Sfârşit tragic de an pentru muncitorii de la Fortus
Dimensiune font:
Problemele salariaţilor de la fostul Combinat de Utilaj Greu se acutizează pe zi ce trece. In prag de Sărbători aceştia au fost anunţaţi că vor sta acasă până după jumătatea lunii ianuarie 2015, fără a primi niciun ban. Mai mult, angajaţilor de la Fortus le-a fost frică să semneze pentru demararea unui conflict de muncă, întrucât se tem că semnăturile vor fi folosite împotriva lor!
Problemele de la Fortus au ajuns la un nivel greu de suportat încă de la începutul lunii noiembrie. Potrivit reprezentanţilor foştilor salariaţi ai companiei, care mai păstrează legătura cu cei aflaţi încă în combinat, pe data de 3 noiembrie s-a decis deschiderea unui conflict de muncă din cauza neplăţii salariilor. „S-au trimis tabele în secţiile combinatului, să se strângă semnături pentru începerea acţiunii. Oamenii nu au semnat deoarece credeau că semnează ca să fie daţi afară”, a precizat Florin Rugină, reprezentantul salariaţilor disponibilizaţi de la Fortus.
De altfel, acesta reclamă şi o serie de aspecte neconstituţionale pe care le-a regăsit în contractul colectiv de muncă de la fostul CUG. „Inspectoratul Teritorial de Muncă nu s-a autosesizat în acest sens, cu toate că era datoria lor să facă acest lucru. De exemplu, salariaţii pot demisiona, conform legii, în cazul în care nu şi-au primit salariul. În contractul colectiv de muncă se spune că salariatul poate demisiona dacă angajatorul nu-şi îndeplineşte obligaţiile salariale, cu excepţia cazurilor de forţă majoră”, mai spune Rugină.
Tot conform contractului colectiv de muncă de la Fortus, salariile ar trebui să se achite în funcţie de realizările din planul de reorganizare. Din nefericire, niciun punct din respectivul plan nu a fost îndeplinit, cu atât mai puţin cele legate de productivitatea companiei. „Acum salariile, câte se dau, sunt plătite în baza unul Centralizator de corecţii aplicate fondului de salarii. Acesta nu există în planul de reorganizare!”, acuză liderul foştilor salariaţi de la Fortus.
Pentru a reduce, din nou, banii pe care trebuie să îi achite salariaţilor, conducerea combinatului a decis să-i trimită pe aceştia în concediu forţat. Astfel, de pe 19 decembrie şi până pe 22 ianuarie fostul colos industrial din zona CUG va fi gol, toţi angajaţii fiind în concediu de Sărbători fără plată.
Cum se reduc cheltuielile la Fortus
Administratorii fostului Combinat de Utilaj Greu au publicat un raport oficial al primului an de reorganizare a companiei ieşene. În pofida faptului că documentul este incomplet, acesta arată faptul că după primele 12 luni de implementare a planului de reorganizare, veniturile din exploatare realizate de mâna de angajaţi care încă mai lucrează în secţiile Fortus s-au ridicat la 18,2 milioane de lei. Cu toate acestea, veniturile pentru această perioadă stabilite în planul erau de nu mai puţin de 40,5 milioane de lei. Concret, în ultimul an, activitatea de exploatare de la Fortus a înregistrat pierderi de 21,8 milioane de lei, faţă de cele 16,9 prevăzute prin plan. „Datorită specificului de utilaje de mare tonaj şi complexitate, cu ciclu lung de fabricaţie şi fiind la mijlocul anului (planul de reorganizare a fost confirmat pe data de 12 iulie 2013 – n.red.), când portofoliile pentru investiţii ale partenerilor noştri pentru anul 2013 erau încheiate, pentru primele trimestre de reorganizare judiciară nu s-a reuşit acoperirea cu contracte şi comenzi la nivelul necesar, societatea fiind nevoită să contracteze doar piese de schimb sau completări ocazionale oferite de clienţi”, explică administratorii eşecul realizării rezultatelor propuse în planul de reorganizare a Fortus SA.
În schimb, managerii Fortus au reuşit să reducă în ultimul an cheltuielile cu plata salariilor. Trimiterea în concediu fără plată a angajaţilor a adus economii de 4 milioane de lei fostului Combinat de Utilaj Greu. Astfel, conform planului de reorganizare cheltuielile salariale erau estimate la 20,01 milioane de lei, dar au fost efectuate plăţi de doar 16 milioane de lei. Explicaţia consorţiului care administrează compania este că „fondurile băneşti necesare achitării drepturilor salariale curente se vor asigura pentru fiecare subunitate şi sector în parte, în limita resurselor financiare asigurate din producţia realizată de aceasta şi funcţie de rezultatele obţinute de fiecare salariat în parte”, după cum se arată în raportul consorţiului format din Eurobusiness LRJ SPRL şi ISD Insolvency.
1.000 de locuri de muncă
Au dispărut de la Fortus SA Iaşi de la deschiderea procedurii de insolvenţă. Compania avea 1.500 de salariaţi în 2008 iar acum lucrează cu puţin peste 500 de persoane.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau