EXCLUSIV Economia Moldovei îşi turează motoarele

default

Dimensiune font:

| 06-03-2015 11:00

Iaşul se află pe locul trei la nivel naţional privind numărul de înmatriculări ale persoanelor fizice şi juridice care au fost înregistrate la Registrul Comerţului, în luna ianuarie * cele mai preferate forme de organizare sunt societăţile cu răspundere limitată (SRL) * cu toate astea, numărul persoanelor fizice autorizate (PFA) înregistrate în judeţul Iaşi s-a dublat * motivele ar putea fi cererile mari din partea angajatorilor, dar şi dorinţa antreprenorilor de a lucra legal * dintre celelalte judeţe din Moldova, Suceava şi Bacău se află în clasament cu cele mai multe noi entităţi economice, în timp ce la Neamţ numărul înmatriculărilor a scăzut drastic.

 

Numărul actorilor pe piaţa antreprenorială din judeţul Iaşi a crescut la început de an cu 13,91% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la un număr total de 344 de noi agenţi economici. Formele de organizare preferate de ieşeni au fost societăţile cu răspundere limitată (SRL), dar şi persoanele fizice autorizate (PFA). Astfel, cele mai numeroase înregistrări s-au remarcat în privinţa SRL-urilor, cu un număr de 140, în scădere faţă de anul trecut, când numărul acestora a ajuns la un total de 157.

Exclusiv- ANALIZĂ Evoluţia Zonei Metropolitane Iaşi, într-un deceniu de la înfiinţare EXCLUSIV

De asemenea, numărul întreprinderilor familiale (IF) şi cel al întreprinderilor individuale (II) au rămas constante în comparaţie cu luna ianuarie a anului 2014, acestea fiind în număr de 5, respectiv 79. În ceea ce priveşte societăţile comerciale (SC) sau societăţile pe acţiuni (SA), numărul acestora a stagnat, persoanele juridice din Iaşi preferând alte forme de organizare, respectiv societăţile cu răspundere limitată (SRL).

 

Numărul PFA-urilor este în creştere

Numărul formelor de organizare cu denumirea de persoană fizică autorizată (PFA) s-a dublat la începutul anului în judeţul Iaşi, ajungând la un total de 120, faţă de anul trecut când acestea erau doar în număr de 65. Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi, Paul Butnariu crede că o explicaţie a acestui fenomen ar putea fi controalele tot mai drastice care vizează piaţa muncii la negru, dar şi motive de ordin fiscal. „Personal cred că foarte multe persoane au încercat să intre cumva într-o oarecare măsură în legalitate. Faptul că sunt din ce în ce mai multe controale în ceea ce priveşte forţa de muncă la negru, iar codul fiscal este din ce în ce mai aspru a făcut ca foarte mulţi oameni care până acum lucrau la mica înţelegere să îşi legalizeze situaţia, să îşi facă PFA-uri ca să îşi facă treaba cum trebuie şi să plătească contribuţii corecte“, a precizat Paul Butnariu. Acesta mai susţine că ieşeni încep să caute soluţii pentru a lucra în sistem de colaborare cu firmele. „Am constatat mai de mult un trend de creştere a PFA-urilor. Cei care lucrează în IT, de exemplu, au început să lucreze în acest sistem de colaborare, să nu mai fie simpli angajaţi într-o multinaţională, ci să aibă posibilitatea de a-şi gestiona capacitatea intelectuală printr-o formă de organizare de acest fel“, a adăugat acesta.

Obligaţiile fiscale ale ieşenilor din luna martie

De aceeaşi părere este şi inspectorul şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi, Andrei George Albulescu, care a explicat însă că există cerere din partea angajatorilor, care uneori impun salariaţilor această formă de organizare în detrimentul unui contract individual de muncă. „Există angajatori care, uneori de comun acord cu salariaţii, alteori impunându-le acestora, ca să nu le mai plătească un contract de muncă cu toate dările aferente la stat, vor să aibă o relaţie între două firme şi atunci îi obligă să îşi facă PFA. Numai că lucrurile nu sunt aşa de simple cum cred angajatorii respectivi. Ca să fii PFA nu trebuie neapărat să lucrezi sub autoritatea unui angajator. Depinde foarte mult de domeniile de activitate, dar unele înfiinţări de PFA pot fi o încercare de a eluda un contract individual de muncă“, a explicat George Albulescu. Totodată, un alt motiv ar putea fi diferenţele de fiscalizare, respectiv tarifele reduse de înfiinţare a acestora.

 

Statistici încurajatoare şi în regiunea Moldova

Dintre celelalte judeţe din Moldova, Suceava şi Bacău se află pe locul al doilea după Iaşi cu cele mai multe înregistrări de persoane fizice şi juridice. Acestea au înregistrat la începutul anului un număr egal de agenţi economici, respectiv un total de 211. Cu toate astea, în cazul judeţului Suceava s-a remarcat o creştere cu 2,93% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, spre deosebire de oraşul Bacău a cărei creşteri a fost doar de 2,43 %. La polul opus, oraşele cu un număr redus de noi agenţi economici sunt Botoşani, cu 91 de înregistrări, şi Vaslui, cu un total de 98. În ceea ce priveşte judeţul Neamţ, numărul de înmatriculări din luna ianuarie a scăzut considerabil în comparaţie cu începutul anului 2014, cu un procent de -9,94%. Cu toate că în judeţul Iaşi forma cea mai preferată de organizare a agenţilor economici a fost PFA-ul, în celelalte judeţe numărul acestora a rămas constant şi au variat între 20 sau 60 de astfel de înregistrări. Cele mai mari schimbări s-au remarcat în privinţa Întreprinderilor Individuale a căror număr s-a redus anul acesta în aproape fiecare judeţ din Moldova. Andra PETRARIU

În topul înmatriculărilor de noi agenţi economici la începutul anului se află oraşele Bucureşti (1.410) şi Cluj (455), Iaşul fiind situat pe locul al treilea (344).

Conform datelor furnizate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, anul acesta, la nivel naţional, a fost înregistrat un total de 8.501 de înmatriculări, preferate fiind Societăţile cu Răspundere Limitată (4.660), urmate de Persoanele Fizice Autorizate (2.571). La nivel naţional, printre codurile cele mai utilizate de Clasificare a Activităţilor din Economia Naţională (CAEN) se regăsesc Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor şi motocicletelor, Activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice, precum şi Construcţiile.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei