Angajaţii, în război cu patronii

default

Dimensiune font:

| 19-10-2016 12:15

Litigiile de muncă aglomerează instanţele de judecată din Iaşi * în cele mai multe dintre procese, angajaţii au câştig de cauză, din simplul motiv că patronii nu respectă legislaţia când vine vorba despre diminuarea drepturilor salariale, penalizări ori chiar demiteri * deşi medierea părea o idee salvatoare, aceasta nu a ajutat prea mult la degrevarea instanţelor de judecată

În ultimul deceniu, volumul de muncă al judecătorilor a crescut în mod constant, creând probleme la care nimeni nu se gândea în anii ’90. Una dintre principalele cauze o reprezintă sutele de litigii de muncă ce se adună pe mesele magistraţilor an de an. De la medici şi drumari, până la agenţi de pază şi sportivi – toată lumea apelează la judecătorii din cadrul Tribunalului Iaşi pentru a-şi soluţiona conflictele la locul de muncă.

Cine câştigă aceste litigii

Şi criza economică din ultimii ani a aglomerat tribunalele din România. Astfel, foştii salariaţi îşi reclamă şefii că i-au concediat abuziv, iar numărul dosarelor cu litigii de muncă este acum de zece ori mai mare decât în 2008, de exemplu. De regulă, angajaţii câştigă aceste procese, dar puţini mai cer şi reîncadrarea pe posturi. Aceştia sunt interesaţi în special de banii pe care i-ar fi luat dacă rămâneau în funcţii. Conform informaţiilor statistice, în trei din patru dosare, foştii angajaţi au câştig de cauză. Pe lângă societăţi comerciale, sunt chemate în faţa instanţei şi instituţii de stat. Specialiştii în Resurse Umane spun că disponibilizările pot fi uşor anulate, deoarece şefii nu respectă până la virgula legislaţia. Deşi ar trebui să se pronunţe în 15 zile de la intrarea procesului pe rol, în avalanşa de dosare, judecătorii de la prima instanţă dau verdictul şi în şase-opt luni.

Medierea, frecţie la un picior de lemn

În urmă cu trei ani, legislaţia a fost modificată, iar medierea a devenit obligatorie înaintea litigiului de muncă propriu-zis. În urma acelei măsuri, judecătorii au sperat la o diminuare a numărului de dosare, dar acest lucru nu s-a întâmplat.

Potrivit actelor normative în vigoare, cel care trebuie să facă primul pas pentru rezolvarea litigiului este reclamantul. În mod normal, acesta ia legătura cu un mediator, care îl citează pe pârât. La prima discuţie, mediatorul le prezintă parţilor avantajele unei înţelegerii înaintea procesului. Chiar dacă un litigiu rezolvat prin mediere se poate termina mult mai repede şi mai ieftin, în majoritatea cazurilor se ajunge tot la instanţă.

Calculele arată că un litigiu rezolvat prin mediere poate dura, în medie, o lună şi jumătate. Încercarea de mediere este obligatorie în cauzele legate de protecţia consumatorului, dreptul familiei, dar şi al litigiilor de muncă sau al celor civile.

Tribunalul Iaşi, „bombardat” cu dosare

În fiecare an, numărul proceselor creşte la instanţele ieşene. Astfel, sute de angajaţi se îndreaptă împotriva angajatorilor în principal la Tribunalul Iaşi.

Numai în acest an, până acum, pe rolul Tribunalului Iaşi au fost înregistrate peste 300 de dosare ce privesc conflictele de muncă. Din cauza supra-aglomerării, aceste litigii pot dura luni bune până la emiterea unei sentinţe. De remarcat că, printre aceste dosare, se regăsesc şi câteva în care chiar magistraţii încearcă să-şi rezolve problemele cu Ministerul Justiţiei.

Medicii şi drumarii, de mână la instanţă

Reprezentanţii medicilor au acţionat recent în judecată Spitalul de Urgenţă „Sfântul Spiridon”. Şefii Sindicatului Camera Medicilor le-au solicitat judecătorilor din cadrul Tribunalului Judeţean, în cadrul unui litigiu de muncă, să oblige unitatea sanitară ieşeană la achitarea unor drepturi salariale către trei angajaţi.

Tot relativ recent, drumarii au decis să apeleze la instanţele de judecată, pentru a-şi obţine drepturile salariale. Astfel, în cadrul unui litigiu de muncă, Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” îi reprezintă pe cinci dintre angajaţi împotriva Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADR). Reclamanţii le-au cerut magistraţilor să oblige CNADR la plata unor drepturi băneşti, respectiv sporuri şi daune interese.

Probleme şi la clubul de fotbal

În urmă cu mai bine de un an, despărţirea dintre Clubul Sportiv Municipal Studenţesc (CSMS) Iaşi şi antrenorul Ionuţ Chirilă s-a lăsat cu un proces. După ce reprezentanţii CSMS Iaşi au renunţat la serviciile antrenorului Ionuţ Chirilă, tehnicianul s-a adresat comisiilor abilitate şi a cerut plata sumei de 50.000 de euro, adică valoarea contractului rămas de achitat până la finalul înţelegerii.

Comisia Federală i-a dat câştig de cauză antrenorului, iar gruparea ieşeană nu a atacat decizia. În schimb, ieşenii s-au întors împotriva lui Ionuţ Chirilă pe cale judecătorească, acţionându-l în instanţă şi solicitându-le judecătorilor din cadrul Tribunalului să constate inexistenţa dreptului tehnicianului de a contesta decizia nr. 813, de pe data de 9 octombrie 2014, privind încetarea contractului individual de muncă.

În plus, şefii clubului din dealul Copoului le-au cerut magistraţilor să constate competenţa exclusivă a instanţei respective de a soluţiona orice litigiu izvorât din respectivul contract de muncă, încheiat între CSMS şi Ionuţ Chirilă, dar şi obligarea tehnicianului la plata cheltuielilor de judecată.

Pe 9 octombrie, CSMS a emis decizia de încetare a contractului de muncă, având în vedere rezultatele nesatisfăcătoare ale echipei de fotbal, dar şi clasarea acesteia pe ultima poziţie a clasamentului Ligii I. De asemenea, hotărârea a fost motivată şi de faptul că obiectivele de performanţă stabilite prin contractul individual de muncă nu au fost duse la îndeplinire de către angajat”, a precizat Florin Prunea, preşedintele executiv al clubului ieşean. În cele din urmă, cele două părţi au ajuns la o înţelegere, renunţând la proces.

Dificultăţi şi la handbal!

O ieşeancă a apelat recent la instanţele de judecată, pentru a-şi recupera salariul de la fostul club de handbal. Ana-Maria Lazăr le-a spus judecătorilor Tribunalului Iaşi că nu a mai fost plătită din luna ianuarie 2015. Conform acesteia, Clubul Sportiv Mureşul, din Târgu Mureş, nu mai are voie să facă transferuri până ce nu-şi achită datoria faţă de ieşeancă.

Ana-Maria Lazăr a precizat că, pe 12 iulie 2014, a încheiat un contract de prestări servicii cu Clubul Sportiv Mureşul. Potrivit contractului respectiv, sportiva ieşeană ar fi trebuit să evolueze pentru clubul din Târgu Mureş în perioada 12 iulie 2014 – 30 iunie 2016. De asemenea, handbalista ar fi trebuit să beneficieze lunar de o indemnizaţie de efort de 1.500 de lei (bani sau hrană / prânz asigurat), precum şi de un salariu de 3.500 de lei, plus alte drepturi (prime de joc etc.).

Numai că, spune reclamanta, în ianuarie 2015, mai-marii echipei au decis de capul lor să taie aceste drepturi, în ciuda contractelor încheiate cu jucătoarele. „Din ianuarie, drepturile cuvenite au fost diminuate substanţial. Explicaţia verbală oferită de reprezentanţii clubului a constat în nemulţumirea faţă de prestaţia echipei. Astfel, indemnizaţia de efort a fost redusă, de la 1.500, la 450 de lei, iar salariul a fost dat doar pe ianuarie 2015, însă, şi atunci, parţial“, a precizat reclamanta în cererea adresată magistraţilor din cadrul Tribunalului Iaşi.

Iniţial, „extrema“ de 25 de ani a trimis clubului o notă scrisă, după care aceasta s-a adresat Comisiei de memorii din cadrul Federaţiei Române de Handbal (FRH). Reprezentanţii Clubului Sportiv Mureşul au mers la FRH şi au susţinut că au redus salariul sportivei cu 40%, însă aceştia nu au prezentat vreo dovadă din care să reiasă că Ana-Maria Lazăr ar fi fost anunţată despre acest lucru.

Sportiva a mai precizat în cererea adresată instanţei de judecată din Iaşi că, pe data de 1 iulie 2015, decizia FRH a rămas definitivă, astfel că ea a devenit liberă de contract. Mai mult, spune handbalista, Clubului Sportiv Mureşul i-au fost blocate transferurile până la achitarea datoriei către ea. Procesul se află în continuare pe rolul Tribunalului Iaşi.

Neînţelegeri la IGS

Mai mulţi angajaţi ai firmei de pază şi protecţie Independent Guard Security (IGS) Company SRL au acţionat recent în judecată societatea. Angajaţii se plâng că, de peste trei luni, nu şi-au mai văzut lefurile, deşi ei au continuat să muncească. Lefurile n-au mai fost achitate din cauza scandalului dintre Ioana Nadolu, apropiata omului de afaceri Elan Schwartzenberg, şi Constantin Adăscăliţei. Politicianul ieşean a spus că a încercat să rezolve problemele angajaţilor, dar a dat vina pe asociata Nadolu.

Unul dintre cei care au acţionat în judecată firma de pază şi protecţie ieşeană este Gheorghe T. Acesta le-a cerut judecătorilor din cadrul Tribunalului Iaşi să oblige IGS la plata sumei de 3.320 de lei, reprezentând salariile din perioada iulie – 15 octombrie 2014. „De asemenea, solicit obligarea societăţii la achitarea impozitului şi a contribuţiilor sociale obligatorii aferente contractului meu de muncă, dar şi a cheltuielilor de judecată cauzate de acest litigiu de muncă“, a precizat Gheorghe T.

Acesta le-a povestit magistraţilor că a fost angajat ca agent de pază pe data de 3 august 2012, iar, potrivit contractului, societatea ar fi trebuit să-i achite salariul pe data de 20 a lunii următoare activităţii prestate. „Angajatorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale privind plata salariilor, deşi am solicitat de mai multe ori acest lucru. Astfel, angajatorul a încălcat prevederile legale din Codul Muncii“, a încheiat reclamantul.

De remarcat este faptul că, pe lângă Tătaru, alţi angajaţi ai IGS au chemat în judecată firma ieşeană, din acelaşi motiv, pe rolul Tribunalului existând mai mult de zece astfel de cereri.

În urmă cu câteva luni, Ioana Nadolu le-a cerut judecătorilor Tribunalului Iaşi să dispună excluderea asociatului Constantin Adăscăliţei din cadrul companiei de pază şi protecţie IGS. Aceasta nu a fost prima oară când Nadolu l-a dat în judecată pe Adăscăliţei. Problemele dintre aceasta şi Adăscăliţei au fost generate de controlul asupra firmei IGS. Ciprian NEDELCU

Angajatorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale privind plata salariilor, deşi am solicitat de mai multe ori acest lucru” – reclamant

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:30

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Merită Iaşul o asemenea palmă după tot ce-a făcut pentru scrima românească?
18/09/2013 05:30

 Ce nume mari au fost trecute pe afişul Campionatelor Naţionale de sabie pentru juniori, desfăşurate la sfarşitul săptămanii trecute la Iaşi, atat in Sala Polivalentă, cat şi la Palas Mall! Orice ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei