EXCLUSIV Marii fermieri, faţă în faţă cu seceta FOTO

Dimensiune font:

| 03-08-2015 15:45

Pagubele produse de temperaturile ridicate, de lipsa de precipitaţii din această vară, dar şi de grindină au determinat pierderi de peste 36 de milioane de lei la nivelul judeţului Iaşi, doar până în prezent * cele mai calamitate culturi sunt cele de porumb şi de grâu * peste 22.500 de hectare au fost „arse“ * cu toate acestea, marii cultivatori ieşeni nu au ajuns încă în pragul disperării * instalaţiile de irigaţii, intrarea bună în anul agricol 2014-2015 şi lucrările realizate la timp se simt pe terenurile administrate de „marii arendaşi“ * deşi au pierderi de aproape 20%, speră ca preţurile care deja au crescut cu 25%- 30% să le acopere o parte din prejudicii

Agricultura este o loterie, mai ales când nu poţi influenţa principalii factori – apa şi utilajele, iar asta o simt cei mai mulţi fermieri din judeţ care au de înfruntat capriciile vremii. „Fără apă nimic nu se face!“, spun oamenii resemnaţi,şi asta se consemnează zilnic în registrele Direcţiei Agricole.

Arşiţa a pârjolit, până acum, zeci de mii de hectare de grâu, porumb sau floarea-soarelui. Astfel, valoarea pagubelor raportate la Direcţia Agricolă depăşeşte 36 de milioane de lei, din care peste 29 de milioane de lei sunt produse de secetă. Cele mai calamitate culturi sunt grâul- pagube de 11.450 hectare cu o valoare de peste 8,7 milioane de lei, porumbul- cu daune pe aproximativ 11.110 hectare, valoarea pierderilor depăşind 13,2 milioane de lei, în timp ce cultura de floarea-soarelui este distrusă pe o suprafaţă de 8.500 de hectare, cu pagube de peste 2 milioane de lei.

„Avem 4,5 hectare de pepeni şi producţia este în jumătate faţă de anul trecut, fără apă nu putem salva nimic. Pepenii cei mai mari au acum 8 kilograme, iar anul trecut aveam şi de 12-13 kilograme. Vindem şi noi ce putem, dar dacă nu o să fie ploaie, nici nu ne gândim să avem şi a doua producţie. Nu o să fie pepeni de murat“, spune dezamăgit un fermier din Probota.

EXCLUSIV/FOTO Agricultura ieşeană se întoarce în epoca de piatră

La fel de disperaţi sunt şi micii crescători de animale. Oamenii cară apă cu butoaiele, în fiecare zi, pentru a adăpa vacile din cireadă, iar sute de oi pasc zilnic din aceeaşi iarbă uscată de pe islaz. „Mănâncă şi ele ce este. Nu avem voie să intrăm cu oile în pădure şi atunci le ţinem aici, pe arsura asta“, explică trist un cioban din Hermeziu (Trifeşti), arătând spre islazul pârjolit de soare şi de gurile hulpave ale sutelor de oi care îl calcă zilnic.


„Se putea şi mai rău!“
Marii fermieri recunosc că acest an este unul „greu şi atipic“, dar speră să-l treacă „onorabil“. Ioan Buimac deţine Agricola Andrieşeni şi Agral Mixt SA. În total, are arendate în jur de 2.800 de hectare. A avut cultivate 1.000 de hectare de păioase, pe care le-a recoltat deja. „La grâu şi orz am făcut peste 5 tone la hectar, iar la rapiţă am estimat 4 tone şi am făcut 3,2 tone. Oricum este bine, faţă de condiţiile care au fost“, susţine fermierul. Mai are cultivate 900 de hectare porumb, 600 de hectare de floarea-soarelui şi 300 de soia.

„Intrarea în anul agricol 2014-2015 a fost bună, cu mici excepţii la rapiţă. Problemele au apărut în prima parte a lunii mai, după 10 mai nu a mai plouat deloc. La tehnologia pe care o aveam trebuia să facem cam 7 tone de grâu la hectar, dacă aveam precipitaţii. Cu toate astea suntem mulţumiţi. Se putea şi mai rău!“, spune Ioan Buimac.

Din cele 2.800 de hectare are irigate doar 250, pe care cultivă porumb pentru seminţe. „Între 2013-2015, împreună cu cinci fermieri din zonă, alături de firma Monsanto, am investit 4 milioane de euro şi irigăm în total 2.000 de hectare. La loturile de hibridare este necesară asigurarea apei pentru că sunt densităţi mari de plante- peste 100 de plante pe metru pătrat şi îngrăşămintele sunt de trei ori mai multe“, explică fermierul.

Acesta susţine că până acum, pierderile la porumb şi floarea soarelui ar fi de 20%. „Cea mai afectată este cultura de soia, aici probabil vom face 60% din producţia scontată, iar la porumb şi floare sper să fac 80% din producţia scontată“, afirmă fermierul, care este de părere că apa şi realizarea la timp a lucrărilor în teren sunt „secretele“ succesului în agricultură. Acesta susţine că nu aşteaptă despăgubiri pentru pierderile înregistrate, deoarece birocraţia este mare, iar sumele sunt infime. În schimb, speră ca preţurile, care deja au crescut cu 25% -30%, să compenseze din pierderi.


„A fost un an atipic“
Seceta o va simţi în buget şi Vasile Lungu, un alt mare fermier care are arendate în jur de 2.000 de hectare în localităţile Bivolari- Trifeşti. „Anul acesta a fost unul atipic. Din 2 mai până în 20 iunie nu am avut nicio picătură de ploaie. Din 25 mai am început irigaţiile şi costul apei este foarte mare, pentru că energia este foarte scumpă“, a punctat fermierul care deţine Astra Trifeşti şi Agroindustrial Ceres Bivolari. Acesta este unul dintre puţinii ce se poate lăuda cu un sistem de irigaţii care să asigure intervenţia pe 95% din suprafaţa cultivată.

„Lucrăm 2.000 de hectare şi irigăm cam 95%, avem câteva parcele unde nu ajunge apa. Practic, 1.900 de hectare sunt irigate. Toată suprafaţa este în arendă, proprietarii au contract de arendă cu firma, inclusiv proprietatea noastră este tot în arendă. Contractele sunt încheiate acum 3-4 ani pentru o perioadă de 15 ani. Am făcut investiţii foarte mari pe teren, inclusiv sistem de irigaţii şi am încheiat contracte pe perioade lungi ca să putem amortiza investiţia“, a explicat fermierul.

În jur de 60% din suprafaţă este cu porumb în loturi de hibridare. A avut doar 45 de hectare de grâu pe care le-a recoltat, iar producţia a fost una record pentru acest an: „am obţinut o producţie medie la irigat de 7.240 de kilograme“.

Potrivit datelor de la Direcţia Agricolă Iaşi recoltatul la grâu s-a încheiat, iar producţia medie la hectar a fost de 3.050 de kilograme. În judeţ au fost cultivate cu grâu peste 30.500 de hectare.

 

93.080 de tone
Aceasta este cantitatea de grâu recoltată în judeţul Iaşi, în acest an

„Existenţa fermierilor mici, terenurile fărâmiţate nu-mi permit să extind sistemul de irigaţii pe care îl acum doar pe 250 de hectare. Nu pot intra peste ei, sunt proprietari care care lucrează terenul în ritmul lor şi nu vor să dea terenul în arendă“- Ioan Buimac, fermier

 În judeţul Iaşi sunt 40.000 hectare amenajate cu sistem de irigaţii, însă mai puţin de 15% sunt contractate de organizaţii, restul fiind în paragină, potrivit datelor de la Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare (ANIF).

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei