Incursiune în inima celei mai mari fabrici de tramvaie din Europa EXCLUSIV- FOTO
Dimensiune font:
Cel mai modern tramvai din Europa ar putea ajunge să circule şi pe străzile din Iaşi * în contextul dorinţei declarate a şefilor Primăriei de a schimba parcul de tramvaie al RATP cu material rulant nou, peste piaţa autohtonă, o soluţie viabilă rămâne fabrica Pesa din Polonia, deja un furnizor important pe piaţa vestică din România * reporterii Evenimentul au făcut o incursiune în inima colosului industrial polonez, care deţine performanţa de a fabrica un tramvai în doar 3 săptămâni, unitatea care livrează Europei cele mai performante mijloace de transport electrice
Noua administraţie publică locală, titularizată în urma alegerilor de luna trecută, urmează să se alinieze celorlalte mari municipii care au reuşit să-şi modernizeze transportul electric, nu cu material rulant SH din Germania, ci cu vagoane ultramoderne care au întregit investiţiile anterioare. Este cunoscut faptul că majoritatea municipalităţilor din România care au în administrare reţele de tramvai, s-au concentrat aproape exclusiv pe investiţii în infrastructură, parcul de tramvaie rămânând în general unul învechit, care a fost înlocuit cu vagoane la mâna a doua, situaţie în care se regăseşte şi Iaşul. În condiţiile în care tramvaiele în cauză, depăşite moral şi tehnic, fac obiectul unor tragedii, iar în ultima vreme se înregistrează din ce în ce mai multe accidente pe străzile Iaşului, care au ca şi cauză materialul rulant rudimentar, se impune ca municipalitatea ieşeană să facă un efort financiar şi pentru achiziţia de tramvaie noi, după demersul recent de a aduce în parcul auto al regiei de transport, primele autobuze nerulate, după modelul unor oraşe din vest, precum Cluj, Oradea sau Arad.
Românul cu studii la Iaşi, promotorul afacerii Pesa
Într-o vizită efectuată la sfârşitul lunii trecute în inima celei mai mari fabrici de tramvaie din Europa – PESA (Pojajzdy Szynowe Pesa Bydgoszcz) din Polonia, jurnaliştii cotidianului “Evenimentul regional al Moldovei” au luat act de avantajele pe termen lung pe care le poate avea dotarea unui parc de tramvaie cu material rulant nou. În acest demers jurnalistic, reporterii Evenimentul au avut plăcerea de a-l avea ca şi ghid pe unul dintre specialiştii acestui colos industrial, Liviu Pecican, directorul de marketing al Pesa pentru pieţele occidentale/vestice de desfacere. Român originar din Braşov, cu studiile finalizate la Iaşi, Lucian Pecican ne-a prezentat în detaliu secretele din spatele colosului care furnizează material rulant în mai toate marile capitale si regiuni ale Europei.
Trenul securizat al lui Putin, fabricat la Pesa
Pesa este unul dintre cei mai mari jucători europeni pe piaţa de electromotoare pentru transportul regional, locomotive, vagoane şi tramvaie. Pentru Pesa, România reprezintă a doua piaţă pentru tramvaie, după Polonia.
Toate produsele fabricate la Pesa au o durată de viaţă de 25-30 de ani. Practic, după ce rulează timp de maxim 30 de ani, aceste echipamente sunt scoase în vederea casarii, dar pieţele europene sunt încă interesate şi aşa să le achiziţioneze. O piesă de rezistenţă ce a ieşit de pe porţile fabricii este un tren special, un automotor Diesel fabricat special pentru Putin, foarte bine securizat, prevăzut cu săli de conferinţe şi săli multifuncţionale. În hala de asamblare a acestor vehicule electrice, adevărate bijuterii din gama materialului rulant, pentru proiectarea cărora Pesa a obţinut în cursul acestui an premiul pentru design, existau unele prototipuri de-a dreptul revoluţionare, dar pentru păstrarea secretului economic, ni s-a interzis fotografierea în halele de producţie şi montaj.
Un colos industrial ordonat după principii citadine
Pesa numara 5000 de angajaţi. Este practic un colos industrial ce se întinde pe o suprafaţă de 60 de hectare, cu străzi, cu treceri de pietoni şi indicatoare rutiere printre halele de producţie. Costurile unui tramvai fabricat la Pesa, cu o durată de viaţă de 30 de ani, reprezintă 20% costuri de achiziţie şi 80% costuri de mentenanţă. Un astfel de tramvai costă în jur de 1,2 milioane de euro şi ajunge şi până la 2 milioane de euro. Potrivit unui alt calcul, valoarea tramvaiului reprezintă doar 25% din cât se cheltuie cu acesta într-un interval de 25 de ani, pe o perioadă minimă de exploatare. Deşi autorităţile ieşene doresc să modernizeze transportul electric, prin achiziţia unor astfel de tramvaie necesare unui transport de calitate, întrebarea care se pune este dacă şi ieşenii vor reuşi să se ridice la standardele la care să poată menţine nişte condiţii civilizate de transport, în condiţiile apetitului din ce în ce mai mare către vandalism în mijloacele de transport în comun? “Am avut şi noi câteva intervenţii de reabilitare a tramvaielor, dar numai pe dinafară, acolo unde au fost înregistrate urme de graffiti. Pe interorul tramvaielor nu am înregistrat până acum NICIUN act de vandalism şi acest lucru îl afirm cu discernământ pentru că orice recondiţionare, noi o facem”, ne-a spus Liviu Pecican.
Un oraş dominat de transportul ecologic şi electric
Bydgoszcz este un oraş cu o vechime de 770 de ani, cu vreo 160 de ani de civilizaţie mai mult ca Iaşul, şi o populaţie de 440 de mii de locuitori, cunoscut ca un mare centru de fabricare şi reparaţii a materialului rulant. Peste fabrica-mamă de la Pesa, conducerea de aici a investit în tehnologizarea unei fabrici de la Minsk, specializată în întreţinerea vehiculelor care poartă marca Pesa, vehicule care, printre altele, au o garanţie anticoroziune de 15 ani, dar a înfiinţat şi un centru de cercetare propriu, care numără în prezent 300 de angajaţi. Tot legat de Pesa, interioarele trenurilor sau tramvaielor pot fi personalizate după dorinţa clientului iar în acest moment, majoritatea materialului rulant este supus unor teste suplimentare şi foarte minuţios urmărite, în condiţiile în care, din 2017, toate vehiculele trebuie să corespundă testelor de impact. Aşa cum am văzut în întreaga Polonie, şi aici, la Pesa, curtea fabricii este înţesată de rastele cu biciclete, semn al unui transport ecologic îmbrăţişat de locuitori, înainte de încurajarea unui transport public. Fără a lua în calcul infrastructura rutieră impecabilă, care nu este sufocata nici măcar la orele de vârf de şiruri de maşini şi zeci de ambuteiaje, mare parte din mobilitatea polonezilor este asigurată de biciclete şi tramvaie.
Citeste si Viaduct intre Cinci Drumuri si Tatarasi
3 săptămâni, perioada de fabricare a unui tramvai
După un periplu prin secţia de montare a locomotivelor, suntem invitaţi în hala de asamblare a tramvaielor şi a electromotoarelor, acolo unde totul miroase a nou. Un ciclu de montare al unui tramvai, de la stadiul crud, de sudură a carcasei, şi până la verificările finale, durează doar 21 de zile, timp în care la Iaşi de abia se face o organizare de şantier. Practic, de la predarea carcasei metalice şi până la ieşirea la stradă a tramvaiului, muncitorilor polonezi nu le trebuiesc decât 3 săptămâni pentru finalizarea procesului de echipare a unui tramvai, timp în care au loc procedurile de cablare la reţele electrice, fiind vorba de 18.000 de metri de cabluri numai pentru un tramvai, lipirea cabinelor şi utilarea interioară. Odată cu livrarea tramvaielor către piaţa de consum, Pesa poate susţine şi mentenanţa acestora, cât şi instruirea personalului beneficiarului. Lunar, pe poarta fabricii de producţie de la Pesa ies 15 tramvaie in ţiplă, numai bune de circulat pe străzile civilizate ale marilor capitale ale Europei. Nelu PĂUNESCU
Cel mai modern tramvai din Europa circulă în vestul ţării
Un exemplu de bune practici în ce priveşte utilarea cu tramvaie noi a fost dat de Cluj, în urmă cu aproximativ 4 ani, atunci când municipalitatea clujeană a cumpărat un lot de 12 tramvaie Pesa Swing, la preţul de 1,5 milioane de euro pe bucată, cu un termen de garanţie de 6 ani. Tramvaiul PESA are o capacitate de 296 de călători, dintre care 44 pe scaune, patru uşi duble şi două simple, wireless, rampe de acces pentru persoanele cu dizabilităţi, monitoare, afişaj electronic, sistem de monitorizare, aer condiţionat, 19 computere de bord, sistem video iar consumul este de 0,47 wh/t*km, mai puţin cu 50% decât la garniturile vechi. Tramvaiul dispune de dotări WI-FI care permit utilizarea conexiunii de internet pentru călători. Acest sistem permite şi realizarea legăturile de comunicare dintre vatman şi centrul de comandă. Mai mult, tramvaiul poate fi comandat şi din spate prin panoul de comandă amplasat în capătul garniturii, fără ca vatmanul să se mute din faţă în spate. PESA este una dintre cele mai vechi companii producătoare de infrastructură feroviară din Polonia şi livrează pentru clienţi din Cehia, Ungaria, Lituania, Italia sau Polonia. Potrivit directorului de marketing al Pesa, în acest moment, în Europa, circulă 256 de garnituri de acest tip produse în fabrica din Bydgoszcz, ele fiind livrate în diferite localităţi din Polonia, Ungaria şi România.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau