Primul Hackerspace din Iaşi: „Locul unde ideile năstruşnice prind viaţă” FOTO

default

Dimensiune font:

| 09-03-2015 12:00

Primul proiect de tip Hackerspace a luat fiinţă la Iaşi * iniţiatorii acestuia susţin că nu este o idee de business, ci un loc unde se poate forma o comunitate de oameni pasionaţi care doresc să îşi pună în practică ideile neconvenţionale * pe lângă programatori şi pasionaţi de IT, în Hackerspace se poate înscrie oricine doreşte, indiferent de vârstă sau activitatea profesională pe care o desfăşoară.

 

Antonio Caciuc, unul dintre cei patru iniţiatori ai primului proiect Hackerspace din Iaşi, a povestit pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei“ care sunt motivele pentru care era necesară înfiinţarea unui astfel de loc în municipiu, dar şi care sunt activităţile care urmează să se desfăşoare în cadrul acestuia. „Proiectul este în curs de dezvoltare, nu este o idee neapărat originală, dar se simţea nevoia în Iaşi de o astfel de comunitate. Aici nu există, în momentul acesta, un spaţiu în care dacă vii cu o idee nebună, să fie pusă imediat în aplicare“, a spus acesta. Astfel, Hackerspace se doreşte a fi perceput în mintea oamenilor ca fiind un spaţiu de folosire creativă a tehnologiei. Acesta este un concept care a devenit fenomen la nivel global şi este adresat pasionaţilor de IT, dar şi tuturor oamenilor creativi care doresc să îşi vadă proiectele puse în aplicare. „Noi nu inovăm conceptul în sine, ci aducem ceva nou pentru Iaşi. Comunităţile de IT şi de artişti au evoluat aici. Lumea a început să se maturizeze într-un fel, să fie mai conştientă de ceea ce poate să facă, iar priorităţile economice s-au schimbat. Lumea nu mai este atât de interesată de ziua de mâine şi atunci este timp şi pentru ceva în plus, pentru idealuri şi hobby-uri. Este un concept prea interesant ca să nu se întâmple şi în Iaşi“, a adăugat acesta.

Prima academie de IT a fost lansată oficial la Iaşi

Cu toate astea, dificultăţile principale cu care s-au întâlnit fondatorii spaţiului au fost legate de mentalitatea oamenilor. „A trebuit să ne adaptăm la psihologia românului, care are un fel de teamă de colaborare. Toată lumea care a venit aici s-a îngrijorat de faptul că uneltele ar putea fi furate. Nu cred că este primul lucru la care ar trebui să se gândească“, a precizat Antonio Caciuc. În ceea ce priveşte numele spaţiului, acesta susţine că termenul „hacker“ este utilizat greşit şi că doreşte să fie readus la semnificaţiile iniţiale. „Hacker înseamnă cineva căruia nu îi este frică să folosească tehnologia în moduri creative, inventive. Cum ar fi să realizezi din aparate de spălat maşina, tunuri de zăpadă. Aşa îţi faci propria zăpadă în curte, dacă vrei“, a explicat Caciuc.

 

Pasiunea cere investiţii proprii

În momentul de faţă, în cadrul spaţiului este amenajată o singură cameră unde se poate lucra, urmând ca în cel mai scurt timp să fie finalizate şi celelalte cinci. Spaţiul pune la dispoziţie câteva calculatoare şi unelte, care au fost aduse de acasă de fondatori. Astfel, membrii înscrişi pot beneficia de acestea oricând doresc, pentru a lucra liber, atât individual, cât şi în echipă.

Până în prezent investiţiile au depăşit suma de 3.000 de euro, banii provenind în cea mai mare parte din buzunarele proprii ale fondatorilor, dar şi din partea unor donatori. „Am investit destul de mulţi bani până în prezent, aproximativ 2000-3000 de euro. Sunt oameni care au donat cam 1000 de euro. Noi ne-am asumat şi chiria până în toamnă, din banii proprii. Alţi bani au mai venit de la prieteni sau de la alţi oameni interesaţi de comunitate, care ştiau conceptul şi voiau ca el să existe“, a povestit fondatorul spaţiului. În ciuda investiţiilor mari, reprezentanţii Hackerspace susţin că acesta nu este o afacere. „Nu suntem o firmă, niciun proiect al unei asociaţii. Nu căutăm contracte de sponsorizare, dacă cineva vrea să ne sponsorizeze benevol o poate face, dar nu vrem să ne ceară ceva în schimb. De aceea, ne bazăm ca finanţare pe contribuţiile membrilor şi pe donaţiile particulare. Nu am vrut să devină un furnizor de servicii sau de birouri, pentru asta sunt alte organizaţii“, a adăugat acesta.

 

Cine poate face parte din Hackerspace

În prezent sunt înscrise 15 persoane, acestea provenind din companiile de IT din Iaşi. Cu toate astea, datorită spectrul larg de activităţi care se pot face într-un astfel de spaţiu, oricine doreşte poate deveni membru. „Vrem să fie un loc, care nu este acasă, unde ai unelte potrivite şi oameni dispuşi să încerce lucruri noi. De la elevi, probabil însoţiţi de părinţi, la studenţi, pensionari, artişti, barmani, avocaţi sau programatori. Pentru că nu suntem un business, avem nevoie de membri, nu de clienţi“, a subliniat Antonio Caciuc, unul dintre cei patru iniţiatori ai primului proiect Hackerspace din Iaşi. Cu toate că locul este încă în dezvoltare şi nu a fost pornit niciun proiect, fondatorii spun că pe parcurs vor fi foarte multe implementate, printre care construirea de drone sau roboţi. „Nu este o listă de proiecte la care trebuie să lucrăm sau un comitet care le aprobă. Fiecare lucrează la ce vrea. Eu aş vrea, de exemplu, să realizez nişte roboţi care să livreze pachete. Un artist ar putea face o structură din piese de calculator. Multe lucruri artistice trebuie să le programezi ca să funcţioneze, de aceea avem nevoie şi de artişti“, a adăugat acesta.

Pentru a face parte din Hackerspace, doritorii trebuie să achite o cotizaţie în valoare de 100 de lei, preţul fiind redus cu 50% pentru elevi, studenţi sau persoane care nu deţin venituri foarte mari. Banii strânşi urmează să fie folosiţi pentru a dezvolta spaţiul şi a achiziţiona materialele necesare acestuia, dar şi pentru chirie sau întreţinere. „Sperăm ca oamenii să înţeleagă că tariful este de fapt o contribuţie. Dacă nu contribui suficient, locul nu va exista. Sunt nişte relaţii şi beneficii pe care le ai, dar ai nevoie de infrastructură şi trebuie să contribui la asta. Ce obţii devenind membru este accesul la spaţiu şi unelte. De asemenea, dacă reuşeşti să îi convingi, ai acces şi la consultanţă sau la proiectele celorlalţi membri“, a mai spus acesta. Pentru a putea fi acoperite aceste cheltuieli, fondatorii şi-au propus ca până în toamnă să adune 60 de membri. Andra PETRARIU


„Nu este exclus ca firmele să aibă un avantaj prin faptul că oamenii lor cresc din diferite puncte de vedere. Poate că învaţă să lucreze mai bine în echipă, învaţă tehnologii noi sau să aibă idei noi. Ca să nu mai mergi cu tehnologia pe care nu o cunoşti la vrăjitor, devii tu propriul vrăjitor sau magician. Scopul este să schimb cumva mentalitatea despre tehnologie“ - Antonio Caciuc, iniţiatorul primului proiect Hackerspace din Iaşi.

Conceptul de Hackerspace este unul foarte vechi, acesta a apărut pentru prima oară în Germania, în anii '80, fiind un punct de lucru pentru programatori. Din anul 2007, americanii au preluat ideea şi au reuşit să facă acest concept mai vizibil, în prezent fiind înfiinţate peste 1.800 de astfel de spaţii în întreaga lume. Aceştia au fondat o organizaţie care să popularizeze ideea, punând la dispoziţie celor interesaţi un site unde se găsesc informaţii despre cum poate fi realizat de la zero un astfel de spaţiu.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei