MOLDOVA, invizibilă pe harta interactivă a marilor proiecte
Dimensiune font:
Ministerul Transporturilor a lansat în această săptămână o hartă interactivă cu proiectele incluse în Master Planul General de Transport * perspectiva asupra investiţiilor în autostrăzi ne arată cât de ruptă este Regiunea de Nord-Est de restul ţării * pentru execuţia totală a Autostrăzii Montana (A8) ar trebui să mai aşteptăm cel puţin încă un deceniu * până atunci, pentru a trece Carpaţii, dăm click-uri pe o hartă virtuală
Vreţi să ajungeţi rapid din Moldova spre vestul ţării, aveţi două variante: una reală, cursele aeriene anunţate recent de la Iaşi spre Cluj şi Timişoara, şi o călătorie virtuală pe o hartă lansată, în această săptămână, de Ministerul Transportului. „Harta are diferite opţiuni, dacă faceţi click pe o linie corespunzătoare unui proiect aveţi informaţii complete aferente proiectului finalizat”, a anunţat ministrul Transporturilor, Sorin Bușe. Astfel, locuitorii din una dintre cele mai sărace regiuni din Uniunea Europeană sunt invitaţi să se uite lung la traseul verde al autostrăzii virtuale, deşi acest proiect le este promis în fiecare campanie electorală.
Călătorie virtuală pe Autostrada Montana
Cu un click pornim pe Autostrada virtuală Ungheni- Târgu Mureş (A8), denumită şi Autostrada Montana, şi aflăm că tronsonul este împărţit în două porţiuni, la fel ca şi în Master Planul General de Transport. O primă parte, are o lungime de 135 de kilometri, între Ungheni (fără pod peste Prut) – Iaşi - Târgu Neamţ, valoarea estimată, fără TVA, ajunge la 1,059 miliarde de euro, perioada de implementare este 2016 - 2019, iar proiectul face parte din lista lungă a Master Planului de Transport. Dacă mergem mai departe, cu un al doilea click trecem munţi, pe cea de-a doua parte din A8, de 183,8 de kilometri, între Târgu Neamţ şi Târgu Mureş. Aceasta este cel mai scump tronson de autostradă din documentul strategic, respectiv 2,9 miliarde de euro, şi ar trebui executat între 2021 şi 2026.
Hora Unirii pe Autostrada FAZA(N)TĂ
Comisarul european, Corina Creţu, prezent la Iaşi săptămâna trecută, a punctat faptul că: „Nu banii sunt totul. Pe Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014- 2020, unde sunt disponibile fonduri de 9 miliarde de euro, avem proiecte vechi, aşa numitele «proiecte fazate» de 3 miliarde de euro, iar altele noi nu sunt. Nu avem documentaţii tehnice depuse pentru investiţii noi. Din păcate, pe acest program avem şi cele mai mari întârzieri“. Acestea sunt datorate şi faptului că Master Planul General de Transport nu a fost nici până azi asumat de autorităţile române, iar fără girul pe acest document strategic niciun euro din fonduri comunitare nu poate fi accesat. Paradoxul este şi mai mare dacă luăm în calcul faptul că pentru Autostrada Iaşi- Târgu Mureş au fost licitate de două ori documentaţiile tehnice, iar acum, pentru că studiile nu mai sunt actuale, licitaţiile ar trebui realuate.
Planuri pentru drumurile expres
Aceeaşi hartă interactivă trasează şi drumurile expres ce urmează a fi realizate din fonduri comunitare. În cea mai recentă variantă de Master Plan General de Transport apar şi 19 proiecte pentru drumuri expres. Printre primele astfel de tronsoane au fost nominalizate artere care vizează legături rutiere cu Bacăul. Astfel, pe locul trei în tabelul cu priorităţi se află drumul expres Bacău - Paşcani, cu o lungime de 81,2 kilometri.
Cod roşu în Master Planul de Transport: Moldova, tăiată de pe harta autostrăzilor FOTO
Valoarea investiţiei ar fi de aproape 389 milioane de euro, iar lucrările ar trebui finalizate până în 2020. Pe locul al patrulea se situează un alt tronson ce ar trebui executat în perioada 2016 - 2020, respectiv Focşani - Bacău, iar pentru cei 109 kilometri costurile estimate ajung la 428 de milioane de euro. Tot în prima parte a clasamentului se află şi drumul expres Paşcani - Suceava, de 60 de kilometri, care ar costa 290 de milioane de euro. Pe de altă parte, Suceava – Siret ar urma să fie modernizat pe o distanţă de 41 de kilometri, iar cheltuielile ar fi de 196 de milioane de euro.
Firmele ieşene care fac performanţă la nivel naţional
În partea a doua a listei de investiţii se află tronsonul Suceava-Botoşani, care ar urma să fie modernizat pe 26 de kilometri, în intervalul 2028 - 2031. Valoarea lucrărilor ar fi de 124 de milioane de euro. În acelaşi interval de timp se preconizează şi modernizarea drumului Bacău - Piatra Neamţ, pe o distanţă de 61 de kilometri. Valoarea lucrărilor ar fi de peste 239 milioane de euro.
Trei licitaţii pentru un drum expres
Recent, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a transmis spre validare Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP) documentaţiile de atribuire pentru demararea licitaţiilor privind realizarea studiului de fezabilitate pentru drumul de mare viteză ce va lega Ploieştiul de Bacău (Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău), pe care iniţial autorităţile îl concepuseră ca autostradă. „În perioada imediat următoare, ANAP va finaliza procesul de verificare a documentaţiilor de atribuire, urmând ca CNADNR să publice, în maximum trei zile, anunţurile de participare în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice”, au anunţat oficialii CNADNR. Compania va organiza trei licitaţii pentru drumul expres, aferente porţiunilor Ploieşti - Buzău, Buzău - Focşani şi Focşani – Bacău.
Harta interactivă poate fi consultată AICI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau