Fermierii ieşeni, faţă în faţă cu marii retaileri
Dimensiune font:
Agricultorii din judeţul Iaşi susţin că au posibilitatea de a oferi produsele necesare în marile magazine * actul normativ care a trecut de Camera Deputaţilor şi urmează să fie promulgat de preşedinte impune ca 51% din produsele prezente la raft să fie autohtone
Reprezentanţii marilor asociaţii agricole din judeţul Iaşi salută aprobarea de către Camera Deputaţilor a Legii care obligă marii retaileri ca 51% din produsele expuse la raft să fie româneşti. „Cel puţin la nivelul judeţului Iaşi există capacitatea de a acoperi cu produse româneşti rafturile din marile magazine. Eu sunt cultivator de cartof, am această capacitate de a livra produsele constant, pe toată perioada anului. La fructe acum facem recoltarea la cireşe, urmează caisele, prunele. Împreună cu Pomicola de la Cotnari avem posibilitatea de a vinde şi fructe pe o perioadă mai lungă de timp. Am un depozit de 600 de tone, cu ajutorul căruia pot să păstrez produsele de la un an la altul. Spre exemplu am mere în stoc până la 1 iulie, când se coc celelalte“, a explicat Vasile Lungu, care deţine Asociaţia Astra Trifeşti. Acesta a vorbit şi despre depozitul Transagropolis de la Leţcani, care a fost construit din fonduri europene şi care ar putea asigura spaţiul de depozitare pentru produsele celorlalţi fermieri din Iaşi ce nu deţin propriile clădiri.
Cunoscut fermier ieşean intră pe o piaţă de nişă
„Anul trecut am vizitat Israelul şi am văzut mai multe ferme şi plantaţii din zonă. Pentru că au avut o problemă cu plantaţiile de banane, producţia era undeva la 10%-15%, iar din marile magazine lipseau bananele şi nimeni nu se isteriza, populaţia a înţeles acest lucru. Legea aceasta este foarte bună! Dacă supermarketurile vor vrea într-adevăr produse româneşti la raft, va exista capacitatea de producţie, dar şi populaţia trebuie să înţeleagă beneficiul real în a consuma produse autohtone“, a punctat şi Aurel Placinschi, deţinătorul Moldova Ţigănaşi.
Reacţia vehementă a Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale
La mijlocul acestei săptămâni, Camera Deputaţilor a aprobat cu majoritate covârşitoare Legea care îi obligă pe comercianţi să expună la raft 51% produse româneşti. Actul normativ urmează să fie trimis preşedintelui spre promulgare. „Sper ca din momentul în care legea va apărea în Monitorul Oficial românii să ştie că atât producătorii români, cât şi consumatorii români vor avea produse proaspete şi sănătoase româneşti pentru consum“, a declarat Marin Anton, iniţiatorul legii, citat de zf.ro. Actul normativ a fost contestat de patronate şi a fost amânat de mai multe ori. Preşedintele Comisiei de agricultură a Camerei Deputaţilor, Nini Săpunaru, declara, la 17 mai, că proiectul de lege potrivit căreia comercianţii trebuie să aibă la raft 51% produse provenite din lanţul scurt de aprovizionare va fi transmisă plenului fără niciun fel de modificare.
Preşedintele Comisiei de agricultură a mai declarat că, în forma actuală, legea nu contravine principiilor pieţei unice. Cu toate acestea, reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale contestă legea. „Este evident că în Parlamentul României s-a votat împotriva marilor retaileri, fapt pe care îl considerăm complet nedrept şi nejustificat. Credem că această lege nu va aduce nimic bun pentru nimeni, nici chiar pentru grupurile care ne-au arătat că în România poţi ocoli concurenţa printr-o combinaţie politico-legislativă”, spun retailerii.
Totodată, AMRCR avertizează că intrarea în vigoare a legii care le cere retailerilor să comercializeze cel puţin 51% produse locale pe segmentul alimentelor va avea ca efect majorarea preţurilor la raft. Ei spun că pe anumite segmente de piaţă România nu are capacitatea de producţie necesară ca să acopere consumul. Mai mult, nu există informaţii clare în lege care să spună dacă este vorba de produse procesate local sau de articole care au la bază şi materii prime „made in România“. „Producătorii au libertatea de a-şi dezvolta propriile reţele de magazine, au libertatea să cumpere terenuri, să investească în spaţii de depozitare. Este uşor să fii vocal ca producător“, spune, pentru zf.ro, Antoniu Radu, vicepreşedinte al AMRCR şi totodată director administrativ şi membru în boardul director al Lidl.
El afirmă că pentru un producător relaţia cu un retailer internaţional este facilitată de faptul că acesta din urmă preia toată marfa dintr-un anumit punct şi o distribuie mai apoi către magazine. Astfel, tot sistemul logistic şi toată infrastructura sunt asigurate de retaileri.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau