Economia pe scurt
Dimensiune font:
Deficitul comercial a crescut * Trend pozitiv în zona de retail * Nemţii, principalii beneficiari ai globalizării
Deficitul comercial a crescut
România a avut în primele 11 luni ale anului trecut un deficit comercial de 5,3 miliarde euro, cu 91,7 milioane euro mai mare decât cel înregistrat în aceeaşi perioadă din 2013, după ce importurile au urcat cu 6%, iar exporturile cu 6,5%, a anunţat Institutul Naţional de Statistică (INS). Astfel, conform estimărilor preliminare ale INS, în perioada ianuarie-noiembrie 2014, exporturile au însumat 216,29 miliarde lei (4,86 miliarde euro), iar importurile au fost de 239,82 miliarde lei (5,39 miliarde euro). Comparativ cu primele 11 luni din 2013, exporturile au crescut cu 7,1% la valori exprimate în lei şi cu 6,5% în euro, iar importurile au crescut cu 6,6% în lei şi cu 6% în euro. Valoarea schimburilor intracomunitare de bunuri (Intra-UE28) în perioada analizată a fost de 153,9 miliarde lei (34,66 miliarde euro) la expedieri şi de 180,54 miliarde lei (40,65 miliarde euro) la introduceri, reprezentând 71,2% din total exporturi şi 75,3% din total importuri.
Trend pozitiv în zona de retail
Anul 2014 a marcat un trend pozitiv în zona de retail, România situându-se între fruntaşele Europei, atât pentru partea de consum în zona food, cât şi non-food, conform unui studiu al unei companii de imobiliare. „Observăm o atenţie sporită din partea unor retaileri din regiune, mai ales din Polonia şi Turcia, care atingând un plafon maxim în ţările de origine, decid să se extindă în România datorită similarităţilor consumatorilor, dar şi datorită unei stabilităţi economice validate în ultimii ani“, apreciază Sebastian Mahu, reprezentantul companiei DTZ Echinox, realizatoarea studiului. După patru ani marcaţi de o luptă în repoziţionarea şi consolidarea reţelelor, perioadă în care multe branduri şi-au revizuit strategia de expansiune şi, în general, au devenit foarte conservatoare, 2014 a adus o îmbunătăţire a consumului, aspect care a relaxat situaţia multor retaileri.
Nemţii, principalii beneficiari ai globalizării
Companiile nemţeşti s-au înrădăcinat adânc în economia mondială şi aduc prosperitate acasă, unde rata şomajului este cea mai mică după reunificarea ţării. Germania este unul dintre statele care profită cel mai mult de pe urma globalizării în ceea ce priveşte industria, în parte pentru că aceasta a reuşit să se integreze în profunzime în economia mondială, în timp ce Marea Britanie şi Franţa au rămas în urmă. Valoarea industrială adăugată din Germania a crescut cu 37% între 1995 şi 2012, mai mult decât oricare altă industrie, scrie Euractiv. Un studiu efectuat de Federaţia Industriei Germane (BDI) arată că valoarea adăugată în sectorul industrial german a crescut cu 37%, cea din Marea Britanie cu 9%, iar cea din Franţa cu 3%, în timp ce sectorul industrial din Japonia a înregistrat un declin de 7%, scrie Euractiv. Germania, Marea Britanie şi Franţa sute cele mai mari economii din UE. Economia germană este piaţa către care se îndreaptă cea mai mare parte a exporturilor româneşti.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau