Comisia Europeană a decis: Masterplanul de Transport trebuie refăcut!
Dimensiune font:
Oficialii europeni au analizat documentul strategic al României privind investiţiile din următoarele decenii în infrastructura de transport * specialiştii au decis că este nevoie de „eforturi suplimentare“ din partea autorităţilor române pentru a prioritiza corect proiectele * documentul trebuie refăcut şi retrimis la Comisia Europeană până pe 9 aprilie
Comisia Europeană consideră că în Masterplanul General de Transport al României există în continuare probleme nerezolvate, potrivit cursdeguvernare.ro. Specialiştii europeni consideră că sunt „necesare eforturi suplimentare” din partea autorităţilor de la Bucureşti pentru îmbunătăţirea acestui document.
Banii din spatele noului Masterplan de transport
Purtătorul de cuvânt al DG REGIO, Sophie Dupin de Saint-Cyr, a declarat în această săptămânî pentru cursdeguvernare.ro că domeniile care trebuie revizuite sunt cele referitoare la prioritizarea proiectelor de infrastructură propuse spre realizare în perioada 2014-2020.
Master Planul General de Transport (MPGT) a fost prezentat specialiştilor din cadrul DG REGIO, DG MOVE şi DG ECOFIN, în perioada 11-13 martie 2015, la Bruxelles. Prezentarea a fost susţinută de o echipă tehnică a Ministerului Transporturilor condusă de secretarul de stat Iulian Matache.
Kilometri de hârţoage pentru autostrăzi-himeră
„Am avut, săptămâna trecută, discuţii pozitive cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor privind Master Planul de Transport, având ocazia să apreciem paşii importanţi efectuaţi de Ministerul Transporturilor pentru a finaliza acest document. Există încă unele probleme nerezolvate pentru care sunt recomandate eforturi suplimentare de îmbunătăţire a Master Planului. Acestea privesc concentrarea pe criterii limitate şi obiective de stabilire a priorităţilor, luând în considerare performanţele economice şi apartenenţa proiectelor la reţeaua TEN-T Core. Autorităţile române vor reflecta asupra modului de a încorpora mai bine aceste observaţii în Master Plan“, a prezentat Sophie Dupin de Saint-Cyr concluziile consultărilor de la Bruxelles.
Cod roşu în Master Planul de Transport: Moldova, tăiată de pe harta autostrăzilor FOTO
Pentru a putea accesa finanţarea europeană alocată României pentru proiecte de infrastructură în actualul exerciţiu financiar, Guvernul ar trebui să modifice Masterplanul în concordanţă cu ultimele observaţii şi să trimită, cel târziu până pe data de 9 aprilie, varianta finală spre aprobarea Comisiei Europene.
Proiectele de infrastructură propuse de Ministerul Transporturilor au făcut obiectul unor numeroase dezbateri interne, generate în special de anumite proiecte controversate conţinute în diversele variante de Masterplan prezentate în ultimul an.
„UE nici nu vrea să audă de Iaşi-Târgu Mureş“ FOTO
Oficialii de la Transporturi au insistat pentru realizarea unei autostrăzi Comarnic-Braşov care nu se află pe traseul european TEN-T Core, ignorând mult timp solicitările vizând demararea lucrărilor la o autostradă Piteşti-Sibiu sau jonglând cu tipul de drum pe Ungheni-Iaşi- Târgu Mureş.
Ultima soluţie financiară propusă pentru Comarnic-Braşov vizează un parteneriat- public-privat. Ministerul condus de Ioan Rus a acceptat şi introducerea în planul strategia a autostrăzii Piteşti-Sibiu, după ce iniţial proiectul fusese acceptat ca drum expres, apoi ca autostradă fazată, iar tronsonul Ungheni- Iaşi- Târgu Mureş a devenit din drum expres autostradă fazată.
Autostrada „Montana“- megaproiect inventat pe traseul Borş-Ungheni
Masterplanul General de Transport este bazat pe un mix de finanţare care cuprinde 85% bani europeni, 15% cofinanţare de la bugetul statului. Pentru anumite proiecte precum autostrada Comarnic-Braşov, un procent de până la 60% finanţare ar urma să fie asigurat prin credite de la BEI sau BERD, după cum declara în februarie ministrul Transporturilor, Ioan Rus. După avizarea documentului, Comisia Europeană va contribui, în perioada 2014-2020, cu 6,8 miliarde de euro pentru execuţia proiectelor din Masterplan.
Oficialii de la Bruxelles au recomandat ca strategia de implementare a proiectelor să fie pusă în acord cu sursele de finanţare, cu ordinea de implementare a obiectivelor şi cu împrumutul public de 7 miliarde euro aprobat recent de Guvern.
Directive de la Bruxelles pentru strategia de Transport
Masterplanul aprobat de guvern în februarie cuprinde proiecte în valoare totală de 45,4 miliarde euro, pentru infrastructura rutieră, cea feroviară, aeriană, navală şi intermodală şi propune o strategie de dezvoltare până în 2030.
Din rularea criteriilor de evaluare, Ministerului Transporturilor i-a rezultat că autostrada Bacău-Paşcani este pe locul I al listei de priorităţi, urmată, în ordinea punctajului obţinut, de Sibiu-Piteşti, Comarnic – Braşov, Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, Braşov-Bacău, Sibiu-Braşov, Suplacu De Barcău- Borş, Craiova-Piteşti, inelul Bucureştiului, Târgu-Mureş – Târgu Neamţ, Ploieşti – Comarnic şi Nădăşelu – Suplacu De Barcău.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau