Şantierele care vor transforma Iaşul FOTO
Dimensiune font:
Cine se încumetă să ia la pas Iaşul va avea surpriza de a constata, după mulţi ani, absenţa şantierelor de anvergură * considerate de cei mai mulţi dintre ieşeni drept o tactică electorală, pe care foştii edili au adoptat-o într-o tentativă firească de a ţine în priză votanţii nedecişi, lucrările de amploare bat în acest moment pasul pe loc pentru simplul fapt că se aşteaptă în continuare liniile de finanţare nerambursabilă * evident, acest lucru nu înseamnă că Primăria Iaşi duce lipsă de proiecte * dimpotrivă, există un portofoliu de investiţii, care în mod cert îi vor surprinde pe ieşeni
Dacă nu se fac, nu înseamnă că nu există. Aşa s-ar putea traduce lipsa şantierelor din oraş, o caracteristică a administraţiei Chirica, oarecum surprinzătoare, atât timp cât pe vremea predecesorului său se spunea că „în Iaşi, şantierele nu se mai termină niciodată”. Ei bine, începând din 2017, lucrurile se vor schimba, după ce Uniunea Europeană ne va spune cum şi pe ce ne va da bani. „Sunt câteva proiecte importante pe care va trebui să le avem în vedere, însă toate vor fi gândite pe surse de finanţare. Avem patru categorii de investiţii: o parte ce vor fi realizate din fondurile propriile ale bugetului local, o parte din finanţări europene prin programele operaţionale, investiţii realizate din împrumuturi şi investiţii ale regiilor subordonate. Referitor la proiectele pe fonduri europene, aici avem un portofoliu de proiecte de aproximativ 960 de milioane de lei, de unde nu lipseşte autogara, proiect finalizat în momentul de faţă pe locaţia Tudor Vladimirescu, dar şi reabilitarea liniilor de tramvai pe acele tronsoane unde nu au fost desfăşurate încă lucrări (zona Pădurii, Bulevardul Ţuţora, finalizarea legăturii cu cartierul Dancu şi tronsonul spre Ceramica - n.r.)”, spune primarul Mihai Chirica.
Încep lucrările pe malul drept al Bahluiului
Primul şantier care s-ar putea deschide este unul finanţat de la bugetul local. Este vorba de reabilitarea malului drept al Bahluiului, proiect ratat pe exerciţiul financiar recent încheiat şi repus pe tapet anul acesta. Procedural, investiţia se află într-o fază extrem de avansată, urmând a fi semnat contractul de atribuire al lucrărilor. Acestea prevăd scoaterea căii de rulare pentru tramvaie de pe tronsonul Podul de Piatră – Podu Roş, în loc urmând să fie amenajată o nouă stradă, cu sens unic. Proiectul vizează refacerea infrastructurii pe tronsoanele şoseaua Naţională – Podu Roş (885 metri), Podu Roş – Pod Tudor Vladimirescu (1,2 km), Pod Tudor Vladimirescu – Pod Metalurgie (1,2 km), Pod Metalurgie – Pod Sfântul Ioan (1,6 km) şi şoseaua Naţională (1,1 km), de la intersecţia cu bulevardul Nicolae Iorga şi până la intersecţia din Podu Roş. Totodată, vor fi îngropate în subteran şi cablurile de pe ambele părţi ale străzii. Lucrările ar urma să dureze doi ani, cel mai probabil urmând a fi încheiate în 2019.
Poduri peste Bahlui
Tot începând de anul viitor, Bahluiul ar putea fi traversat de trei poduri noi, care vor lega zona Cicoarei de cartierele Dacia şi Alexandru cel Bun, respectiv de şoseaua de centură. Licitaţia privind proiectarea acestor poduri a fost finalizată recent şi a avut o valoare de 417.000 de lei, câştigătoare fiind desemnată firma SC Dev In All SRL din Iaşi. Lucrările vor consta în supratraversarea râului Bahlui prin trei poduri din beton armat, unul cu două benzi carosabile şi două cu câte patru benzi carosabile. „Este un proiect care ar putea aduce în circuitul civil această zonă importantă din punctul de vedere al patrimoniului de terenuri pe care îl are municipiul Iaşi. Vom face un pod în zona fostului stadion Constructorul, încă unul în prelungirea străzii Sarmisegetuza, pe lângă staţia de pompare ApaVital, iar al treilea pod în zona străzii Strămoşilor, în capătul cartierului Dacia, printr-o breşă lăsată printr-un proiect mai vechi de sistematizare din urmă cu aproximativ patru decenii, care să fie o legătură cu artera ocolitoare a Iaşului”, a anunţat primarul Mihai Chirica.
Şase ani de aşteptare pentru modernizarea străzii Aurel Vlaicu
În schimb, modernizarea tronsonului Doi Băieţi – Dancu este cap de listă în rândul proiectelor cu finanţare nerambursabilă corespunzătoare exerciţiului bugetar 2014 - 2020. Conform logicii edililor, cel mai devreme, licitaţia aferentă atribuirii contractului s-ar putea încheia în perioada noiembrie-decembrie, bineînţeles, dacă nu vor exista contestaţii, lucrările putând începe tot în 2017. Interesant, însă, este faptul că noua viziune a municipalităţii ieşene în ceea ce priveşte mobilitatea urbană şi implicit transportul public face loc unui alt proiect extrem de spectaculos legat de zona Dancu. Este vorba de realizarea unui viaduct care să lege zona Cinci Drumuri de Dancu, investiţie care ar duce la evitarea staţiei Pădurii de către mijloacele de transport. „Odată ce Iaşul va avea un viaduct în acea zonă, traficul intre Tudor Vladimirescu şi C.A. Rosetti va fi unul fluent şi nu se vor mai înregistra accidente în acea zonă”, spun edilii.
Acestea nu sunt singurele proiecte pe care municipalitatea ieşeană intenţionează să le implementeze în ceea ce priveşte mobilitatea urbană. În planul de acţiune al Primăriei Iaşi se discută despre realizarea unei variante de ocolire Sud pentru traficul uşor, unei legături între zona comercială ERA - Centură uşoară Sud – DC 27, reorganizarea circulaţiei pe B-dul Independenţei, varianta de ocolire Nord-Vest, între DN 24 (spre Sculeni) şi DN 28 (spre Târgu Frumos), pasaj suprateran pietonal şi pentru biciclete între cartierul Carpaţi şi Piaţa Nicolina
Veşnica Autogară
În fine, în următorii ani ar putea începe lucrările la Autogara Iaşi, investiţie despre care se vorbeşte încă din 2010. Şefii Primăriei au renunţat la a mai „plimba” acest obiectiv, rămânând la varianta Tudor Vladimirescu. „Proiectul este finalizat, urmează să-l depunem în momentul în care va fi deschisă Axa de Finanţare şi publicat Ghidul Solicitantului. Dacă e ceva de corelat, funcţie de ceea ce cere în noul Ghid, atunci vom corela documentaţia”, a declarat primarul Mihai Chirica, zilele trecute.
Ultimele proiecte cu finanţare europeană finalizate la Iaşi sunt „Regenerarea urbană a Zonei Lăpuşneanu – Piaţa Unirii” şi „Muzeul Municipal”, din decembrie 2015. Atunci, primarul afirmă ca „încheiem un exerciţiu financiar european în care am adus cel mai mare aport de capital pentru dezvoltarea municipiului Iaşi. Investiţiile provenite din fondurile europene au schimbat în totalitate faţa oraşului”.
Deocamdată, doar străzi şi şcoli
Până la investiţiile pe fonduri europene, au loc proiecte finanţate de la bugetul local. În prezent, există străzi în execuţie, dar şi în faza de proiectare. „Target-ul meu este să avem în jur de 160 de străzi reabilitate la sfârşitul mandatului. Eu am promis 30, dar vreau să fac peste 100, asta în condiţiile în care vom mai găsi o sursă de finanţare, de minimum 50 de milioane de euro. În caz contrar, ne vom limita la 100 de străzi, în funcţie de prevederile bugetare alocate din venituri proprii”, spune Chirica. În paralel, mai multe unităţi şcolare sunt reabilitate şi modernizate, tot pe banii ieşenilor. Tudor DAMASCHIN
La capitolul „vise” putem înscrie proiectul de amenajare a râului Bahlui. Cu toate că, în luna mai, primarul agita spiritele prezentând un film 3D însoţit de afirmaţia „Astfel mi-am propus să transform râul Bahlui între Tudor Vladimirescu şi Podul de Piatră”, iar ulterior a susţinut despre implementarea componentei de agrement că este un proiect la care nu renunţă, este greu de spus dacă acesta va mai fi făcut în următorii patru ani.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau