MOLDOVA de 10- „Aderarea la Uniunea Europeană ne obligă să fim mai buni“

default

Dimensiune font:

| 30-01-2017 13:50

Oamenii de afaceri şi oficialii din administraţia judeţului Botoşani au creionat transformările de care a avut parte unul dintre cele mai sărace judeţe din Regiunea de Nord-Est în cei zece ani de la aderare * aceştia au scos în evidenţă atât punctele forte, cât şi pierderile suferite de comunitate ca urmare a procesului de integrare

Principalul obiectiv al alocărilor financiare europene din spaţiul comunitar este reducerea decalajelor economice, sociale şi culturale dintre regiunile Uniunii Europene. În zece ani de când Regiunea de Nord-Est este parte a acestei comunităţi s-au alocat sute de milioane de euro pentru judeţele de la graniţa de est a UE. Banii au fost accesaţi atât de administraţia publică, pentru proiecte menite să asigure servicii şi infrastructură de bază în comunitate, cât şi de mediul de business pentru creşterea afacerilor. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi la Botoşani care, alături de Vaslui, este cel mai sărac judeţ din regiune.


Câţi bani ajung în Moldova PROIECT DE BUGET

Costică Macaleţi, preşedintele Consiliului Judeţean Botoşani, a fost şi prefect în aceşti zece ani de la aderarea la UE. Acesta spune că deşi s-au făcut paşi extrem de înceţi, efectele aderării sunt vizibile. „Principalul avantaj al întregii ţări este acela că putem călători oriunde în Uniunea Europeană. Principalele dezavantaje sunt decalajul rămas încă mare faţă de Occident, iar al nostru în regiune faţă de restul ţării, dar şi faptul că nu suntem în spaţiul Schengen“, a punctat şeful Consiliului Judeţean. Macaleţi a vorbit şi despre proiectele importante derulate în judeţ în cei zece ani. „Primul ar fi cel de apă şi canalizare derulat prin Nova Apaserv SA, al doilea ar fi cel al depozitului de deşeuri construit la Stăuceni, iar al treilea este în plină facere, respectiv cel al drumului strategic al judeţului în partea de est. Suntem cu proiectul depus şi urmează semnarea contractului de finanţare“, a spus preşedintele CJ, care a adăugat că ambele proiecte derulate pe Programul Operaţional Sectorial Mediu au fost foarte dificile din cauza birocraţiei şi a legislaţiei privind licitaţiile publice. Proiectul de management al deşeurilor a avut o valoare de 141,6 milioane de lei, din care bugetul eligibil a fost de 106,8 milioane de lei, în timp ce investiţia în apă şi apă uzată a ajuns la peste 151 de milioane de lei, din care 113 milioane de lei buget eligibil.

6 milioane de euro la Flămânzi

Pentru o comunitate mult mai mică, oraşul Flămânzi, localitate transformată în oraş la începutul anilor 2000, fondurile europene au fost o importantă sursă de finanţare. „Principalul beneficiu al aderării au fost fondurile pentru dezvoltare. În Flămânzi avem 6 proiecte cu finanţare europeană, cu o valoare de 6 milioane euro, pentru infrastructura educaţională, rutieră şi socială. Dezavantajul a fost că noi, ca oraş tânăr, a trebuit să ne batem cu oraşe mai mari şi mai vechi, cu municipii şi localităţi care au o bază urbană mai mare decât noi“, a detaliat primarul Dan Oloeriu. Acesta a menţionat că cel mai important proiect a fost cel de modernizare a infrastructurii rutiere, în valoare de 3 milioane de euro. „Cel mai dificil proiect a fost cel de extindere a liceului, pentru că licitaţia a fost tergiversată şi am lucrat sub presiune timpului, care a fost enormă“, a transmis edilul.

Marele dezavantaj este plecarea forţei de muncă“

Omul de afaceri Valeriu Iftime conduce grupul de firme Elsaco din Botoşani şi este de părere că principalul câştig al aderării la Uniunea Europeană este mişcarea forţei de muncă şi a banilor. „Primul avantaj al aderării este libertatea de mişcare a forţei de muncă, a ideilor, a contractelor, a companiilor care pot lucra la noi, a companiilor noastre care pot lucra oriunde. La prima vedere pentru noi pare o concurenţă ucigătoare cea a firmelor din Vest, dar asta ne obligă să fim mai buni în ceea ce facem şi să avem business-uri mai sănătoase pentru a face faţă concurenţei. Marele dezavantaj este plecarea forţei de muncă venită ca urmare a principalului avantaj, dar şi faptul că avem o structură rudimentară în organizare, în gândire“, a punctat omul de afaceri.

RUŞINOS Singura „autostradă“ pentru Moldova din proiectul de buget pe 2017 este cea culturală

Unul dintre cele mai complexe proiecte derulate de compania din Botoşani a vizat producerea energiei termice în cogenerare cu centrala electrică de la Oradea. „Acolo avem proiectare şi execuţie cap-coadă la o sursă care produce 40 Mw electrici şi 200 Mw termici. Este o centrală medie pentru România, dar este cea mai modernă“, a detaliat Valeriu Iftime. Acesta s-a arătat nemulţumit de faptul că cele mai mari dificultăţi au apărut atunci când firma sa a lucrat cu parteneri locali mici: „pentru că ei aveau costuri mici şi generau profit mai mare pentru asociere. Cu ei am avut probleme pentru că a ieşit tot timpul pe dos, adică am avut în final costuri mai mari şi profit mai mic. Avem o lucrare la Bacău la care am avut probleme cu asociaţii. Nu mă mai asociez decât cu parteneri solizi care au forţă, care au experienţă similară“. Acesta a mai menţionat că dacă ar putea ar da „o mai mare responsabilitate decidenţilor locali şi naţionali. Eu vreau să fie plătiţi mai bine pentru a-şi asuma răspunderea. Nu e problema birocraţiei, ci e teama de a semna documente care să ducă la accesarea de fonduri europene“. Oficialii din administraţia publică şi reprezentanţii mediului de business s-au arătat optimişti în ceea ce priveşte următorul exerciţiu financiar european. Alina CALINIUC, Alina STAN

 

Sper ca peste zece ani să se vadă progresul măcar aşa cum s-a văzut după primii zece ani. Adică vreau să atragem mai mult de 6 milioane de euro în noul exerciţiu bugetar cu fonduri europene şi sper să dispară în acest interval de timp toate problemele localităţii şi să fim un oraş adevărat cu toate condiţiile din urban“- primar Dan Oloeriu

 

 

Acum poate am uitat, dar erau multe comune în judeţ în anii ‘90 unde se intra doar cu calul, acum avem asfalt, în multe comune avem şi apă şi canalizare. Trebuie să ne uităm realist la următorii zece ani, având şi experienţa primilor zece ani de piaţă comunitară. Cred că putem să rezolvăm problema infrastructurii, a apei, canalizării, drumurilor şi parţial a gazului. Sper că totul se va face mai rapid decât în primii zece ani“- Costică Macaleţi, preşedintele CJ Botoşani

 

 

Eu sunt optimist pentru următorii zece ani. Cred că diferenţa dintre România şi Occident va fi mai mică şi că va fi un recul al forţei de muncă pentru că atât la nivel de infrastructură, cât mai ales la cel salarial va fi o diferenţă foarte mică. Spun asta pentru că ne uităm la celelalte state care au intrat după ţările care au constituit UE şi vedem că ele au reuşit să crească“- Valeriu Iftime, Elsaco Botoşani

 

 

La 1 ianuarie 2007 România a intrat în Uniunea Europeană şi odată cu ea şi cea mai săracă zonă a spaţiului comunitar: Regiunea de Nord-Est. Zece ani mai târziu, regiunea continuă să fie la coada clasamentului în ceea ce priveşte nivelul de trai. Cotidianul Evenimentul Regional al Moldovei prezintă o radiografie a evoluţiei comunităţii în ultimul deceniu. Prin campania „Moldova de 10“ punem lupa pe modul în care au fost accesate fondurile europene, care sunt cele mai reuşite proiecte derulate în regiune, dar scoatem în prim plan şi punctele în care mai avem de lucrat în următorul deceniu.


CAMPANIE EVE 

 

MOLDOVA de 10“ - Un deceniu în jungla europeană

„MOLDOVA de 10“ Eşecul zonelor metropolitane

„MOLDOVA de 10“- Performanţa grupurilor de acţiune locală

„MOLDOVA de 10“ - Apariţia structurilor-pilon din economia regiunii

„MOLDOVA de 10“- Lecţiile Iaşului în 10 ani ca punct pe harta UE FOTO

„MOLDOVA de 10“- Realizările pe bani UE de la polul sărăciei

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei