Transformări spectaculoase în economia ieşeană
Dimensiune font:
Anul care tocmai s-a încheiat a însemnat revenirea unor companii cărora mulţi nu le mai ofereau vreo şansă * Moldova Mall şi ICRTI SA sunt două societăţi ieşene care au reuşit, fie prin forţe proprii, fie cu ajutorul unor investitori, să renască – la propriu – din propria cenuşă * alte două tranzacţii, implicând SC Ceramica SA şi Hotel Europa au reprezentat intrarea în forţă pe piaţă a doi giganţi din străinătate
Companii care păreau că nu mai au nicio şansă de a depăşi dificultăţile financiare au arătat, în 2014, că există şi speranţe de redresare. Fie prin forţe proprii, fie prin investiţii strategice, o serie de firme din Iaşi au învins criza şi se pregătesc acum pentru profit.
După mai bine de doi ani de la incendiul din 2012 care a reprezentat un punct de cotitură pentru mulţi dintre micii afacerişti ieşeni, ICRTI SA şi-a deschis din nou porţile în toamna anului 2014. Grand Siraj, cum se intitulează acum cel mai nou complex comercial en gros şi en detail din oraş, a fost inaugurat, purtând hramul Sfinţilor Constantin şi Elena.
Investiţia la reconstrucţia a aproximativ 60% din clădirea distrusă de incendiu s-a ridicat la peste două milioane de euro, banii provenind atât din fondurile proprii ale ICRTI SA, cât şi dintr-o linie de creditare deschisă la Garanti Bank. Astfel, investiţia finalizată până acum se traduce concret în 154 de standuri pentru comercianţii en detail şi altele 20 pentru cei en gros. Etapa a doua a investiţiei va mai aduce alte aproximativ 120 de standuri pentru comerţul la bucată şi 20 pentru cel de mari dimensiuni. „De standurile nou-amenajate beneficiază mai mult de jumătate dintre partenerii noştri care au avut spaţii şi în vechiul Siraj, înainte de incendiu. De asemenea, au revenit toţi comercianţii care aveau standuri en gros, care în ultimii ani şi-au relocat activitatea în alte spaţii”, a declarat Mirel Diaconu, directorul ICRTI SA.
Grand Siraj sfinţit cu opt preoţi FOTO
Având în vedere experienţa nefastă a incendiului din aprilie 2012, conducerea complexului comercial a instalat hidranţi atât în exteriorul cât şi în interiorul spaţiului de vânzare, precum şi un bazin cu capacitatea de 400 metri cubi. De asemenea, lucrările de reconstrucţie a Grand Siraj au fost realizate în timp record. Conform reprezentanţilor antreprenorului care a realizat lucrările, proiectarea şi reconstrucţia efectivă au durat aproximativ 6 – 7 luni.
Rebranding de 10 milioane de euro la Moldova Mall
Cel mai vechi centru comercial al oraşului va primi în curând o nouă faţă. O investiţie de nu mai puţin de 10 milioane de euro va transforma, în scurt timp, Moldova Mall în Moldova Center. Omul de afaceri bucureştean Gheorghe Iaciu este cel care a achiziţionat centrul comercial din inima oraşului, iar lucrările de reamenajare vor fi finalizate la jumătatea anului viitor.
Proprietari noi la Moldova Mall
Moldova Center va avea, astfel, o suprafaţă închiriabilă totală de 14.500 de metri pătraţi, din care 11.600 vor fi destinaţi spaţiilor de birouri, fiecare etaj punând la dispoziţia clienţilor nu mai puţin de 2.350 de metri pătraţi. „Am avut grijă ca proiectul de arhitectură şi amenajare să includă cele mai bune specificaţii tehnice. Moldova Center se adresează unor categorii de companii care îşi doresc un sediu hipercentral, eficient, cu dotări moderne. Proiectul are toate premisele să devină o emblemă a oraşului”, a precizat Gheorghe Iaciu, proprietarul proiectului.
Astfel, birourile de clasa A vor ocupa etajele 2 – 6 ale clădirii, la care se adaugă o zonă de retail, situată la parter şi la primul etaj, în care se află spaţii comerciale, restaurante, diverse servicii, facilităţi banking, magazine de modă, bijuterii şi cosmetice, precum şi un supermarket Billa. De asemenea, proiectul a cărui investiţie a fost estimată de proprietari la 10 milioane de euro dispune şi de 230 de locuri de parcare pentru autovehicule şi de 80 de locuri pentru biciclete şi motociclete.
Hilton, pe piaţa din Iaşi
Una dintre cele mai aşteptate schimbări este venirea pe piaţă a gigantului Hilton. Reprezentanţi ai companiei internaţionale au confirmat faptul că în curând Iaşul va beneficia de un nou hotel sub cunoscutul brand. Acesta se va deschide după ce clădirea de 15 etaje a fostului Hotel Europa va trece printr-un proces de renovare completă. Hotelul va avea 123 de camere, plus o zonă cu design contemporan, special amenajată pentru micul-dejun şi bar, unde se pot servi gustări şi băuturi pe tot parcursul zilei.
„Hampton by Hilton Iaşi completează oferta de pe piaţa hotelieră a oraşului oferind oaspeţilor noştri servicii de calitate, la standarde internaţionale, specifice brand-urilor din portofoliul nostru. Poziţionarea convenabilă şi apropierea de zona comercială a oraşului îi vor atrage atât pe călătorii aflaţi în vacanţă, dornici să descopere atracţiile turistice locale, cât şi pe cei care călătoresc în interes de serviciu şi vizitează acest important centru de afaceri al ţării”, a declarat, la începutul anului 2014, Phil Cordell, Global Head, Focused Service and Hampton Brand Management.
Tranzacţie de succes la Ceramica
Una dintre cele mai interesante tranzacţii ale anului 2014 este cea care implică producătorul ieşean Ceramica SA. Fondul de private equity Advent International a vândut vara aceasta unui fond de investiţii înregistrat în Hong Kong pachetul de 84,88% din acţiunile pe care le deţine la Ceramica Iaşi, producător de blocuri ceramice şi ţigle cumpărat în 2007 pentru peste 35 milioane de euro. Surse de pe piaţă estimau valoarea tranzacţiei la peste 10 milioane de euro.
Schimbări majore la Ceramica Iaşi EXCLUSIV
Un raport remis în luna iulie Bursei de Valori Bucureşti notifica piaţa de capital cu privire la schimbările efectuate în controlul indirect al companiei. Astfel, firma Brikston Cooperatief U.A., înregistrată în Olanda, a preluat 84,88% din companie, acţiuni deţinute de Cooperatief EuroBrick Holding din Olanda, vehicul al Advent. De fapt, Brikston Cooperatief este un vehicul deţinut de compania de administrare a fondurilor de investiţii Asia Dept Management, aflată la prima achiziţie în România.
Cu birouri în Hong Kong, Istanbul, Mumbai, Londra, Beijing, Kiev şi Alma-Ata, Asia Dept Management (ADM) are în administrare active în valoare de peste 1,6 miliarde de dolari. Advent se află deja al treilea exit în România în ultimul an, conform money.ro, după vânzările participaţiilor la producătorului de medicamente Labormed, respectiv producător de lacuri şi vopsele Deutek. În cazul Labormed, vândut către grupul american Alvogen, Advent a încasat 33 milioane dolari (24 milioane euro), mai puţin de 20% din suma pe care a plătit-o în 2008 când a cumpărat compania.
Deja schimbarea de proprietari îşi face simţită prezenţa. La începutul anului 2015 este programată prima Adunare Generală Extraordinară a Acţionarilor Ceramica pentru votarea înfiinţării unui nou punct de lucru şi pentru schimbarea numelui societăţii.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau