Inventarul drumurilor ciuruite din Moldova
Dimensiune font:
* şefii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Moldova au trimis solicitări la nivel central pentru investiţii de peste 4 miliarde de lei * aceste fonduri ar acoperi doar proiectele în execuţie sau în pregătire * alţi bani sunt solicitaţi pentru întreţinerea drumurilor din regiunea de nord-est * investiţiile pot fi considerate nişte himere ţinând cont de alocările bugetare din acest an
O listă lungă cu zeci de drumuri din judeţele Moldovei a ajuns pe masa şefilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Sunt proiecte de infrastructură în derulare sau în pregătire considerate prioritare de şefii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi. Valoarea investiţiilor necesare în Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui arată starea deplorabilă a infrastructurii rutiere din regiune. În total, în cele şase judeţe ar fi nevoie de peste 4 miliarde de lei. Banii solicitaţi sunt fie pentru lucrări propriu-zise la drumuri naţionale, poduri sau şosele ocolitoare, fie pentru proiectarea lor, termenele de finalizare fiind între 2013-2015.
„Lista cu proiectele Direcţiei a fost trimisă la CNADNR, unde se va stabili, în funcţie de buget, ce lucrări vor fi derulate în acest an. Deocamdată, bugetul direcţiei pentru investiţii, pe acest an, este estimat la 88 de milioane de lei. Sperăm ca o parte din proiectele care nu vor primi finanţare în prima parte din an să fie prinse în rectificarea de buget de la mijlocul lui 2013“, a explicat Ovidiu Laicu, şeful DRDP Iaşi. Practic, fondurile necesare în cele şase judeţe ale Moldovei sunt de peste 50 de ori mai mari decât alocarea bugetară pe acest an pentru toată direcţia care mai include Vrancea şi Galaţi.
„Drumul ruşinii“- DN24 Iaşi-Crasna
Cele mai costisitoare proiecte sunt anunţate pentru judeţele Vaslui şi Iaşi, unde pentru fiecare ar fi necesare fonduri de peste 1,7 miliarde de lei. Una din cele mai mari investiţii din planul DRDP este reabilitarea DN24 Crasna-Iaşi pe o distanţă de peste 87 de kilometri. Valoarea investiţiei este de peste 362 de milioane de lei, bani ce ar trebui alocaţi din fonduri guvernamentale şi de la Banca Europeană de Investiţii. Deşi, contractul a fost licitat din 2011 şi câştigat de firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB, stadiul actual de execuţie este de 5%. „Putem termina lucrarea până în 2015, dacă sunt bani“, a spus şeful DRDP, deşi, teoretic, numai pentru această investiţie ar fi nevoie de patru bugete anuale ale direcţie.
Datoriile achitate la început de an
Pe de altă parte, o investiţiei clamată de politicienii ieşeni a rămas în aer. Şoseaua de centură a municipiului Iaşi a fost realizată doar pe o bucată, respectiv 14 kilometri, investiţia nefiind valorificată la maximum pentru devierea traficului greu din oraş. Mai mult, după investiţii de 296 de milioane de lei, oficialii DRDP mai au de achitat restanţe faţă de firma Vega 93 Galaţi, executantul lucrării.
„Legea mă obligă să achit în primul rând datoriile la investiţiile derulate anul trecut. La varianta ocolitoare a municipiului Iaşi restanţele pe care trebuie să le acoperim, după aprobarea bugetului, sunt de 13 milioane de lei“, susţine Ovidiu Laicu. Restanţe mai sunt şi pentru lucrările la variantele ocolitoare de la Rădăuţi şi Suceava. În planul trimis la Bucureşti, este inclusă varianta de trafic uşor a municipiului Iaşi, de 7,8 kilometri, dar lucrările estimate la aproape 100 de milioane de lei nici măcar nu sunt proiectate. Pe lângă fondurile pentru investiţii, DRDP cheltuie anual zeci de milioane de lei pentru întreţinerea drumurilor naţionale. (Alina Stan)
Întreţinerea pe timp de iarnă în Moldova, executată în primele luni ale lui 2013, a ajuns la 43 de milioane de lei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau