FOTO Epopeea tramvaiului spre CUG

Dimensiune font:

| 10-09-2014 11:15

Începând de anul viitor, una dintre cele mai populare linii de tramvai din Iaşi va fi reînfiinţată, după o absenţă de 18 ani. Linia 9 a funcţionat în Iaşi timp de 13 ani pe ruta Gară - CUG, fiind eliminată din cauza unei deraieri produse în martie 1997. Practic, acesta a fost începutul apariţiei în Iaşi a celebrelor „maxi-taxi”, care au câştigat teren în detrimentul mijloacelor de transport aparţinând IJTL (actuala RATP)

Traseul de tramvai 9, care a funcţionat timp de 13 ani pe ruta Gară - CUG, s-a bucurat de o audienţă-record în rândul ieşenilor. Explicaţiile acestei „popularităţi” nu trebuie căutate prea mult. Fiind vorba de una dintre cele mai lungi rute de tramvai din Iaşi (alături de traseul 3), e de la sine înţeles faptul că linia 9 nu a dus niciodată lipsă de călători. În plus, la începutul anilor ’90, cartierul Nicolina - CUG era în plină expansiune, fiind poate singurul care oferea ieşeanului obişnuit posibilitatea achiziţionării unei locuinţe noi. Coroborat cu faptul că, în aceeaşi perioadă, străzile Iaşului nu gemeau de autoturisme, imaginile vremii, cu ieşeni circulând pe scările unor Tatre sau Timiş-uri pot fi considerate absolut fireşti.
Tramvaiele IJTL nu făceau faţă solicitărilor
Linia de tramvai Podu Roş - CUG a fost dată în exploatare pe data de 1 noiembrie 1984, cu un an înaintea apariţiei troleibuzelor în oraş. Iniţial, traseul se întindea din Podu Roş doar până la capătul dinspre oraş al combinatului Fortus, însă prelungirea până la sediul administrativ al combinatului, actualul rond Tehnopolis, era planificată, fapt dovedit de montarea aparatelor de cale şi a încrucişărilor spre CUG 2, încă de la data punerii în funcţiune a primului tronson. După mai puţin de un an, la 30 septembrie 1985, tramvaiele au putut circula şi pe restul traseului, până la CUG 2, spre totala satisfacţie a „oamenilor muncii”.

Interesant este faptul că, la aceea vreme, responsabilii IJTL (fosta denumire a RATP) se „plângeau” de faptul că ieşenii folosesc din ce în ce mai des tramvaiele întreprinderii. „Orientarea publicului către transportul electric ne-a găsit nepregătiţi, nereuşind să asigurăm numărul de unităţi necesare unui transport civilizat. Nici eforturile depuse de conducerea întreprinderii de a crea personal de exploatare tramvaie nu au dat rezultate, din 121 de elevi înscrişi la cursuri terminând doar 82, din care s-au încadrat 59 şi au plecat 13”, se arată într-un raport al Autobazei 2, cea care se ocupa de transportul electric.


Deraiere cu consecinţe majore pentru transportul public
Timp de 13 ani, tramvaiele au rulat fără probleme pe această rută. Iniţial, s-a operat cu 10 vagoane de tip Tatra, iar odată cu scurgerea anilor, au fost introduse vagoanele Timiş, mult mai încăpătoare. De altfel, ambele tipuri de vagoane sunt protagonistele incidentului care, ulterior, a determinat desfiinţarea traseului. Astfel, pe 28 martie 1997, remorca tramvaiului 343 de tip Timiş a deraiat pe Şoseaua Nicolina şi a lovit frontal tramvaiul de tip Tatra cu numărul 203, care circula pe sens opus. „Din cauza denivelării pronunţate existente între dale, remorca de Timiş a intrat în balans şi, pe fondul rigidităţii suspensiei acestor tramvaie, combinat cu faptul ca tramvaiul circula gol, fiind în probe după reparaţii capitale, boghiul 1 al remorcii a ieşit de pe linie spre stânga, roţile din stânga ale acestuia intrând în spaţiul dintre şină şi dala, iar cele din dreapta căţărându-se pe dală. Remorca a rulat în aceste condiţii cca. 700 de metri, până în curba uşoara de dinaintea macazului, unde roţile din stânga au şi dat peste corpuri străine dure, rezultând ieşirea lor din acel canal exterior şi devierea bruscă a părţii frontale a remorcii spre stânga, după care a urmat ciocnirea cu vagonul Tatra care mergea spre Podu Roş”, îşi amintesc angajaţii regiei.


Reabilitarea Axei Sud, prea scumpă pe vremea lui Simirad
În urma incidentul, cinci persoane au fost rănite. Pe respectivul tronson s-a mai circulat până pe data de 3 aprilie, fiind luată decizia efectuării unor reparaţii la calea de rulare. Acestea nu au fost efectuate niciodată întrucât, conform unui raport întocmit de Compartimentul Prototipuri în 1998, se menţionează faptul că „repunerea liniei în funcţiune ar implica lucrări de reaşezare la cotă pe 70-80 la sută din lungime, cu refacerea ecartamentului, a sudurilor, schimbarea şinelor uzate, schimbarea dalelor curbate şi a celor din curbe” (potrivit autorilor Monografiei transportului public de călători din Municipiul Iaşi 1898- 2008, n.r.). Atunci, au fost propuse trei variante de reabilitare, costurile estimate variind în funcţie de soluţia constructivă, cea mai ieftină implicând lucrări de înlocuire a şinei şi a dalelor acolo unde era cazul, însă cu garantarea unei perioade de exploatare scăzute, de circa trei ani. Celelalte soluţii prelungeau durata de exploatare chiar până la 15-20 de ani, însă costurile creşteau semnificativ. În final, s-a renunţat la idee, alegându-se varianta desfiinţării traseului. O măsură pripită, care avea să abată transportul public ieşean de la drumul firesc spre modernizare.

Denivelările accentuate ale căii şi abaterile de ecartament apărute după 10 ani de funcţionare intensă au făcut imposibilă circulaţia tramvaielor. Eliminarea cu efect durabil a acestor denivelări a fost imposibilă din cauza tehnologiilor utilizate iniţial pentru realizarea căii de rulare. Ca urmare, în anul 1997, această linie de tramvai a fost scoasă din funcţiune, din motive de securitate a traficului, iar calea de rulare s-a înglobat stratul de uzură a străzii”, se arată în documentaţia proiectului „Dezvoltare şi Reabilitare Arteră Funcţională Sud – Municipiul Iaşi”, al cărui contract a fost semnat pe 5 iulie 2013


Desfiinţarea liniei 9 a coincis cu apariţia regimului maxi-taxi
Înainte de desfiinţarea definitivă a traseului 9, a mai existat o întrerupere a circulaţiei tramvaielor între Podu Roş şi CUG. Între 1991 şi 1993 tronsonul a fost închis pentru lucrări la calea de rulare. Acesta este momentul în care apar primele autobuze în locul tramvaielor. În vara anului 1991, când tramvaiele au fost retrase din CUG, au fost puse in circulaţie (pe traseul 9 - CUG 2- Tg. Cucu, prelungit ulterior până la Piaţa Eminescu) şapte autobuze Ikarus articulate aduse din Germania. Acestea au fost menţinute şi după redeschiderea circulaţiei tramvaielor (1993), dar după 3 aprilie 1997 au rămas să asigure singure transportul ieşenilor pe ruta CUG-Centru-Copou. Evident, autobuzele nu au putut satisface fluxul din ce în ce mai crescut de călători, aspect speculat de o serie de întreprinzători privaţi, care, cu largul concurs al municipalităţii, vor pune bazele unui tip nou de transport, cu vehicule de capacitate redusă, ce aveau să câştige teren în rândul călătorilor, dată fiind starea precare a tramvaielor şi autobuzelor regiei şi a circulaţiei greoaie a acestora.


18 ani de aşteptare
Începând de anul viitor, tramvaiele vor circula din nou între Podu Roş şi CUG, după o absenţă de 18 ani, o mare problemă a locuitorilor din Nicolina şi CUG găsindu-şi, astfel, rezolvarea, odată cu posibilitatea introducerii de vagoane de mare capacitate pe traseul spre Centru.
Lucrările pe „Axa Sud” au început în iunie 2013. Investiţia presupune înlocuirea a 8 kilometri linie simplă de tramvai, reabilitarea reţelei stradale pe o suprafaţă de 66.000 mp, modernizarea trotuarelor pe 30.000 mp, realizarea unei piste de biciclete cu o lungime de patru kilometri. Lucrările au fost adjudecate, în urma licitaţiei organizată de municipalitate, de asocierea firmelor Viarom Construct, Mari Vila, şi Conest. Finalizarea întregului proiect este planificată în luna iulie 2015. Valoarea totală a proiectului este de 87,6 milioane lei, din care aproximativ 70 de milioane provin din fondurile europene nerambursabile. Tudor DAMASCHIN

Din păcate, proiectul de reabilitare a liniei de tramvai Podu Roş - CUG nu a inclus şi refacerea "rondului vechi", extrem de util pentru o dirijare flexibila a vagoanelor, în funcţie de fluxurile de călători sau de blocajele din trafic.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Merită Iaşul o asemenea palmă după tot ce-a făcut pentru scrima românească?
18/09/2013 05:30

 Ce nume mari au fost trecute pe afişul Campionatelor Naţionale de sabie pentru juniori, desfăşurate la sfarşitul săptămanii trecute la Iaşi, atat in Sala Polivalentă, cat şi la Palas Mall! Orice ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei