MOLDOVA de 10- „Aderarea la UE ne-a obligat să ne adaptăm la noi realităţi“

default

Dimensiune font:

| 15-02-2017 12:15

Fie că vorbim despre reguli de convieţuire şi de călătorie, despre piaţa muncii ori despre mentalităţi, viaţa locuitorilor din judeţul Neamţ s-a schimbat în cei zece ani de când România este parte a Uniunii Europene * primarul municipiului Piatra Neamţ, reprezentanţi ai mediului de business ori ai sistemului de învăţământ vorbesc despre aceste transformări, în cadrul campaniei „Moldova de 10“

Beneficiile şi pierderile determinate de cei zece ani în cadrul Uniunii Europene sunt percepute diferit în Neamţ. Primarul municipiului Piatra Neamţ, Dragoş Chitic, este de părere că principalele câştiguri vizează legislaţia corelată cu legislaţia Uniunii Europene, fondurile alocate şi atrase atât în perioada de preaderare, cât şi post aderare şi libertatea de mişcare a forţei de muncă în principal, românii având posibilitatea să muncească în străinătate pe salarii mult mai bune şi câştigând astfel şi o experienţă care este folositoare şi României“. „Sunt voci care consideră acest lucru un dezavantaj, dar eu nu aş spune asta. Poate a determinat şi piaţa forţei de muncă să se adapteze la noi realităţi şi a dus la o legislaţie a muncii mai avantajoasă pentru angajaţi şi totodată la o concurenţă la salarizare cu efecte benefice pentru veniturile populaţiei“, a punctat Dragoş Chitic. În ceea ce priveşte dezavantajele, edilul-şef de la Piatra Neamţ a menţionat că poate ar fi trebuit negociate mai bine condiţiile de aderare pe anumite capitole.

Fondurile vin pe diferite axe ca să remedieze“

Pe de altă parte, şefa Camerei de Comerţ şi Industrie Neamţ, Elena Miron, consideră că principalul beneficiu a vizat realizarea unui plan de dezvoltare. „Cel mai important beneficiu a fost faptul că am fost nevoiţi să ne facem o strategie de dezvoltare. Dacă îţi faci un plan şi te străduieşti să îl respecţi e un prim pas spre succes, iar ca să faci acest plan întotdeauna trebuie să cunoşti realităţile din judeţ, din regiune, din ţară. Cu siguranţă toate administraţiile locale au o radiografiere a ceea ce se întâmplă în teritoriu, dar faptul că acest plan este obligatoriu cred că a adus un plus în cunoaşterea teritoriului, în identificarea problemelor şi a modului cum pot fi ele remediate. Acesta mi se pare cel mai mare plus, apoi aceste fonduri vin pe diferite axe ca să remedieze de fapt ceea ce ai depistat în programul pe care ţi l-ai făcut“, a detaliat directorul CCI Neamţ. La capitolul dezavantaje, reprezentanta mediului de business din Neamţ a punctat costurile mari care au creat falii în rândul companiilor. „Aici cred a fost problema cea mai mare. Firmele au fost obligate să respecte nişte norme în activitatea lor, să asigure anumite dotări astfel încât să îndeplinească normele europene, ceea ce a însemnat o cheltuială foarte mare. Şi atunci ori au renunţat şi s-au închis sau au făcut eforturi foarte mari şi nu şi-au permis acest lucru decât firmele mari şi foarte greu cele mici şi mijlocii. Din cauza asta, dacă ne uităm ca număr sunt foarte multe firme, dar nu în domenii importante. În producţie sunt puţine microîntreprinderi pentru că sunt condiţii severe care se îndeplinesc cu costuri mari. Majoritatea celor care încep acum afaceri sunt pe comerţ, servicii, mai puţin pe producţie“, a afirmat Elena Miron.

Totodată, George Micu, profesor Şcoala Gimnaziala Nr 5 Piatra Neamţ, care a lucrat la mai multe proiecte cu finanţare europeană, consideră că principalul beneficiu pe care l-a obţinut comunitatea locală în urma aderării la spaţiul comunitar este „deschiderea unor noi orizonturi culturale, sociale şi educaţionale“. „Avantajele pentru persoanele din educaţie sunt legate atât de oportunităţile de liberă circulaţie în spaţiul comunitar, posibilitatea de a avea contact cu sisteme educationale europene, schimburi de bune practici, participarea la cursuri de formare organizate de instituţii europene“, a detaliat profesorul.

Proiecte importante în Neamţ

La nivelul municipiului Piatra Neamţ, au fost derulate zeci de proiecte atât prin Programul Operaţional Regional, cât şi pe Programul Sectorial unde axele legate de apă, canalizare şi deşeuri, au avut cea mai mare greutate financiară. „Referindu-mă la perioada de preaderare aş spune că unul din proiectele importante cu finanţare externă este investiţia în sistemul de management al deşeurilor, care iată ne-a adus astăzi în situaţia de a avea singura groapă omologată din judeţul Neamţ, cu excepţia celei de la Girov care urmează să fie pusă în valoare. Apoi modernizările de străzi le consider foarte importante şi proiectul de restaurare şi punere în valoare a zonei istorice Curtea Domnească cu avantaje atât pentru cetăţenii oraşului cât şi pentru dezvoltarea turismului“, a punctat primarul Chitic. În ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura rutieră, municipalitatea a derulat două mari proiecte prin POR, unul având o valoare totală de 43,7 milioane de lei, iar un altul de 35,4 milioane de lei.

48 de start-up-uri finanţate

La nivelul Camerei de Comerţ şi Industrie Neamţ au fost derulate în jur de 15 proiecte prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU). „Toate au fost importante, fiecare a avut beneficiile sale, dar cel mai mult mi-a plăcut cel în care am avut de înfiinţat 48 de start-up-uri şi care au fost şi finanţate fiecare cu câte 24.000 de euro. A fost o satisfacţie deosebită să le vezi înfiinţate, să le vezi că funcţionează, că au salariaţi şi este în continuare această satisfacţie pentru că ele funcţionează toate, am păstrat legătura cu cei care le-au înfiinţat şi e o satisfacţie reală“, a explicat Elena Miron, care a adăugat că pe noul exerciţiu financiar a depus deja trei proiecte. „Noi am depus proiecte din noiembrie, au trecut 3 luni şi nu am primit niciun răspuns. Nu ştim ce se întâmplă, nu avem niciun rezultat. Durează foarte mult etapele de evaluare. Când depui o raportare nu ştii când va fi prelucrată şi când vei primi banii înapoi“, a afirmat şefa CCI Neamţ, identificând prin aceasta şi una dintre problemele care apar frecvent în derularea proiectelor cu fonduri europene.

Pentru a remedia din birocraţie, primarul din Piatra Neamţ spune că ar implica mai mult reprezentanţi de la nivel local. „Uneori am senzaţia că se impun lucruri care nu ar fi neapărat necesare dintr-un exces de zel sau dintr-o lipsă de comunicare între nivelul central şi cel local. Autorităţile publice locale sunt cele care cunosc cel mai bine realitatea din teren, problemele cu care s-au confruntat în perioada 2007-2013 şi cred că sunt aspecte care pot fi îmbunătăţite în sensul accelerării obţinerii finanţărilor şi în sensul atragerii tuturor fondurilor alocate. Aş da ca exemplu sistemul polonez unde Guvernul s-a implicat foarte mult în atragerea fondurilor europene sprijinind autorităţile locale şi au ajuns în situaţia de a atrage toate fondurile alocate şi de a solicita suplimentări. Şi lucrurile acestea s-au reflectat în dezvoltarea economică a ţării“, a explicat primarul Dragoş Chitic. Edilul a mai menţionat că judeţul Neamţ şi întreaga regiune au un potenţial imens de dezvoltare în următorul deceniu. „Am avut ocazia în ultimii 2 ani de când conduc această primărie să intru în contact cu oameni veniţi din ţări ale UE care au rămas impresionaţi de aceste locuri şi au sesizat potenţialul extraordinar de dezvoltare. Mă bazez şi pe faptul că anumite ţări din UE au diferite dificultăţi, că sunt firme mari interesate să se deplaseze cu investiţiile spre Europa de Est şi pe faptul că românii vor începe să se întoarcă din străinătate şi că vor veni cu o resursă financiară pe care o vor investi aici şi cel mai important vor veni cu o experienţă acumulată în ţările dezvoltate ale UE pe care eu mă aştept să o transfere la noi şi să o folosească în interesul dezvoltării propriilor afaceri, dar şi în interesul dezvoltării comunităţii“, a conchis primarul. Alina FERENŢ, Alina STAN

 

Ca să lucrezi cu proiecte europene este nevoie de corectitudine, de profesionalism, de cunoaşterea foarte bună a legislaţiei şi o analiză atentă a prevederilor ghidurilor de finanţare pentru că trebuie respectate întru totul. Cu atenţie, corectitudine, profesionalism se pot atrage fonduri europene fără a exista riscuri“- primarul Dragoş Chitic

 

 

Există o tendinţă naturală de progres. Nu cred că se poate regresa, chiar dacă mergem mai greu, chiar dacă avem lacune de tot felul, societatea progresează. Cred că intrarea în UE clar ne-a săltat, ne-a ajutat ca progresul să devină mai rapid, contează banii care au venit, faptul că am avut de respectat nişte reguli şi cu siguranţă că urmează să progresăm“- Elena Miron, şefa CCI Neamţ

 

În următorii 10 ani văd comunitatea locală mult mai informată, deschisă provocărilor din piaţa muncii sau din educaţie, descătuşată de conformismul care ne caracteriza şi care încă mai poate fi observat în societate, mult mai flexibilă şi mai tolerantă“- George Micu, profesor Şcoala Gimnaziala Nr 5 Piatra Neamţ

 

La 1 ianuarie 2007 România a intrat în Uniunea Europeană şi odată cu ea şi cea mai săracă zonă a spaţiului comunitar: Regiunea de Nord-Est. Zece ani mai târziu, regiunea continuă să fie la coada clasamentului în ceea ce priveşte nivelul de trai. Cotidianul Evenimentul Regional al Moldovei prezintă o radiografie a evoluţiei comunităţii în ultimul deceniu. Prin campania „Moldova de 10“ punem lupa pe modul în care au fost accesate fondurile europene, care sunt cele mai reuşite proiecte derulate în regiune, dar scoatem în prim plan şi punctele în care mai avem de lucrat în următorul deceniu.

 

CAMPANIE EVE 

 

MOLDOVA de 10“ - Un deceniu în jungla europeană

„MOLDOVA de 10“ Eşecul zonelor metropolitane

„MOLDOVA de 10“- Performanţa grupurilor de acţiune locală

„MOLDOVA de 10“ - Apariţia structurilor-pilon din economia regiunii

„MOLDOVA de 10“- Lecţiile Iaşului în 10 ani ca punct pe harta UE FOTO

„MOLDOVA de 10“- Realizările pe bani UE de la polul sărăciei

MOLDOVA de 10- „Aderarea la Uniunea Europeană ne obligă să fim mai buni“

MOLDOVA de 10- „ABC-ul civilizaţiei“ în Suceava din bani europeni

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei