Cine salvează Fortus?

Dimensiune font:

| 08-10-2014 05:00

 Doi dintre cei mai influenţi reprezentanţi ai mediului de afaceri ieşean au creionat portretul celui care ar putea salva soarta fostului Combinat de Utilaj Greu. Vestea bună este că un astfel de om providenţial nu ar trebui să dispună de sume fabuloase de bani, ci ar trebui doar să fie un bun manager. Vestea proastă: acest om nu este de găsit în Iaşi!

 

 Vânzarea la bucată, intrarea şi ieşirea din faliment, proteste sau planuri de parcuri industriale cu investitori asiatici strategici. Astfel arată, pe scurt, actuala situaţie de la Fortus. Un mult aşteptat plan de salvare propus de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului nu a fost nici acum aprobat de Guvern. Fortus este, aşadar, în prezent, la mâna administratorului judiciar, un consorţiu alcătuit din două companii specializate care încearcă să scape de datoriile istorice ale Combinatului prin vânzarea de active. Între timp, cei aproape 600 de salariaţi trăiesc de pe o zi pe alta, luând doar două – trei milioane de lei din salariu o dată la două luni. Cine ar putea schimba această situaţie care tinde să se acutizeze?

Un management privat”, vine răspunsul liderului oamenilor de afaceri din Iaşi. Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi, Paul Butnariu, susţine că doar un antreprenor cu experienţă ar putea schimba soarta Fortus în bine. „Fortus are potenţial, dar trebuie o soluţie radicală, ca rescadenţarea datoriilor sau micşorarea datoriilor către stat. Ar trebui ca la Fortus să fie găsită o soluţie pentru ieşirea din insolvenţă, iar o soluţie ar fi anularea datoriilor istorice. Ar trebui selectat un management privat pentru a putea reclădi compania din punctul de vedere al afacerii. Utilaje există, personal există, mai trebuie doar recuperată piaţa. Fortus nu este un bolnav al Iaşului. Este o sursă de dezvoltare”, este de părere preşedintele CCI.

 

Administratori judiciari nepregătiţi

Şi preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Iaşi speră într-o soluţie pentru Fortus şi crede că aceasta va veni din partea unui antreprenor cu fler. Nu unul din Iaşi, însă. „Cine vine la Fortus ar trebui să vrea să facă performanţă. Atmosfera de acolo e sumbră. Comănescu ar putea fi o opţiune, dar are probleme şi el. Dacă era într-o situaţie normală, cred că ar fi încercat. Din păcate, un investitor român nu văd de unde ar putea să apară. Ar trebui un manager cu pregătire tehnică, un om care să vrea şi să facă performanţă. În Iaşi un astfel de om nu se găseşte”, apreciază Gheorghe Pleşu, preşedintele AOAI.

Un astfel de investitor, fie el şi din altă parte decât Iaşi sau România, este greu de găsit, în opinia antreprenorului ieşean. „Investitorii nu preiau, însă, firmele cu probleme. Ar trebui unul mai mic, din ţări mai mici, sau oameni de afaceri din domeniu, pentru că trebuie să existe piaţă pentru produsele de la Fortus”, susţine Pleşu. De altfel, şi o acţiune la nivel de Guvern ar fi una bine venită în ochii omului de afaceri ieşean, dar acesta susţine că „încă nu a văzut în România astfel de situaţii”.

O altă variantă propusă de acesta este reluarea relaţiilor cu China. „Fortus a avut în timp colaborări cu China. De acolo, sau din India ar putea veni cineva. Dar, în primul rând este necesară o inventariere a bunurilor Fortus. Fiind în insolvenţă, administratorul judiciar trebuie să fie un om deştept, care să rezolve problema. Oamenii nepregătiţi caută soluţia cea mai simplă – vânzarea”, a conchis Gheorghe Pleşu. 

 

Fortus, o epopee cu final incert

Combinatul ieşean a scăpat, încă o dată, de faliment. La începutul acestei luni Curtea de Apel Târgu Mureş a anulat sentinţa care condamna la moarte unul dintre cei mai importanţi actori ai economiei locale. Instanţa a decis să respingă cererile formulate doi creditori care solicitau insolvenţa Fortus SA Iaşi. „Instanţa respinge cererile formulate de creditoarele societatea Security Force SRL prin administrator judiciar Omega SPRL şi societatea Suport Colect SRL privind intrarea societăţii debitoare Fortus Iaşi în procedura falimentului cu toate consecinţele juridice, anularea măsurilor dispuse de judecătorul sindic specifice dispoziţiei de intrare în faliment. Dispune restituirea cauţiunilor achitate de recurenţi pentru soluţionarea cererilor de suspendare provizorie”, se arată în încheierea şedinţei din data de 2 octombrie, decizia instanţei fiind irevocabilă.

Între timp, reprezentanţii Primăriei Iaşi sunt prinşi în demararea programului de salvare a combinatului. Concret, acţiunile acestora vizează trei obiective, respectiv salvarea unei părţi cât mai mari din active, salvarea locurilor de muncă şi înfiinţarea unui parc industrial. Salvarea activelor va cădea în sarcina AAAS, salvarea locurilor de muncă va fi conectată împreună cu salvarea activelor, unde va interveni AAAS şi, parţial, Primăria Iaşi, iar înfiinţarea parcului industrial ar trebui să cadă exclusiv în sarcina autorităţii locale. „Toată operaţiunea este bazată pe Legea Insolvenţei şi pe faptul că noi şi AAAS-ul suntem principalii creditori în momentul de faţă, Primăria Iaşi având o creanţă la masa credală şi o creanţă curentă totalizată de aproape 11,3 milioane euro. În principiu, pe baza acestei creanţe, printr-o procedură legală, prevăzută în Codul Fiscal, de dare în plată, cu sprijinul nemijlocit al administratorului judiciar şi administratorului special, încercăm să aducem în proprietatea municipiului Iaşi, terenuri şi hale de producţie aparţinând Fortus, pe baza cărora să înfiinţăm, prin decizia Consiliului Local, un parc industrial”, susţine viceprimarul Mihai Chirica.

Dare în plată pentru activele Fortus

Discuţiile purtate recent la Fortus s-au axat asupra modalităţii de alegere a acestor bunuri, astfel încât, atât activitatea Fortus, cât şi activitatea Primăriei, prin parcul industrial, să nu se împiedice una de cealaltă, pentru ca ele să poată funcţiona în mod independent, împreună sau parţial. Mai mult, într-o şedinţă extraordinară, executivul Primăriei va cere acceptul Consiliului Local privind înfiinţarea parcului industrial, printr-o procedură de dare în plată şi preluare de active de la Fortus, proiect la care se lucrează în prezent, pentru care a fost delegată o comisie care să se ocupe expres de această problemă, în care sunt implicate compartimentele economic, juridic şi tehnic.

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Merită Iaşul o asemenea palmă după tot ce-a făcut pentru scrima românească?
18/09/2013 05:30

 Ce nume mari au fost trecute pe afişul Campionatelor Naţionale de sabie pentru juniori, desfăşurate la sfarşitul săptămanii trecute la Iaşi, atat in Sala Polivalentă, cat şi la Palas Mall! Orice ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei