„MOLDOVA de 10“- Realizările pe bani UE de la polul sărăciei

default

Dimensiune font:

| 24-01-2017 17:10

În cei zece ani de la momentul aderării României la spaţiul comunitar, cel mai sărac judeţ din Regiunea de Nord-Est a trecut prin transformări importante * oficialii din Vaslui susţin că pe lângă banii pe care i-au atras autorităţile şi firmele din judeţ, comunitatea s-a ales şi cu alte beneficii

Schimbările aduse în urma aderării la spaţiul european sunt vizibile şi în cel mai sărac judeţ al regiunii. La Vaslui, autorităţile, mediul de afaceri şi persoanele fizice au beneficiat de bani şi de ajutoare oferite din fonduri comunitare, care însumează sute de milioane de euro. Cu toate acestea, nu banii sunt totul. „Cel mai simplu răspuns este să spun că am obţinut fonduri pentru a rezolva nişte probleme, şi lucru acesta este adevărat. Dar nu cred că acesta este principalul avantaj. Sunt multe alte lucruri. Să fii racordat la spaţiul economic, cultural european este un avantaj. Sigur că atrage după sine nişte dezavantaje, deoarece, conform regulilor din acel spaţiu, trebuie să te apropii de productivitatea cu care lucrează cei de acolo, trebuie să produci produse de calitate care să facă faţă produselor europene şi, în acelaşi timp, să-i plăteşti pe oameni cu salarii care să le concureze pe cele de acolo, pentru ca forţa de muncă să nu se deplaseze“, a punctat Dumitru Buzatu, preşedintele Consiliului Judeţean Vaslui. Acesta a subliniat că unul dintre avantajele majore a fost libertatea de mişcare. „Tentaţia este să spui că banii sunt principalul avantaj, dar banii se mai pot obţine şi prin alte surse, iar în cazul fondurilor UE, trebuie să contribuim şi noi. Dar nici nu putem avea pretenţia să ne integrăm într-o asemenea structură şi să ne dea ei de toate degeaba“, a mai transmis şeful CJ Vaslui.

Proiecte de amploare

Acesta a subliniat că cele mai importante proiecte derulate cu bani europeni au fost cele prin Programul Operaţional Sectorial de Mediu pentru apă şi deşeuri. Astfel, proiectul de management al deşeurilor a avut o valoare de peste 93,8 milioane de lei, din care bugetul eligibil a depăşit 69 de milioane de lei. Pe de altă parte, proiectul de reabilitare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare derulat tot prin POS Mediu a fost împărţit în mai multe investiţii majore, care au avut un buget total de peste 110 milioane de lei, iar o altă etapă urmează să se realizeze în noul exerciţiu financiar. „La proiecte am întâmpinat şi întâmpinăm numeroase dificultăţi cauzate în mare parte de felul în care a fost construit mediul naţional de implementare a acestor proiecte. De asemenea, trebuie să recunoaştem că nu avem o capacitate de implementare 100%, nu avem oameni destul de bine pregătiţi, suficienţi oameni, nu sunt destule societăţi de consultanţă şi asistenţă care să ne ajute. Trebuie să facem faţă, să învăţăm, să ne perfecţionăm activitatea şi să nu ne mai plângem toată ziua“, a detaliat şeful judeţului Vaslui. Dumitru Buzatu a subliniat şi necesitatea de a elimina „teama de semnătură“ şi de a uşura anumite proceduri.

Cernerea mediului de business

Numeroase proiecte de infrastructură au fost realizate în municipiile Vaslui, Huşi şi Bârlad prin Programul Operaţional Regional, prin care au fost sprijinite şi investiţii în spitale, şcoli ori lăcaşuri de cult, dar şi în modernizarea mediului de business.

Reprezentanţii patronatelor din mediul de afaceri susţin că impactul aderării asupra firmelor cu capital autohton a fost foarte puternic, iar Legislativul trebuia să pregătească mai bine trecerea spre o piaţă liberă. „Impactul cu piaţa europeană a născut o concurenţă acerbă, într-adevăr. Ei, aici era obligaţia guvernanţilor de a pregăti trecerea prin legi care să favorizeze oarecum capitalul românesc, să-l întărească pentru o competiţie cu celelalte capitaluri“, a punctat Ionel Constantin, preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Vaslui. Acelaşi lucru a fost scos în evidenţă şi de Ovidiu Copacinschi, preşedintele Asociaţiei Patronale a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii: „Legislaţia în domeniul economic nu este unitară în ceea ce priveşte operaţionalizarea economiei cu capital românesc şi operaţionalizarea economiei exersate de către corporaţiile care activează în ţara noastră, legislaţia este dezavantajoasă pentru firmele cu capital românesc şi avantajează foarte mult firmele cu capital străin“.

Cei doi reprezentanţi ai mediului de business din Vaslui susţin că birocraţia este unul dintre impedimentele majore în ceea ce priveşte derularea mai rapidă a investiţiilor, dar şi implicarea politicului în atribuirea contractelor. „Aş începe cu elementul primar: ghidul de accesare a fondurilor europene. Structura acestor ghiduri este total defavorabilă mediului economic şi nu numai, ci şi unităţilor administrativ-teritoriale care accesează fonduri europene. Aceste ghiduri nu sunt mobilizatoare, sunt descurajatoare prin grila de punctaj care este oferită celor care doresc să acceseze fonduri europene, grilă în urma căreia se creează o descurajare totală şi, atât mediul economic, cât şi unităţile administrativ–teritoriale fac pasul înapoi“, a punctat Ovidiu Copacinschi, preşedintele Asociaţiei Patronale a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii.

Pe lângă fondurile alocate prin programele operaţionale sectoriale şi regionale, bani europeni au fost alocaţi şi prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală. Astfel, persoane fizice şi juridice care au avut teren agricol sau afaceri în acest domeniu au beneficiat de sume importante alocate anual ca subvenţii.

 

 „Din punctul de vedere al activităţii economice, s-a schimbat foarte mult structura acestora. Au dispărut întreprinderile foarte mari, care erau necesare într-o economie centralizată şi autarhică, au apărut întreprinderile mici şi mijlocii, care sigur sunt mai fragile, dar, în acelaşi timp, sunt şi mai elastice, se pliază mai bine pe nevoile pieţei. S-a refăcut potenţialul agricol al judeţului Vaslui. Dacă, în primii ani de după Revoluţie, s-a distrus foarte mult în sistemul cooperatist şi cel al IAS-urilor, pe baze private, s-a refăcut acest potenţial şi vedem în momentul acesta o capacitate foarte bună de a gestiona din punct de vedere agricol şi eu cred că această capacitate va creşte în anii următori şi, efectiv, se va dezvolta complementar industrializarea produselor agricole“- Dumitru Buzatu, preşedintele CJ Vaslui

 

Aş vrea să cred că şi oamenii de afaceri, dar şi cei care ne conduc la nivel local până la nivel central vor fi mult mai bine pregătiţi şi mult mai conexaţi la ceea ce înseamnă Europa, în ansamblu ei, dar în mod special necesităţile româneşti. Aş vrea să credem că vor fi mai patrioţi decât hoţii de azi. Sunt prea mulţi hoţi astăzi şi prea multe hoţii. Aş vrea să cred că va veni o generaţie de patrioţi. Ei există şi îi găsim în toate partidele şi în afara lor. Sunt mulţi, dar nu sunt puşi în valoare“- Ionel Constantin, preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Vaslui

 

 

Eu am fost şi rămân în continuare un optimist şi, gândind puţin în perspectivă, dacă planurile de decizie la nivel naţional şi local vor fi ocupate de oameni de valoare, patrioţi şi bine intenţionaţi, cu energie pozitivă, peste 10 ani România ar putea fi la un nivel de dezvoltare şi de trai extraordinar de bun, de pozitiv şi fără discuţie am vedea că cele 4-5 milioane din afară ar umple din nou locurile lăsate goale la noi în ţară, ceea ce ar însemna un plus de valoare, un plus de dezvoltare, din toate punctele de vedere, şi economic, şi cultural, şi spiritual. În cazul în care nu se va întâmpla acest lucru, atunci sigur ne vom afla în vecinătatea acelei zicale: «Noi suntem ca orizontul: pe măsură ce ne apropiem de el, se depărtează»- Ovidiu Copacinschi, preşedintele Asociaţiei Patronale a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii

 

La 1 ianuarie 2007 România a intrat în Uniunea Europeană şi odată cu ea şi cea mai săracă zonă a spaţiului comunitar: Regiunea de Nord-Est. Zece ani mai târziu, regiunea continuă să fie la coada clasamentului în ceea ce priveşte nivelul de trai. Cotidianul Evenimentul Regional al Moldovei prezintă o radiografie a evoluţiei comunităţii în ultimul deceniu. Prin campania „Moldova de 10“ punem lupa pe modul în care au fost accesate fondurile europene, care sunt cele mai reuşite proiecte derulate în regiune, dar scoatem în prim plan şi punctele în care mai avem de lucrat în următorul deceniu.

Ovidiu IANCU, Alina STAN

 

 

CAMPANIE EVE 

 

MOLDOVA de 10“ - Un deceniu în jungla europeană

„MOLDOVA de 10“ Eşecul zonelor metropolitane

„MOLDOVA de 10“- Performanţa grupurilor de acţiune locală

„MOLDOVA de 10“ - Apariţia structurilor-pilon din economia regiunii

„MOLDOVA de 10“- Lecţiile Iaşului în 10 ani ca punct pe harta UE FOTO

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei