Reducerea CAS, fezabilă sau nu?
Dimensiune font:
Un reputat profesor ieşean explică pentru cititorii cotidianului Evenimentul Regional al Moldovei care sunt implicaţiile reducerii CAS pentru angajatori cu 5%.
Bugetul centralizat al României a fost stabilit odată cu publicarea bugetului de stat şi al celui de asigurări sociale în Monitorul Oficial.
Cotele contribuţiilor sociale s-au păstrat la aceeaşi valoare ca în 2013. Legea nr. 340 /2013 publicată în Monitorul Oficial nr. 776/ 12 decembrie indică cotele de contribuţii de asigurări sociale pentru anul 2014, astfel: 31,3% pentru condiţii normale de muncă datorate de angajator ( 10,5% ) şi angajaţi ( 20,8% ), 36,3% pentru condiţii deosebite de muncă datorate de angajator ( 10,5% ) şi angajaţi ( 25,8%) şi 41,3% pentru condiţii speciale de muncă datorate de angajator ( 10,5% ) şi angajaţi ( 30,8%). Câştigul salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2014 este de 2.298 lei.
Bugetul pentru asigurări sociale stabileşte în cota de contribuţii individuale de asigurări sociale, cota de 4,5% aferentă fondului de pensii administrate privat care creşte anual cu 0,5 puncte procentuale.
Legea bugetului asigurărilor sociale stabileşte în 2014 tariful pentru talon de plată la domiciliul beneficiarilor când aceştia au cont deschis sau card în suma de 2,15 lei suportată de bugetul de stat.
Bugetul de stat al României cuprinde la partea de venituri categoria impozite directe: impozitul pe profit, pe salarii, alte impozite directe ca de exemplu impozitul pe dividende, pe veniturile persoanelor fizice şi juridice nerezidente, diverse venituri, venituri de capital, în suma de 100.932,3 milioane de lei.
Lipseşte strategia de reducere a CAS
Partea de cheltuieli a bugetului de stat în sumă de 119.254,6 milioane de lei, cuprinde TVA, accize şi impozite pe circulaţie, taxe vamale şi alte impozite indirecte (penalităţi de întârziere, taxe judiciare de timbre, amenzi judiciare, taxe pentru eliberarea de licente).
Cheltuielile sunt detaliate în bugetele ordonatorilor principali de credite pe surse de finanţare, iar în cadrul acestora pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole şi aliniate de cheltuieli.
Posibilitatea ca C.A.S. să scadă pentru angajatori cu 5 puncte procentuale determină o mai bună utilizare a cheltuielilor sau o creştere a veniturilor.
Premierul Victor Ponta a declarat că guvernul ia în calcul posibilitatea ca C.A.S.-ul să scadă pentru angajatori cu 5 puncte procentuale, dacă executivul identifică alte resurse financiare astfel impactul acestei măsuri să fie unul neutru pentru bugetul ţării.
În aceste condiţii, premierul Victor Ponta nu are o strategie şi o politică de reducere a C.A.S.-ului, modificările ce se vor face vor fi „aranjate” cu grijă astfel încât diferenţa dintre venituri şi cheltuieli să nu se modifice, existând un deficit actual de 18.322,3 milioane lei la partea de cheltuieli, publicat în Monitorul Oficial, partea întâi, nr. 805/ 19.12.2013. Considerăm că este necesară reducerea C.A.S. Pe 2014, dar în condiţiile unei analize economico-financiare bazate pe consultarea unor specialişti în funcţie de oportunităţile şi necesităţile României. prof. Victor Budeanu
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau