată de UE ajunge la 14,8 milioane de euro. Pe POS Transport, din Regiunea de Nord-Est au rămas varianta ocolitoare a Sucevei cu o valoare totală de aproape 7 milioane de euro, din care de la UE ar trebui acoperit cu 5,9 milioane de euro. Tot pe Transport mai există un proiect fazat care vizează Regionala Iaşi a CFR. Pentru refacerea de poduri, tuneluri şi podeţe este menţionat un proiect total de 7,4 milioane de euro, din care de la UE ar trebui să vină 5,9 milioane.


Absorbţia în Regiunea de Nord-Est  
Unul dintre cele mai apreciate programe a fost cel care viza dezvoltarea regională, performanţele la nivelul Regiunii de Nord-Est fiind menţionate în nenumărate rânduri. Potrivit oficialilor Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, în perioada 2007-2013 au fost alocate fonduri în valoare de 703,9 milioane de euro pentru investiţii în cele şase judeţe ale regiunii. Au fost depuse 1.521 de cereri de finanţare prin care s-au solicitat finanţări de peste 1,4 miliarde de euro, dublu faţă de alocarea iniţială. „Au fost semnate 617 contracte de finanţare, care utilizează aproximativ 800 de milioane de euro finanţare nerambursabila“, au transmis oficialii ADR Nord-Est. Practic, gradul de absorbţie, la finele anului trecut, pentru Regiunea de Nord-Est era de 78%.

Radiografia industriei de IT&C din Moldova


Planuri pentru noul exerciţiu financiar
În perioada 2014-2020 există 11 programe de finanţare, cele mai mari sume fiind disponibile pe Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM)- 9,4 miliarde de euro, unde s-au prezentat recent şi listele cu proiectele de investiţii pentru următorii ani, şi Programul Operaţional Regional – 6,7 miliarde de euro. Totodată, pentru agricultură se fac finanţări prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, unde alocarea este de 8,1 miliarde de euro, iar acest program a fost lansat încă de anul trecut. Pentru a creşte gradul de absorbţie a banilor europeni, oficialii MFE au trasat câteva măsuri precum: „fazarea proiectelor, finanţarea proiectelor retrospective şi accelerarea plăţilor către beneficiari“. Practic, printre obiectivele anunţate pentru acest an se numără: „transparenţă totală a implementării Programelor şi proiectelor europene“,„sprijinirea beneficiarilor de proiecte finanţate prin fonduri europene“ şi „accelerarea implementării programelor finanţate din fonduri 2014-2020“.  


Linii de finanţare sunt deschise la început de 2016


O altă parte din fondurilor europene au fost alocate şi pentru investiţiile şi subvenţiile din agricultură, însă finanţările au fost direcţionate printr-un program naţional- Programul Naţional de Dezvoltare Rurală. Potrivit oficialilor Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, de la demararea PNDR în anul 2008, AFIR a primit şi verificat peste 150.000 de cereri de finanţare, în valoare de peste 18,5 miliarde de euro.

19 miliarde de euro
Aceasta este suma alocată de UE pe cele 7 programe operaţionale din 2007-2013, dar au fost solicitate plăţi de 11,3 miliarde de euro pentru proiecte.


În total, pe programele din 2007-2013 au fost aprobate 20.696 de documentaţii, în valoare totală de peste 25,2 miliarde de euro, diferenţa fiind acoperită de beneficiari şi din fonduri guvernamentale. Cele mai multe proiecte au fost depuse pe POS CCE, respectiv peste 8.700 de documentaţii, majoritatea beneficiarilor pe acest program fiind din mediul privat. Peste 5.000 de documentaţii au fost aprobate şi pentru Programul Operaţional Regional şi Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:30

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Merită Iaşul o asemenea palmă după tot ce-a făcut pentru scrima românească?
18/09/2013 05:30

 Ce nume mari au fost trecute pe afişul Campionatelor Naţionale de sabie pentru juniori, desfăşurate la sfarşitul săptămanii trecute la Iaşi, atat in Sala Polivalentă, cat şi la Palas Mall! Orice ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei