Studiile la Autostradă, blocate de Curtea de Conturi
Dimensiune font:
De aproape patru luni, licitaţia de revizuire a studiului de fezabilitate pentru tronsonul de autostradă Târgu Mureş- Ditrău este în aer * Autostrada A8 Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni ar urma să aibă o lungime de circa 320 de kilometri * aceeaşi rută a mai beneficiat de studii tehnice de milioane de lei care au fost executate şi uitate în sertar * aflat recent la Iaşi pentru a discut despre acest proiect, europarlamentarul Sorin Moisă a susţinut că realizarea unor studii poate dura şi 2-3 ani
Epopeea Autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş înregistrează un nou capitol, la fel de halucinant ca şi celelalte servite de un deceniu. Potrivit unei adrese a Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), contractul de revizuire a studiului de fezabilitate pentru tronsonul de autostradă Târgu Mureş - Ditrău, parte din autostrada A8, care ar urma să lege Transilvania de Moldova, este suspendat.
Blocajul este din 20 decembrie 2016, la puţin timp după reluarea licitaţiilor de revizuire a documentaţiilor la A8, şi vine după un răspuns al Curţii de Conturi. „Deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a contractului de servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016. Ca atare, în cadrul contractului «Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău» a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău”, se arată într-un comunicat CNAIR, citat de news.ro. În prezent, Compania aşteaptă răspunsul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.
Contractul aferent sectorului de Autostradă Târgu Mureş – Ditrău face parte din coridorul Autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni.
CNAIR a semnat contractul de revizuire a studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş - Ditrău în data de 20 mai 2015, iar în perioada 15 iulie 2015 – 30 septembrie 2016 contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finanţare.
„O autostradă nu e o poveste de birou“
Masterplanul prevede pregătirea studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş - Ditrău - Târgu Neamţ, care urmează să fie construită abia după 2020 şi care va lega Moldova de Transilvania şi, mai departe, de vestul Europei. Prezenta la Iaşi luna trecută, europarlamentarul Sorin Moisă a vorbit despre proiectul autostrăzii. Acesta a punctat faptul că în urma discuţiilor cu experţi în proiectare, execuţia studiilor de fezabilitate şi proiectelor tehnice ar putea dura şi doi-trei ani, iar acestea ar trebuie să fie foarte bine realizate pentru a nu avea probleme ulterioare la execuţie.
„Oricât de frustrant ar fi că trebuie să o luăm de la capăt cu studiile de fezabilitate, o autostradă, mai ales una montană, nu se poate face fără un studiu de fezabilitate temeinic şi responsabil făcut, care nu e o poveste de birou, ci presupune foraje în teren, calcule serioase, şi o muncă de mai mult de câteva luni. Acesta este primul pas, pe care de data asta trebuie să ne asigurăm că nu îl ratăm. În paralel, trebuie să ne asigurăm că finanţarea lucrărilor este bugetată şi că lucrările pot începe la timp, cu licitaţii profesionist făcute, pentru a asigura temeinicie, costuri optime şi calitate. Nu se va întâmpla peste noapte, dar nu trebuie pierdută nicio lună şi niciun pas nu trebuie făcut greşit. Cea mai bună metodă să nu avem autostradă este să face studii proaste“, a afirmat europarlamentarul.
Autostrada A8 Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni ar urma să aibă o lungime de circa 320 de kilometri. Aceeaşi rută a mai beneficiat de studii tehnice de milioane de lei care au fost executate şi uitate în sertare. În acest moment documentaţiile sunt depăşite, iar pentru demararea investiţiilor este nevoie de noi studii. Potrivit estimărilor din Master-Planul General de Transport, cele două tronsoane din A8 au costuri estimate la 4 miliarde de euro, fiind cea mai costisitoare investiţie. În documentul oficial, perioada de începere a tronsonului Ungheni – Târgu Neamţ este trecută după 2020, în timp ce al doilea tronson nu are menţionată o estimare de timp.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau