Medierea - o alternativă legală, concretă şi economică de soluţionare a disputelor

default

Dimensiune font:

| 11-12-2014 16:44

Medierea - o alternativă legală, concretă şi economică de soluţionare a disputelor

 

Medierea reprezintă o modalitate de soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane specializate în calitate de mediator, în condiţii de neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate şi având liberul consimţământ al părţilor.

 

Reglementată legal tocmai din 2006, prin Legea nr.192, transpunând în legislaţia naţională prevederile Directivei Parlamentului European şi Consiliului, privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă şi comercială, procedura medierii aduce beneficii certe şi esenţiale părţilor aflate într-o dispută şi, în acelaşi timp, poate contribui major la decongestionarea activităţii instanţelor de judecată.


Acest subiect a devenit mai vizibil în ultimii 2-3 ani, dar mai ales atunci de când, prin lege, devenise aplicabilă sancţiunea inadmisibilităţii cererii de chemare în jude-cată, dacă nu se parcurgea procedura prealabilă de informare cu privire la avantajele medierii. Între timp, Curtea Constituţională a clarificat acest aspect, considerând că informarea prealabilă nu poate fi obligatorie din moment ce orice cetăţean beneficiază de prezumţia de cunoaştere a legii.

 

Rămâne aşadar la latitudinea actorilor implicaţi direct în domeniul medierii să promoveze în rândul justiţiabililor, persoane fizice şi persoane juridice, cât mai clar şi mai convingător care sunt avantajele pe care le oferă această modalitate alternativă de soluţionarea unei dispute. 

Medierea se bazează pe încrederea pe care părţile o acordă mediatorului, ca persoană aptă să faciliteze negocierile dintre ele şi să le sprijine pentru soluţionarea conflictului, prin obţinerea unei soluţii reciproc convenabile, eficiente şi durabile. Mediatorul nu are putere de decizie în privinţa conţinutului înţelegerii la care vor ajunge părţile, dar le poate îndruma să verifice legalitatea acesteia.

Unul dintre elementele specifice pe care le aduce medierea constă în crearea unor condiţii optime pentru cointeresarea părţilor în ajungerea la un acord pe deplin satisfăcător şi de lungă durată, în urma unui demers comun de identificare a chestiunilor aflate în divergenţă, de clarificare a acestora prin discuţii deschise purtate într-un cadru privat, civilizat, la finele căruia părţile vor descoperi singure soluţia corectă a problemei lor.

 

Când părţile aflate în conflict au ajuns la o înţelegere, se poate redacta un acord scris (acordul de mediere) care va cuprinde toate clauzele consimţite de acestea şi care are valoarea unui înscris sub semnătură privată.

Soluţionarea prin mediere a disputelor de natură comercială

 

Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi a înfiinţat Centrul de Mediere - autorizat în condiţiile legii de către Consiliul de Mediere.

 

Se poate spune că medierea, într-un cadru mai larg, poate însemna prevenirea conflictelor sau dezvoltarea mecanismelor de adresare a acestora, după cum apar. Ce ni se pare esenţial de subliniat, în primul rând, este că medierea are ca rezultat o soluţie de tip win-win (în care fiecare câştigă). În mediere fiecare parte câştigă pentru că soluţia va fi acceptată de toate părţile doar dacă va fi mulţumitoare pentru toate părţile. De asemenea, trebuie evidenţiate simplitatea şi claritatea, specifice procedurii medierii. Este de preferat să se ajungă la un consens între persoanele implicate şi să nu se ajungă la impunerea unei soluţii de către un judecător în instanţă, care nu poate cunoaşte problemele în profunzimea lor în egală măsură cu părţile implicate. Medierea oferă posibilitatea de a rezolva împreună părţile problemele apărute şi de a preveni apariţia altora.

Un alt aspect îl constituie satisfacţia - în timpul medierii, părţile deţin controlul. Părţile aleg această procedură şi tot ele adoptă deciziile. Soluţiile aparţin persoanelor, care vor gestiona şi consecinţele. Mediatorul nu îşi impune propriile păreri sau soluţii, ci facilitează comunicarea şi ajută părţile ca ele să găsească soluţia acceptabilă.

De asemenea, independenţa. Părţile vin la mediere doar dacă doresc acest lucru şi pot renunţa la mediere în orice moment.

Confidenţialitatea reprezintă un atu major, în special în cazul disputelor de natură comercială. Mediatorul are obligaţia de a păstra confidenţialitatea discuţiilor, el neputând fi citat ca martor referitor la actele sau faptele aflate în cursul medierii. Pe de altă parte, nici părţile nu pot folosi ca probe în proces informaţiile aflate în cursul medierii.

Economia de timp şi resurse materiale şi financiare constituie un alt avantaj al medierii, datorită duratei reduse a acestei proceduri (poate să dureze de la câteva zile la câteva luni), dar şi flexibilităţii - părţile pot con-veni cu mediatorul data, ora şi chiar locaţia în care doresc să se desfăşoare medierea. La mediator se plăteşte doar onorariul dinainte stabilit şi convenit împreună cu părţile, un cost semnificativ mai mic decât cel aferent unui proces în instanţă, ce conţine taxa de timbru, onorariile avocaţilor, costurile expertizelor, costurile cu martorii ori materialul probator.

Şi încă un aspect la fel de important: soluţionarea amiabilă a disputelor prin procedura medierii, prin modalităţile tipi-ce de derulare şi principiile care stau la baza acesteia, este de natură să repare relaţiile dintre părţi şi să nu permită distrugerea acestora.

Părţile în litigiu pot recurge în orice moment la mediere, dar Camera de Comerţ recomandă managerilor de companii inserarea clauzei de mediere la încheierea contractelor de natură comercială.

În acest context, Camera de Comerţ pune la dispoziţia mediului de afaceri serviciile Centrul de Mediere autorizat, prin mediatorii colaboratori, specializaţi în dreptul societar, şi nu numai, oferind cadrul pro-pice şi logistica necesare derulării în cele mai bune condiţii a unei proceduri de mediere.

Domenii comerciale în care medierea se poate aplica cu succes: construcţii, achiziţii de bunuri; transporturi; credite ban-care, leasingul auto/imobiliar, transfer de tehnologie, servicii de consultanţă; insolvenţă, executări silite, somaţii de plată.

Şi disputele transfrontaliere pot fi soluţionate prin mediere, existând chiar o recomandare în acest sens a Comisiei Euro-pene. Medierea transfrontalieră poate să se desfăşoare şi on-line, cu respectarea regulilor şi principiilor folosite într-o procedură obişnuită. Diferenţa dintre medierea transfrontalieră şi cea naţională este dată elementul de extraneitate. În rest, procedura este similară, cu anumite particularităţi generate de un cadru legislativ diferit.

 

 

O modalitate pragmatică

 

„Apariţia unor neînţelegeri între partenerii unui contract: furnizori, beneficiari, contractori, subcontractori, companii, persoane fizice etc. este inerentă, practic nu ne putem refugia într-o lume ideală, dar iluzorie, în care totul merge şi funcţionează perfect“, consideră dl Alexandru Lazan, Vicepreşedinte al Patronatului Societăţi-lor din Construcţii din România. „Toate părţile trebuie să accepte faptul că există posibilitatea, nedorită de nimeni, ca în orice lucrare de construcţii - asta ca să mă refer doar la domeniul meu de expertiză - să se ivească fie o întârziere a executării lucrărilor, o întârziere la plată sau apariţia unor defecţiuni după finalizare. Aceasta nu înseamnă neapărat rea-credinţă, ba chiar, din experienţa cumulată, am constatat că în cel puţin 75% din cazuri nu era cazul să se ajungă la un proces în instanţă, ci se putea rezolva cu ajutorul unui mediator care să aplaneze starea tensionată. Şi cred că este valabil pentru toată sfera comercială. De cele mai multe ori, o reeşalonare la plată sau renegocierea unor termene sunt de natură să aducă un câştig mai mare părţilor, decât un proces interminabil. Considerăm medierea ca fiind o modalitate pragmatică prin care avem posibilitatea nu numai de a ne rezolva neînţelegerile, dar de cele mai multe ori de a ne salva o relaţie de afaceri“.

 

Paşii procedurii de mediere

 

1. Alegerea mediatorului. Mediatorul poate fi ales de către părţi din Tabloul mediatorilor, www.cmediere.ro, www.just.ro, listele afişate la sediile instanţelor sau la organizaţiile din domeniul medierii care organizează servicii de mediere. Medierea poate fi realizată de unul sau mai mulţi mediatori.

2. Informarea. Părţile sunt informate cu privire la aspectele de procedură şi avantajele pe care le oferă medierea.

3. Contractul de mediere. Prin contractul de mediere se stabilesc de comun acord aspectele necesare desfăşurării medierii şi onorariul mediatorului.

4. Desfăşurarea medierii. La mediere participă doar persoanele aflate în conflict. Cu acceptul părţilor, pot participa şi avocaţi, experţi, specialişti sau alte persoane.

5. Închiderea procedurii de mediere. Se redactează procesul-verbal de închidere a medierii, semnat de către părţi şi mediator. Închiderea procedurii se realizează fie dacă s-a ajuns la o înţelegere, fie dacă se constată că părţile nu au ajuns la o înţelegere, fie dacă una dintre părţi nu mai doreşte continuarea procedurii şi denunţă con-tractul de mediere.

6. Acordul de mediere. Se încheie în situaţia în care părţile au ajuns la o înţelegere. Acesta poate fi un acord verbal, pe care părţile îl respectă de bună voie, sau poate fi un acord scris, care să conţină înţelegerea la care s-a ajuns. Acordul de mediere ca înscris poate fi autentificat la notar sau încuviinţat de instanţă.

Medierea este o cale la care se poate apela atât înainte de a se ajunge la un proces în instanţă, cât şi în orice fază a acestuia, inclusiv în căile de atac: apel, recurs sau chiar executare silită.

 

 

Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi s-a alăturat iniţiativei Eurochambres (Asociaţia Camerelor de Comerţ şi Industrie Europene) şi implementează în calitate de partener proiectul „Apelează la mediere!” („Go to mediation!”, JUST/2011-2012/JCIV/AG/ 3373), proiect co-finanţat de Uniunea Euro-peană, alături de Camere de Comerţ şi Indus-trie şi Centre de Mediere din alte opt ţări: Belgia, Cipru, Croaţia, Franţa, Germania, Italia, Letonia şi Spania. Proiectul se axează pe promovarea medierii ca procedură alter-nativă de rezolvare amiabilă a disputelor civile şi comerciale, contribuind la îmbunătăţirea accesului la justiţie al companiilor. De asemenea, proiectul îşi propune îmbunătăţirea contactelor şi schimbului de informaţii în reţeaua practicienilor europeni în mediere. Aderarea la consorţiul european al proiectului este un demers al Centrului de Mediere al Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi. Centrul de Mediere este autorizat de către Consiliul de Mediere prin Hotărârea nr. 243 din 2012 şi este înscris în Registrul Naţional de Evidenţă a Organizaţiilor din Domeniul Medierii, respectând Codul de etică şi deontologie profesională al mediatorilor autorizaţi şi normele europene referitoare la mediere.

 

 

Mai multe detalii pe www.cciasi.ro şi www.gotomediation.eu.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei